Dag 4 Munster - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dag 4 Munster - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Dag 4 Munster

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

22 September 2021 | Duitsland, Münster

Dag 4 We vertrekken rond 10 uur met de fiets naar de stad. Doen ene korte bezichtiging van de Lambertinikerk, maar ik moet eerst een mondkapje kopen. De mijne zit in mijn andere vets. De eerste dagen zoeken we ons rot naar waar alles is gebleven. Zo heb je het hier liggen, een paar minuten later ligt het al weer op een andere plek. Met zoveel kastjes, tasjes en zakjes duurt het even voordat alles in een systeem zit. Of beginnen we wat lichte ouderdomsverschijnselen te krijgen !???.In Munster is het vandaag weekmarkt. Het is een grote zonnige markt, die doet vrolijk aan in de zon en met de fleurige kraampjes. Er zijn veel slagers, kaasboeren, bloemisten. Overtal zie je mensen eten. Ook vele rijen voor de verschillende viskramen. Hier kennen ze ook kibbeling en mathering. Ook lange rijen voor de eettentjes, waar statafels in de zon staan. Achter de Dom doen we een bak koffie. Dan de Dom in, er is net een dienst begonnen. Ik wil wat filmen en muziek opnemen maar wordt ge(r)maand om dat niet te doen tijdens een heilige messe! Ok, sorry. En of ik ook even mn pet wil afdoen, jaja selbsverstandlich! Ik constateer dat t lang geleden is dat ik me katholiek heb gevoeld/gedragen. We kijken dan maar snel even rond en komen wel terug als de dienst voorbij is hoor! Marianne moet piesen, via Google zie ik een toilet op 300 meter afstand, prima! Met volautomatische reiniging, heel goed. 50 meter verderop staat n hop on hop off bus. Nog n uur voor vertrek, dus mooi tijd voor een broodje op n terras en 10 minuten voor de Dom. De touristbus zit goed vol, gelukig zitten we boven in de zon, maar wel met mondkapjes op. De rondrit leidt langs onder andere 8 hogescholen inclusief universiteit, met in toal 65.000 studenten!! dat is te merken! Eindelijk wat jeugd ipv die oude knarren op camper op plaatsen! Munster telt 8 kerken, maar met kapellen en dergelijke zijn het er 80! Zegt de luidspreekster. Ca 30 museum! Na anderhalf uur zijn we terug en hebben we uitgebreid gehoor dhoe het zat met de Vrede van Muunster. Belangrijk om te onthouden (misschien) is dat hier de vrede gesloten werd tussen Nederlanden en Spanje en dat Nederland de huidige staatsgrenzen kreeg en zelfstandig werd. Daarna hoppen we op onze fiets, via de allee naar de Aa-see. Maar even tussendoor gememoreerd dat twee van de vier kaarsjes in Kevelaer hun doel bereikt hebben; Als ik mijn zonnebril uit mijn ritsvak trek, trek ik daar perongeluk ook een opgeborgen hoortoestel mee naar buiten. Dat heb ik niet in de gaten, maar een duitse deerne die de fiets naast mij stalt, ziet het wel gebeuren en promoveert met haar attendering meteen tot Ere Engel! Munster is echt wel een topstad ja! Ook is het de beste fietstad van Duitsland, beste leefbare stad ter wereld in 2008, en met het mooiste park of recreatieplas. We genieten op een parkbankje van de middagzon die over het water van de Aa-see schijnt, er zijn tientallen zeilbootjes en waterfietsen, joggende jonge hindes met zwierige paardenstaartjes. Jonge reebokken zijn er niet veel. Wel nog n ouwe hippie met witte haardos en krulsnor die staat te showen op zijn skates. We fietsen wat verder de Aasee langs en schieten nieuwsgierig een grote poort met mooie bomenlaan in, het Friedhof! Mega groot en we tellen makkelijk een tiental tuinmannen die dit park bijhouden! Verderop is de botanische tuin die we bezoeken. Mooie grote subtropische planten die volop bloeien, fraaie vijver met treurwilg (heeft altijd natte voeten, vandaar misschien zijn naam?). We schieten achter de Wilhelm universiteit door, vroeger een groot kasteel. In het park ervoor liggen tientallen mensen te zonnen, kletsen of sporten er. We zoeken het authentieke Grosse Kieperkerl cafe op waar ze traditionele maaltijden serveren.Onze QR code wordt vlot geaccepteerd, zo ook onze bestelling van casslerrib met tuinbonen (Dicke Bohnen noemen ze dat hier) en eigen gesneden en gebakken aardappelen. Marianne heeft iets met zult. (Gij zult genieten!) Het is maar goed dat we het nieuws van april 2018 niet meer scherp hebben, dan hadden we geweten (en misschien iets anders gekozen) dat hier op dit zelfde terras een verwarde man op het publiek inreed en 3 doden en vele gewonden op zijn naam schreef. Zijn naam staat nu op een grafsteen want hij beroofde ook meteen zichzelf van het leven. Zware paaltjes langs het terras doen vermoeden dat die hier nu de mensen moeten beschermen. Ohja,hier komt het tweede kaarsje nog van pas. Ik heb mijn fototoestel in ene klein stuurtasje laten zitten toen ik de fiets parkeerde en op het terras (slechts een paar honderd meter verderop) bemerkte dat ik mijn toestel niet bij me had. Zoals een paar jaar geleden in Teheran ook het geval was, het vergeten toestel lag gewoon nog op de oude plek in het tasje ;-)).Binnenkort nog maar eens ergens wat kaarsjes opsteken, je weet ooit nooit niet! We zullen ontegenzeggelijk heel wat interessante plekken niet bezocht hebben, maar Munster kunnen we makkelijk een andere keer bezoeken. Het ligt maar ca 50 km van Enschede af en we kunnen Munster van harte aanbevelen voor een weekend bezoek. Morgen ratten vangen!

• 26 September 2021 - 21:35

Gijs Eerdman:

Hoi Frans, je kent mij niet, maar ik heb je verslag gelezen omdat mijn oog op het woord Munster viel.
    Zoals je Munster omschrijft kennen wij het ook. Een prachtige stad met allerlei leuke bezienswaardigheden en de veke kerken, waaronder de Lambertinikerk. De a2 see en de kiepenkerl zijn voor ons ook zeer herkenbaar evenals de lieve inwoners van die stad. De reden waarom we deze stad hebben leren kennen is echter minder plezierig. Je haalde het in je verslag al aan. De aanslag / amonfahrt van 7 april 2018 staat in ons geheugen gegrift. Mijn jongere broer en diens vriendin zaten namelijk op die dag, op dat moment op het terras. Mijn broer was het Nederlandse slachtoffer dat na 4 maanden ziekenhuis alsnog kwam te overlijden. Er is inderdaad een gedenkteken neergelegd maar de naam van de dader staat daarop niet vermeld of ze moeten dat na 4 juli jl hebben aangepast, hetgeen me erg sterk lijkt. Daar moet ik je dus even corrigeren. Verder een mooi verslag. Geniet van je reis.

Tags: Vrede, Munster