Gaan jullie NU naar Jordanie? - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Gaan jullie NU naar Jordanie? - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Gaan jullie NU naar Jordanie?

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

11 November 2023 | Nederland, Eindhoven

Gaan jullie NU naar Jordanie!?

Onze lang geleden geplande reis naar Jordanie met Peter en Petra is sinds het begin van de strijd /oorlog tussen Hamas en Israel, de laatste weken vrijwel dagelijks een onderwerp van gesprek. Het vertrek staat al maanden geleden gepland op 13 november, enkele dagen vanaf nu. Met als uitkomst van de gesprekken vorige week dat we de reis op het moment van dit schrijven (10 november) niet geannuleerd hebben. Uit de informatie van ministerie van Buitenlandse Zaken, het reisbureau zelf, een kennis van Marianne die in Amman woont en andere informatiebronnen lijkt het ons nog steeds verantwoord om daar te reizen. Er zijn wel Pro-Gaza-demonstraties in Amman (waar niet?) nabij de Israelische ambassade en een bijgelegen moskee, maar die liggen 5-6 km van ons hotel vandaan. Jordanie is al jarenlang een land waar het rustig is. Dat heeft het in hoge mate te danken aan het gevoerde beleid van koning Abdoellah II. Toeristen worden van harte welkom geheten en worden zover we weten niet onheus bejegend, ze zijn juist erg afhankelijk van het toerisme, een zeer belangrijke inkomstenbron. Als je meer wil weten hoe dat beleid er uit ziet, lees dan dit NPO artikel https://npokennis.nl/longread/7817/waarom-is-er-geen-oorlog-in-jordanie.

Waarom gaan wij naar Jordanie?

Wel, daar zijn vele redenen voor. In Jordanie ligt een van de nieuwe zeven wereldwonderen, de (ruine) stad Petra. Dat wordt dan inmiddels ons vierde wonder dat we gezien hebben, maar niet dat we dat lijstje willen afvinken hoor! En omdat Petra natuurlijk een keer Petra wil bezoeken. En omdat wij dat ook graag met hen doen. En omdat er nog veel meer moois te zien is. En omdat de Jordanezen als erg gastvrij bestempeld worden. Misschien wel net zo gastvrij als de Iraniers? En omdat ze een lekkere keuken hebben, heel belangrijk ook! En omdat het land makkelijk te bereizen is en niet te groot. En omdat zus en omdat zo. Even wat hoogtepunten die we gaan zien: Het Romeins amfitheater in Amman, Romeinse resten van de keizerlijke stad Jerash (ten noorden van Amman), resten van woestijnkastelen (Ajloun) diedoor de Kruisvaarders zijn gebouwd in de 11e eeuw, ook al weer efkes geleden, wat gaat het toch snel! De Dode zee bezoeken (drijven en niet overdrijven) en wandelen in natuurpark Dana. Overnachten in de woestijn onder een hopelijk fantastische sterrenhemel en nog veel meer! Of het overal kamelen- of rozegeur en maneschijn zal zijn? Dat weten we nog niet, dus lees de komende twee weken maar mee ;-))!Of we de doopplaats aandoen (in Bethanie) waar Jezus gedoopt zou zijn door Johannes de Doper (who else?), weten we nog niet, maar die plek ligt in Jordanie volgens de laatste berichten. Erg spectaculair qua aanzien schijnt het niet te zijn. Het is een nu soms droge, soms natte droge rivierbedding, wat halfhoge muurtjes, misschien een slome salamander en groene oljjfbomen. Voor de gelovigen onder ons zal het denk ik wel heel bijzonder zijn!

Wat je altijd al wilde weten over Jordanie?

Voordat de reisverslagen starten hier wat leesvoer voor de hongerigen. Ik heb het beknopt proberen te houden. Je wete dat ik dat kan ;-))! Jordanië, officieel het Hasjemitische* Koninkrijk Jordanië is een land in het Midden-Oosten. Jordanië is gelegen ten oosten van Israël en de Westelijke Jordaanoever (onderdeel van de Palestijnse Gebieden) met als grens de rivier de Jordaan en de Dode Zee (eigenlijk een zoutmeer). Syrie ligt in het noorden, Irak in het noordoosten en Saoedi-Arabië in het zuidoosten. Het heeft in het zuiden via de Golf van Akaba toegang tot de Rode Zee. De hoofdstad is Amman. Het staatshoofd van Jordanië is koning Abdoellah II van Jordanië die in 1999 zijn overleden vader Hoessein van Jordanië opvolgde. *Hasjemieten waren/zijn een clan in het Midden-Ooosten. De clan is vernoemd naar Hashim ibn Abd Manaf, de overgrootvader van de profeet Mohammed. De profeet, zijn dochter Fatima en Ali (de neef van Mohammed en echtgenoot van Fatima) maakten eveneens deel uit van de stam. Over de geschiedenis van Jordanie kan ik uren schrijven (lees: knip en plan werk van Wiki), maar wees gerust, dat ga ik niet doen ;-). Ik laat dat beter aan jezelf over. Kijk maar op https://nl.wikipedia.org/wiki/Jordanie. Check dan ook even de site van Laurence of Arabia. Deze Britse leger officier speelde een belangrijke rol in de Eerste Wereld oorlog. De film die over hem gemaakt is speelt zich af in Wadi Rum, een deel van de woestijn die we gaan bezoeken. En Indiana Jones? De filmIndiana Jones and the Last Crusade uit 198 werd in Petra opgenomen.

Hoe groot en droog is Jordanie?

De oppervlakte van Jordanie is ca 90.000 km2, Nederland heeft er bijna 42.00 Km2. Jordanie is droog, heel droog! Nederland heeft 18,4% aan wateroppervlakte, Jordanie 0,03%! De inwoners zijn dan ook erg afhankelijk van de rivier Jordaan in het westen, die in de Dode Zee uitkomt. En hun land moet bevloeien. De regen die er in de regentijd valt en door de wadi's in de woestijn stroomt, wordt dan ook noodzakelijkerwjjs opgevangen. Lees hier meer over die droogte: https://www.weer.nl/nieuws/2022/dode-zee-loopt-leeg-droogteproblemen-jordanie-groeien. Waterleidingen worden in Jordanie net als oliepijpleidingen in dewereld weleens gesaboteerd en wordt het water gestolen. Een waterpijpleiding (ca 300 km) en ontzilting van water uit de Rode Zee zou een oplossing kunnen zijn, maar het project ligt stil sinds 2021 en er is geen voortgang te verwachten.

Over de inwoners van Jordanie

Er zijn er ca 10 miljoen Jordanezen, er zijn veel Palestijnen, Irakezen, Syriers. Godsdienst: Islam 92%, Christendom 8%

Koning Abdoellah 2e regeert over de inwoners sinds 1999. Hij is een zoon van Jordaans vorst (Hoessein) en zijn moeder was Brits. Zijn groootmoeder is Koningin Noor, de arabische Prinses Diana wordt ze ook wel eens genoemd. Abdullah is getrouwd met de in Koeweit geboren en in Jordanië opgevoede Palestijnse Rania Al-Yassin. Haar naam is nu koningin Rania. De koningin wordt geprezen om haar filantropische werk, maar wordt door religieuze moslims wel bekritiseerd wegens haar westerse levensstijl en voorkeur voor westerse haute couture. Het paar heeft vier kinderen. Je ziet, er is een mix aan cultuur in zo'n familie, misschien is dat de formule voor de stabiliteit in Jordanie?

De economie van Jordanie; Er is

Landbouw: fruit, groente, graan

Delfstoffen: fosfaat, kalium, oliehoudende schalie (geen oliebronnen)

Industrie: olieraffinage, cement

Exportproducten: chemische producten, kunstmeststoffen, halffabricaten

Exportpartners: India (16%), Irak (9%), Saoedi-Arabië (9%)

Importproducten: machines, voedingsmiddelen, brandstof (er is daar geen olie. Ook water is er zeer weinig. )

Importpartners: Irak (15%), Duitsland (11%), Verenigde Staten (10%)

Havens: Akaba in het zuiden

Voor Nederland staat Jordanië op nummer 80 wat betreft landen waar we goederen heen exporteren (cijfers 2022). In 2022 was de export van Nederlandse goederen naar Jordanië € 412 miljoen. Een exportwaarde die te vergelijken is met die van landen als Peru en Ivoorkust. Nederland exporteert vooral voedingsmiddelen en medicinale en farmaceutische producten naar Jordanië.

Onze laatste voorbereidingen.

Met kunst en vliegwerk proberen we vrijdagmiddag in te checken. We moeten namelijk een wat ongebruikelijke route afleggen. Maandag om 7 uur eerst met de auto naar Dusseldorf. Parkeren en een trein nemen van anderhalf uur naar Frankfurt. We nemen qua tijd veel speling omdat de treinen in Duitsland tegenwoordig bekend /berucht zijn om zeer grundliche Unpunktlichheit! Dan een metro van een kwartier, dan nog 5 minuten lopen naar het vliegveld. Dan nog efkes in de rij voor de douane en tenslotte in 4-5 uur naar Amman vliegen. Ohja, we moeten ook nog naar een hotel. Dat ligt 35 km verderop in het centrum. Het wordt een lange reisdag. Hopelijk staan we elke keer bij het goede station of vliegveld ;-))!Je weet maar nooit met dit viertal!

Ohja, Petra gaat onze reis bijhouden in de app Polarsteps. Hoe die te vinden zal zijn, laat ik tzt wel even weten. Of doet Petra dat zelf wel?

Frans

• 12 November 2023 - 21:45