Georgie dag 5 van Omalo naar Dartlo - Reisverslag uit Omalo, Georgië van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Georgie dag 5 van Omalo naar Dartlo - Reisverslag uit Omalo, Georgië van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Georgie dag 5 van Omalo naar Dartlo

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

07 September 2018 | Georgië, Omalo

Rare loodgieters hier! Overpeinzingen van een wandelgids
die het niet wil zijn.

Heet water genoeg, als je maar weet aan welke knop je moet draaien! Er zijn 2 douches en 4 knoppen. De linkse douche - niet met slot afsluitbaar, maar wel met wastafeltjejeje - heeft standaard geen heet water, laat de oudste vrouw des huizes weten. De rechterdouche - wel afsluitbaar, maar met niet aangesloten wasmachine, heeft wel heet water. Waar het bijna overal ter wereld gestandariseerd is dat je heet water via de linkerknop krijgt, verklapt mevrouw ons dat je voor heet water hier de rechterknop moet opendraaien! Laat ik daar nu wel aan gedacht hebben, maar dat was in de linkerdouche. Had ik mijn gedachte maar met Marianne gedeeld, dan waren we daar al eerder achter gekomen!
Heet water ten slotte mengen met de andere knop mislukte. De hoeveelheid water nam af en bleef even heet. Kun je nog niet fatsoenlijk onder de douche staan -;)).
Het ontbijt kwam met een verrassing, geen kaaspannekoeken maar echte vers gebakken frieten! Laat dat nou echt wel smaken, ook al was er geen mayonaise! Eigenlijk alles op tafel was zelf gemaakt of geteeld, brood, jam, frieten, tomaten en thee. Alleen de kristalsuiker zullen ze wel in een winkel kopen.

Dit wordt dag twee met de nederlandse toeristen, bedacht Dawo onze gids vanmorgen. Ik ga vandaag maar eens naar Dartlo, dat had ik beloofd. Jammer, kan ik geen paardrijden, en gisteren was het al zo'n slap wandeltempo. Die vrouw leek het wel moeilijk te hebben, die liep steeds achteraan en ik en die Nederlandse man moesten steeds op haar wachten. Maar ze zei dat het oke ging en dat ze alleen maar last van de ijle lucht had. Ijle lucht, nog nooit van gehoord, ik kan roken en hard doorlopen en dan nog heb ik lucht genoeg! Maar goed, ik ga de chauffeur ophalen en op weg! Stukje de berg op, half uurtje denk ik, en dan die twee naar Dartlo laten lopen. Hoop dat ze dit beter aankunnen, gaat alleen maar omlaag. En verdraaid, ik ben mijn aansteker vergeten, kan ik niet roken! Heb jij n vuurtje vraag ik aan iedereen die we tegenkomen, maar helaas, terwijl er toch zo veel rokers zijn in dit land. Ohjee, weer wachten, die vrouw moet een foto van iets nemen, wat is daar nou te zien eigenlijk? Effe opletten! Oooh, bloemen. Bloemen? Gewone paardebloemen, kaaskruidjes, berenklauw, anemoontjes en nog wat van dat gewone spul, ze staan het allemaal te fotograferen of filmen. Jeetje, wat gaat dit langzaaaaam! En koude handen ook al, ik stop ze maar in mijn zakken en sjok maar af en toe vooruit. Hoofd naar beneden.En geen telefoontjes van het bureau ook vandaag, is zeker iedereen vrij op vrijdag. Ik laat echt het hoofd hangen nu. Kletsen doen die twee zat, maar tegen mij niet, ik versta hun Engels niet goed en mompel maar wat. Dáár ligt Daro, ook een dorp. Nog een uur lopen. En dan wat, vraagt die man? Ja, verder naar het andere dorp toch denk ik? Village Pascha zeg ik, en de man knikt. Zal wel oke zijn denk ik. Oh, staat die man nu ook al de lucht te fotograferen, wat van die wolken, echt? Zou die dat mooi vinden?? Aha, hier is Dartlo,  effe de chauffeur bellen dat we van hieruit verder gaan rijden. Ho, wacht, de toeristen zijn er nog niet, dat bospaadje om af te korten is hun zeker te lastig met die kiezels en leisteenstukjes. Hopelijk houden ze hun enkels heel, anders moet ik wat regelen! Wat, zeg ik? Oh, ze willen het dorp in, fotoos maken van die paar ouwe  huizen en die gekke toren én ook nog thee drinken!? Nou , dat gaat lekker snel vandaag. En mijn mes heb ik ook niet bij me, kan ik mijn nagels niet schoonmaken! Nou, wachten dan maar. Ja, al klaar? Lets go! Ja in de auto gráág, Daro ligt 30 minuten met de auto, dat gaan we niet lopen, dan zijn we vanavond nog niet thuis! Nou, ze vinden het zeker niet erg, ze kijken wel raar, maar dat zal wel gewoon zijn hoop ik. Nou, effe kletsen met met de chauffeur en een lekker muziek draaien! Ok, tis 13 uur, zullen ze weer willen lunchen? Jaja, knikken die twee, lekker lunchen en graag thee. Nou dat regelt het guesthouse wel, ik ga effe roken hoor, meloentje eten en nootjes, lekkerYou go to next village?, vraag ik de man. Hoe ver is dat vraagt ie?. About 40 minutes zeg ik. Walking or by car vraagt de man? By car zeg ik.  Hij lijkt het OK te vinden, maar die vrouw wil nog Pascha in, dat is 3 x zo klein als Dartlo, wat is daar nou te zien? 10 minuten maar zegt de man, ik ik zeg OK. Hun feestje toch? Duurt toch 20 minuten, he en hebben ze achterin mijn neef nog gezien die met dat geweer droog staat te oefenen? Doet ie altijd als er toeristen aankomen,ze een beetje schrik aanjagen hahaha!. Lets go to Omalo towers vraag ik maar, dat andere dorp wordt anders te laat voor mij. Mhhh, vinden ze ook al goed, nou dan snel terug!
Ohje, bij Dartlo weer een fotostop, vooruit dan maar! En he, een lifter hier iemand uit het dorp. Nee, je mag niet mee zegt mijn maat, dit is een gehuurde auto, geen openbaar vervoer. Wat zegt die vrouw nou, its OK!? no problem!? Oh, dan dan mag je mee en de lifter rent weg om zijn rugzak te halen. Enne, waar blijft die knakker nu, we staan al bijna 20 minuten te wachten en die twee achterin  worden geloof ik een beetje ongeduldig. Net als mijn maat zonder de lifter wil aanrijden, komt ie er aan gerend. Lekker geurtje op, zou die zich nog snel gedoucht hebben of zo!? Nou dan rijden maar. En bij Upper Omalo stoppen we, here are the towers! De twee achterin stappen uit. De lifter mag het hier verder uitzoeken. We have a look at the towers en we walk home to Lower Omalo zegt de man ineens, you can go home now! Wat, echt!?  Ok, I go home en ga zelf nog een lekker stukje lopen. He maat, jij mag ook naar huis, ze gaan vanaf hier naar hun guesthouse. En zorg dat je er morgen bent he om 9 uur?! Maar mij zie je niet meer!

  • 08 September 2018 - 08:45

    Irma:

    Het is weer genieten van jullie verhalen, dankjewel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 14 Mei 2011
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 160885

Voorgaande reizen:

06 April 2024 - 15 April 2024

Wandelvakantie Lissabon en omstreken

13 November 2023 - 25 November 2023

Jordanie

02 September 2023 - 10 September 2023

Nóg anders dan anders vakantie!

28 April 2023 - 05 Mei 2023

Frankrijk, Bretagne

18 September 2022 - 14 Oktober 2022

De Elzas, Alpen en Dolomieten

15 April 2022 - 18 April 2022

Praag

19 September 2021 - 14 Oktober 2021

Noord en Oost Duitsland

04 Oktober 2020 - 10 Oktober 2020

Nederland

07 Juni 2020 - 20 Juni 2020

Nederland

13 September 2019 - 08 Oktober 2019

Iran

23 Juni 2019 - 29 Juni 2019

Ierland

03 September 2018 - 26 September 2018

Georgie

10 September 2017 - 04 Oktober 2017

Rondreis Zuid-west USA

27 Mei 2017 - 04 Juni 2017

Italie - Franciscus van Assisie achterna

04 Oktober 2016 - 27 Oktober 2016

China rondreis 2016

03 Juni 2016 - 11 Juni 2016

Rondreis Schotland

01 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Berlijn

12 Juni 2015 - 01 Juli 2015

Rondreis IJsland 2015

14 September 2014 - 07 Oktober 2014

Zuid Korea

23 Mei 2014 - 29 Mei 2014

IJsland

16 September 2013 - 10 Oktober 2013

Argentinie - Bolivia

15 September 2012 - 10 Oktober 2012

Japan

07 Oktober 2011 - 14 Oktober 2011

Portugal - Coimbra

26 Mei 2011 - 19 Juni 2011

West China

Landen bezocht: