Dag 22 Merkers - Eindhoven - Reisverslag uit Merkers, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dag 22 Merkers - Eindhoven - Reisverslag uit Merkers, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 22 Merkers - Eindhoven

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

26 September 2024 | Duitsland, Merkers

Dag 22 Merkers-Eindhoven?

De ochtend start grauw. In de verte een streepje licht. Wordt dit een leuke dag om te fietsen of is er een goed alternatief? Mijn vingers toetsen ongemerkt (voor Marianne) Tripadvisor in. Ik zie iets van Erlebnis Werken Merkers. Een zoutmijn? We hebben afgelopen reizen al heel wat mijnen gezien, zou deze wat toevoegen. Twee dingen zijn zeker: geen regen daar (maar ook geen zon) en temperaturen tussen 18-28 graden! Huh!? 28 graden? Wil ik! WIL IK! Meevallertje, ik mag vandaag kiezen wat we gaan doen, heb een volle spaarkaart -;)). Nog even checken of Marianne geen last van claustrofobie heeft. Niet dus! En dieptevrees ook niet, want bij dit uitstapje van 3 uur komen we op een respectabele diepte van 800 meter onder aardoppervlakte! Er zijn online nog kaartjes beschikbaar om 13.30 uur, dat komt perfect uit! Tiktiktik en besteld! Afrekenen bij de receptie en gaan. Het is ca 70 km verderop naar het westen, dus de goede kant op. Een deel snelweg en ook landschappelijk, zelfs met aardig wat bochtenwerk in heuvellig bosgebied. We tanken nog maar eens en doen boodschappen bij de Netto voor de lunch. Enkele kleine flesjes rode wijn met de schattige naam Rotkäpchen kan ik niet weerstaan -:)). Bij de mijn aangekomen parkeren we ruim voor aanvangstijd en kunnen lekker lunchen. De schooljeugd is rijk vertegenwoordigd, maar ook veel volwassenen. Waar zouden ze ons bij stoppen? De ontvangst verloopt soepel, dat heeft men vaker gedaan. We worden naar zaal 1 verwezen, bij de grote mensen, beetje jammer wel -;)! Jense Ebeling en ene Bernd zijn onze begeleiders. Witte helmen op (met enige lakschade en zonder hygienisch netje aan binnenkant) en een blauwe stofjas en effe 2 x 15 man/vrouw/dinges in een roestige kooi proppen en we gaan met 8 meter per seconde naar beneden. Als ik het goed onthouden heb stoppen we op 500 meter diepte! We worden verdeeld over twee knalgele vrachtwagens met open bak en zitbanken. Nog wat instructies zoals handen en hoofd binnenboord houden, de mijnwerkers willen alleen kristallen vinden! De dieselmotoren grommen zich de gangen in, 8-10 meter breed, 2,50 meter hoog. Er is 20-30 cm speling, moet kunnen! Na enkele rechte en bochtige, meest horizontale kilometers verder, (ja, je leest het goed - kilometers), de eerste stop, bij het museum. Er volgt tekst, beeld en uitleg over de geologie, de verschillende mineralen, gereedschappen, springstoffen, machines en persoonlijke beschermingsmiddelen. Ervolgen nog meer kilometers en stops. Jense vertelt dat het ondergrondse mijnnetwerk precies onder de stad Munchen past, oei dat is serieus he!? We komen een immense gang binnen, 30 -40 breed en 15-20 meter hoog. Er staan stoelen opgesteld en hangtafels en een podium! Aan de zijkanten affiches met optreden van muziekbands. Hier worden concerten gegeven! Helaas vanmiddag geen Turist band, maar we krijgen wel een gave lichtshow te zien! Compleet met rookgordijnen en de kleurigste laserstralen zwieren en zwaaien, draaien en duiken door de ruimte.In 3D, maar dat boeit me niet. Ik kan namelijk geen 3D zien met mijn luie oog. We karren door en komen bij wat eens de rijkste grot ter wereld was. Hier had Hitler de voorraad goud, contant geld en ladingen met kunstschatten opgeslagen, bang als hij was hoopte hij dat dit hier veilig zou zijn voor oppervlakte bommen. Een film laat zien hoe de Amerikanen de buit veilig stelden. In de grot zelf staan nu artefacten opgesteld die de buit symboliseren: houten kratten, nep goudstaven en veel foto's en een jeep met soldaat aan een mitrailleur. De laatste grot is het toetje op deze toch wel bijzondere mijn excursie. Bij toeval is er een grote grot ontdekt met giga kristallen Natrium. Vanuit het donker wordt de verlichting ingeschakeld en kunnen we ons verwonderen over de enorme blokken kristallen, prachtig! Jense speelt nog even met wat kleuren geel oranje rood en blauw voor special effects. Had niet gehoeven voor mij, maar het staat voor de zekerheid op de film -;)). En dan zijn ineens de drie uren voorbij, we doen nog een drankje in de Kristal- bar, tikken ook nog even de 800 meter grens aan, het diepste punt waar wij kunnen komen en mogen dan terug in de laadbak! Nog een twintig minuten naar boven, de liften in en de frisse licht in! Tsja, het was geen verkeerde keus denken we tevreden! Terug in de camper denken we na over de volgende keuze. Gaan we ergens overnachten of rijden en proberen thuis te komen? Het is 425 km Autobahn of zo! We besluiten te gaan rijden. En als je dit leest, zijn we Eindhoven woendasgavond om 23 uur binnengereden. Geen bijzonderheden onderweg, geen last van Baustellen, alleen een hoop regen -:((.

Met deze dag hebben we heel mooie afsluiting van onze drieweekse trip gehad. Deze nacht lekker in ons eigen bed slapen en hopelijk......geen muggen! En poes? Die is weer helemaal gelukkig nu ze weer geaaid kan worden.....

Groeten en tot de volgende!

Marianne en Frans

• 26 September 2024 - 08:14

Dion:

Het was weer erg leuk om mee te lezen Frans. Dank dat je dit deelt. Hartelijke groet van Dion

• 26 September 2024 - 12:01

Robin:

Heb weer met plezier gelezen, thx