Dag 10 Lipica - Reisverslag uit Lipica, Slovenië van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dag 10 Lipica - Reisverslag uit Lipica, Slovenië van Frans Marianne - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 10 Lipica

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

14 September 2024 | Slovenië, Lipica

Dag 10 Lipica

De overnachting op de parking bij supermarkt Kaufland is rustig verlopen. Geen hangjongeren of -ouderen, luidruchtige cafe bezoekers of stationair draaiende vrachtwagens. We doen boodschappen bij Kaufland (where else?) en doen nog een gesprekje met een nederlander die de weg naar het centrum wil weten. Of hij weet hoe de parkeerautomaat werkt? Nee, hij ook al niet, maar heeft het na lang rondvragen toch voor elkaar gekregen, maar de beschrijving op de paal klopte voor geen meter met zijn procecure. Was ik toch niet zo stom!? Er ligt in ieder geval geen parkeerbon onder de ruitenwissers -;)! Een beetje laat voor ons doen gaan we op weg naar Lipica, een in de paardenwereld beroemd plaatsje waar ze Lipizaner paarden fokken. Maar daarover later meer, want het is vandaag vrijdag de 13e he!? Kleren, schoenen en de ramen zijn nog vochtig van gisteren dus met de ramen en radio open terug naar het binnenland om de route op te pakken. Eerste taak is om te tanken, dan profiteren we nog van de goedkope kroatische dieselprijs. De eerste tankstations staan stampvol, dus we zoeken een ander adres. Hier begint een zoektocht, want beide digitale navigators geven verschillende opties. We nemen alvast een verkeerde afslag , maar dat hebben we direct in de gaten, dus dat herstellen we gemakkelijk. Dan zien we tolpoortjes in de verte voor een tankstation aan. Zitten we bijna dan op de tolweg die we perse niet willen. Gelukkig kunnen nog draaien! We komen uiteindelijk toch op een andere snelweg uit, zien wat latereen Shell tankstation die adverteert met 1,37 voor diesel. Dat is goed! Als ik de vulslang afneem, zie ik op het display toch heel wat anders staan! Het is nu 1,69 de liter! Die boeven denken zeker dat ik dan toch wel tank omdat ik dan gemakzuchtig ben, maar dan kennen ze mij nog niet -:). Ik wil binnen duidelijkheid vragen, maar zie 4-5 man in de rij staan en het stinkt maar rook, laat maar denk ik. Ik vertrek! We toeren een poosje verder en kunnen dan toch nog voor de grens voor 1,37 tanken. Een amicale kassiere helpt me bij de koffie-automaat, ik kan niet zien welke knop voor een grote zwarte koffie ik moet hebben. Dan nog even terug om munten te halen, want een pasje werkt hier niet. Dan terug de snelweg op, bijna direct een file in. Die duurt gelukkig maar 15 minuten, en doooooor! Deze vrijdag de 13e blijft goed gaan, het is zowaar al de hele ochtend droog! Wel knal ik iets te hard door een bocht en rollen de kroppen sla, bekers pudding en boter door de camper omdat we koelkast deur vergeten waren op slot te doen. Gelukkig hoeven we, M. in dit geval, nirt te dweilen. We zitten nu snel in Slovenie en even later in Italie en weer Slovenie. Een hautain knikje van Signora Douaniera betekent dat we door mogen. Ik weersta de neiging om een of meer kushandjes toe te werpen -;))! De bordjes naar het Hengstenbal staan nu overal. We draaien om 13.15 uur het parkeerterrein op. Marianne maakt vast brood klaar en ik ga kaartjes regelen, dat kan voor de verandering eens niet online. De receptioniste meldt er kaartjes zijn, ook voor de paardenshow en dat we over een half uur een rondleiding hebben. Oei, dat wordt een snelle lunch! Maar, gewoon goeie timing toch!?

Dan nu wat uitleg over Lipica, Lipizaner paarden en zo. Als je ooit, eens per jaar, op Nieuwjaarsdag naar het

Nieuwjaarsconcert kijkt, is de kans groot dat je bij de klassieke muziek een paardendressuur hebt gezien met fraai dansende witte paarden, met skon meneren en deftige dames er op. De paarden doen hun kunstjes en krijgen suikerklontjes en schouderklopjes. Die paarden die worden nu gefokt in dit hippisch complex. Er zitten er jaarrond zo'n 350. Er worden natuurlijk veulens geboren, eenzelfde hoeveelheid wordt verkocht. De Lipizanerpaarden doen het goed bij koetsen. Fact: veulens worden donker geboren en kleuren in de jaren naar wit/grijs. Merries worden gescheiden van hengsten om zuiverheid in fokken te garanderen. Alleen de hengsten worden getraind om op te treden. Lipizanerpaarden zijn 'makkelijk' te trainen, intelligent, en doen het goed bij het publiek vanwege de kleur. Ze worden ca 20-25 jaar oud. De paarden in de Nieuwjaarsconcerten komen overigens van een Oostenrijkse Stud Farm. Helaas mochten we niet tijdens de show fotograferen. Op youtube kun je filmpjes zien, bv https://youtu.be/r8ktmC5pTvU?si=2i566VYMGlzkX5MP.

Na het museumbezoek naar een parking gereden vlak in de buurt. Dan kunnen we morgen op tijd onderduiken....