Bezoek aan Yiaguyuam Fort en de Grote Muur - Reisverslag uit Peking, China van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Bezoek aan Yiaguyuam Fort en de Grote Muur - Reisverslag uit Peking, China van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Yiaguyuam Fort en de Grote Muur

Door: Frans

14 Juni 2011 | China, Peking

13 juni

Bezoek aan het Yiaguyuam fort, een deel van de Grote Muur bewandeld op het heetst van de dag en ’s avonds met de nachtrein naar de laatste bestemming, Xiahe (spreek uit als Sjaggu).

We hadden om 9.30 uur afgesproken om opgehaald te worden. We verwachtten de man die ons gisteren naar het hotel hielp maar tot onze verrassing stond er een mooie, beetje popperige chinese dame, met spijkerbroek, hemd, zonnebril om U tegen te zeggen, grote hoed en bloem, handschoenen aan en haar onderarmen bedekt met lange mouwen. Hoge hakken en geen woord engels ;-((. Ze wenkte dat we mee moesten en we stapten in een mooie chinese wagen, een BYD, staat voor Build Your Dream. Een kwartiertje later waren we al bij het Fort Yiaguyuam een grote ommuurde vesting met daarbinnen nog meerdere gebouwen. Compleet met uitkijktorens en Poorten. De WestGate was het belangrijkst want uit het westen kwamen de barbaren. Bij aankomst bij het fort stond ineens onze mannetje van gisteren te wachten en te lachen! Aha, dachten we, die kent nog wat engels dus dat is beter! Fout, hij wenkt alleen dat hij bij de auto zou wachten. Met John communiceerden we ondertussen telefonisch dat we de tour (Fort en Grote Muur) rond 14-15 uur zouden afronden. Dus de chinese dame met ons mee naar het ticketoffice en naar de poortjes. Daar wenkte ze vriendelijk dat we alleen verder moesten. Nou goed, dan niet ;-)), als ze toch niets zegt hoeft ze ook niet mee ;-)). We zouden het zelf wel alleen redden. Weer fout, want intussen zagen we bussenvol toeristen uitstappen en onder begeleiding van een wandelend vlaggetje en een semafoon ons voor gaan. Maar weldra hadden we daar niet meer zo’n last van, de menigte verspreidde zich goed over het complex. Na een uurtje of wat rondstruinen door gangen, over kantelen, in kijktorens en tempels en bijgebouwen (voor generaal en zijn bedienden), hadden we het wel gezien. Koud drankje bij een parasolletje halen en even uitpuffen, tis weer eens 34 graden. Het uitzicht buiten het fort viel wat tegen. In deze tijd van het jaar zit de atmosfeer vol stof en is het uitzicht naar de besneeuwd bergtoppen beperkt en mistig. Verder zie je al op enkele kilometers de skyline van Yiaguyuam, voornamelijk industrie en schoorstenen. Niet bepaald fraai bij dit mooie fort, maar ja, hoe anders als een stad groeit en dat fort op steenworpafstand ligt? We gaan nog even het museum binnen en Marianne wordt weer eens voor een fotoshoot gevraagd, ik begin bijna jaloers te worden ;-). Een modern opgezet museum, mooie voorwerpen en overzichten maar slechts een paar algemene borden met engelse informatie. We zien buiten weer een parasolletje en proberen weer eens een koud drankje uit. Ditmaal wordt ik gevraagd door een jong stel, of hij met mij op de foto mag! Jahoor, da’s goed voor mijn ego zeg ik ;-)). Marianne komt er ook bij en zwaaiend lopen ze daarna weer verder. Wij terug naar de parkeerplaats en hoera verrrassing, geen auto en geen chauffeur! John maar weer eens bellen. Don’t worry zegt hij, wait 3 minutes! Doen we en langzaamaan worden het er 10-15, 20- 30 minuten. Dan verschijnt ons chinees Dametje weer, met auto van andere man, zwaait vriendelijk en we bellen nog toch nog maar even met John. Met hem als telefonisch vertaler maken we duidelijk dat de dat stuk van die Grote Muur nog willen zien, zit in ons programma. Ok, hij geeft het weer door aan Dame. Wij weer op weg! Dame heeft er naar ons idee de smoor in dat ze het werk van een ander moet doen) Eeenmaal op de muur beland, voelen we ons heer en meester op de Muur, niemand te zien! Geen toeristen! Kort daarna ebt dat gevoel weer weg, ik tel al 200-300 treden en we zijn er nog niet;-(. De Muur wordt ons heer en meester. Pas na 600 treden staan we boven, we hebben wel rustig aan gedaan want het is rond 14 uur, dus midden op de dag en snikheet. (Volgens de weblogpagina/Google 43 graden!) Vandaar natuurlijk dat er geen andere mensen zijn! We wandelen via een paralell pad naar beneden en speuren naar een parasolletje met koelkast. Effe bijtanken! Dan onze Dame zoeken. Die is er gelukkig nog en zit te kletsen met een jongere dame. Die weet als ze ons ziet van opwinding al bijna niet meer hoe ze Hello moet zeggen maar langzaam aan wordt ze rustig als blijkt dat we niet bijten ;-)) vraagt volop, om haar engels te oefenen. We blijven op haar verzoek nog even zitten (you must rest!) en dan weer terug naar het hotel. Daar heeft Dame wel zin in en we zijn nauwelijks uitgestapt of het is ByeBye!! Nou, die hebben we dan duur betaald denken we achteraf, we hadden veel beter ter plekke een taxi kunnen regelen.
In het hotel regelen we via John nog een kamer voor een paar uur zodat we kunnen douchen en nog wat kunnen pitten. Wel snel even naar de super voor wat proviand voor nu en in de trein vanavond. Dan om 19.30 uur met de taxi naar het station en mogen we deze keer niet naar de VIP room maar zitten we tussen alle andere mensen. Ook leuk hoor, een gekakel en gedoe van jewelste. Onze coupe is voorlopig voor ons tweeen, een chinese man uit een groepje die samen reizen, heeft wel zijn bagae bij ons gezet, maar is met zijn maten naar de restauratiewagon gegaan. De keuken is weliswaar nog niet open, maar bier verkopen ze wel!
We eten wat, lezen nog wat, dan is het al bijna bedtijd en met een koele keurig net opgemaakte coupe lijkt slapen een goed vooruitzicht! Morgen weten we hier meer over!

Grt F&M

Ohja, op de weblog staan nogal eens spel of typefouten, sorry, ik krijg mijn spellingchecker niet aan het werk! Ohja 2, en plaatjes op de weblog is nog steeds een heel gedoe, maar ik zal komende dagen weer wat proberen op te laden.