Dag 4 Munster - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dag 4 Munster - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Dag 4 Munster

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

22 September 2021 | Duitsland, Münster

Dag 4 We vertrekken rond 10 uur met de fiets naar de stad. Doen ene korte bezichtiging van de Lambertinikerk, maar ik moet eerst een mondkapje kopen. De mijne zit in mijn andere vets. De eerste dagen zoeken we ons rot naar waar alles is gebleven. Zo heb je het hier liggen, een paar minuten later ligt het al weer op een andere plek. Met zoveel kastjes, tasjes en zakjes duurt het even voordat alles in een systeem zit. Of beginnen we wat lichte ouderdomsverschijnselen te krijgen !???.In Munster is het vandaag weekmarkt. Het is een grote zonnige markt, die doet vrolijk aan in de zon en met de fleurige kraampjes. Er zijn veel slagers, kaasboeren, bloemisten. Overtal zie je mensen eten. Ook vele rijen voor de verschillende viskramen. Hier kennen ze ook kibbeling en mathering. Ook lange rijen voor de eettentjes, waar statafels in de zon staan. Achter de Dom doen we een bak koffie. Dan de Dom in, er is net een dienst begonnen. Ik wil wat filmen en muziek opnemen maar wordt ge(r)maand om dat niet te doen tijdens een heilige messe! Ok, sorry. En of ik ook even mn pet wil afdoen, jaja selbsverstandlich! Ik constateer dat t lang geleden is dat ik me katholiek heb gevoeld/gedragen. We kijken dan maar snel even rond en komen wel terug als de dienst voorbij is hoor! Marianne moet piesen, via Google zie ik een toilet op 300 meter afstand, prima! Met volautomatische reiniging, heel goed. 50 meter verderop staat n hop on hop off bus. Nog n uur voor vertrek, dus mooi tijd voor een broodje op n terras en 10 minuten voor de Dom. De touristbus zit goed vol, gelukig zitten we boven in de zon, maar wel met mondkapjes op. De rondrit leidt langs onder andere 8 hogescholen inclusief universiteit, met in toal 65.000 studenten!! dat is te merken! Eindelijk wat jeugd ipv die oude knarren op camper op plaatsen! Munster telt 8 kerken, maar met kapellen en dergelijke zijn het er 80! Zegt de luidspreekster. Ca 30 museum! Na anderhalf uur zijn we terug en hebben we uitgebreid gehoor dhoe het zat met de Vrede van Muunster. Belangrijk om te onthouden (misschien) is dat hier de vrede gesloten werd tussen Nederlanden en Spanje en dat Nederland de huidige staatsgrenzen kreeg en zelfstandig werd. Daarna hoppen we op onze fiets, via de allee naar de Aa-see. Maar even tussendoor gememoreerd dat twee van de vier kaarsjes in Kevelaer hun doel bereikt hebben; Als ik mijn zonnebril uit mijn ritsvak trek, trek ik daar perongeluk ook een opgeborgen hoortoestel mee naar buiten. Dat heb ik niet in de gaten, maar een duitse deerne die de fiets naast mij stalt, ziet het wel gebeuren en promoveert met haar attendering meteen tot Ere Engel! Munster is echt wel een topstad ja! Ook is het de beste fietstad van Duitsland, beste leefbare stad ter wereld in 2008, en met het mooiste park of recreatieplas. We genieten op een parkbankje van de middagzon die over het water van de Aa-see schijnt, er zijn tientallen zeilbootjes en waterfietsen, joggende jonge hindes met zwierige paardenstaartjes. Jonge reebokken zijn er niet veel. Wel nog n ouwe hippie met witte haardos en krulsnor die staat te showen op zijn skates. We fietsen wat verder de Aasee langs en schieten nieuwsgierig een grote poort met mooie bomenlaan in, het Friedhof! Mega groot en we tellen makkelijk een tiental tuinmannen die dit park bijhouden! Verderop is de botanische tuin die we bezoeken. Mooie grote subtropische planten die volop bloeien, fraaie vijver met treurwilg (heeft altijd natte voeten, vandaar misschien zijn naam?). We schieten achter de Wilhelm universiteit door, vroeger een groot kasteel. In het park ervoor liggen tientallen mensen te zonnen, kletsen of sporten er. We zoeken het authentieke Grosse Kieperkerl cafe op waar ze traditionele maaltijden serveren.Onze QR code wordt vlot geaccepteerd, zo ook onze bestelling van casslerrib met tuinbonen (Dicke Bohnen noemen ze dat hier) en eigen gesneden en gebakken aardappelen. Marianne heeft iets met zult. (Gij zult genieten!) Het is maar goed dat we het nieuws van april 2018 niet meer scherp hebben, dan hadden we geweten (en misschien iets anders gekozen) dat hier op dit zelfde terras een verwarde man op het publiek inreed en 3 doden en vele gewonden op zijn naam schreef. Zijn naam staat nu op een grafsteen want hij beroofde ook meteen zichzelf van het leven. Zware paaltjes langs het terras doen vermoeden dat die hier nu de mensen moeten beschermen. Ohja,hier komt het tweede kaarsje nog van pas. Ik heb mijn fototoestel in ene klein stuurtasje laten zitten toen ik de fiets parkeerde en op het terras (slechts een paar honderd meter verderop) bemerkte dat ik mijn toestel niet bij me had. Zoals een paar jaar geleden in Teheran ook het geval was, het vergeten toestel lag gewoon nog op de oude plek in het tasje ;-)).Binnenkort nog maar eens ergens wat kaarsjes opsteken, je weet ooit nooit niet! We zullen ontegenzeggelijk heel wat interessante plekken niet bezocht hebben, maar Munster kunnen we makkelijk een andere keer bezoeken. Het ligt maar ca 50 km van Enschede af en we kunnen Munster van harte aanbevelen voor een weekend bezoek. Morgen ratten vangen!


  • 26 September 2021 - 21:35

    Gijs Eerdman:

    Hoi Frans, je kent mij niet, maar ik heb je verslag gelezen omdat mijn oog op het woord Munster viel.
    Zoals je Munster omschrijft kennen wij het ook. Een prachtige stad met allerlei leuke bezienswaardigheden en de veke kerken, waaronder de Lambertinikerk. De a2 see en de kiepenkerl zijn voor ons ook zeer herkenbaar evenals de lieve inwoners van die stad. De reden waarom we deze stad hebben leren kennen is echter minder plezierig. Je haalde het in je verslag al aan. De aanslag / amonfahrt van 7 april 2018 staat in ons geheugen gegrift. Mijn jongere broer en diens vriendin zaten namelijk op die dag, op dat moment op het terras. Mijn broer was het Nederlandse slachtoffer dat na 4 maanden ziekenhuis alsnog kwam te overlijden. Er is inderdaad een gedenkteken neergelegd maar de naam van de dader staat daarop niet vermeld of ze moeten dat na 4 juli jl hebben aangepast, hetgeen me erg sterk lijkt. Daar moet ik je dus even corrigeren. Verder een mooi verslag. Geniet van je reis.

Tags: Vrede, Munster

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 14 Mei 2011
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 155170

Voorgaande reizen:

06 April 2024 - 15 April 2024

Wandelvakantie Lissabon en omstreken

13 November 2023 - 25 November 2023

Jordanie

02 September 2023 - 10 September 2023

Nóg anders dan anders vakantie!

28 April 2023 - 05 Mei 2023

Frankrijk, Bretagne

18 September 2022 - 14 Oktober 2022

De Elzas, Alpen en Dolomieten

15 April 2022 - 18 April 2022

Praag

19 September 2021 - 14 Oktober 2021

Noord en Oost Duitsland

04 Oktober 2020 - 10 Oktober 2020

Nederland

07 Juni 2020 - 20 Juni 2020

Nederland

13 September 2019 - 08 Oktober 2019

Iran

23 Juni 2019 - 29 Juni 2019

Ierland

03 September 2018 - 26 September 2018

Georgie

10 September 2017 - 04 Oktober 2017

Rondreis Zuid-west USA

27 Mei 2017 - 04 Juni 2017

Italie - Franciscus van Assisie achterna

04 Oktober 2016 - 27 Oktober 2016

China rondreis 2016

03 Juni 2016 - 11 Juni 2016

Rondreis Schotland

01 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Berlijn

12 Juni 2015 - 01 Juli 2015

Rondreis IJsland 2015

14 September 2014 - 07 Oktober 2014

Zuid Korea

23 Mei 2014 - 29 Mei 2014

IJsland

16 September 2013 - 10 Oktober 2013

Argentinie - Bolivia

15 September 2012 - 10 Oktober 2012

Japan

07 Oktober 2011 - 14 Oktober 2011

Portugal - Coimbra

26 Mei 2011 - 19 Juni 2011

West China

Landen bezocht: