Dag 19 Rostock - Reisverslag uit Rostock, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dag 19 Rostock - Reisverslag uit Rostock, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Dag 19 Rostock

07 Oktober 2021 | Duitsland, Rostock

Rostock is een Hanzestad en Universiteits-stad. Mocht het je interesseren, Hans heeft niets te maken met Hanze. Hanze is afgeleid van een Oudhooguits woord Hansa wat groep, schare of gevolg betekent. (Ken je Hansaplast ook nog, een bundeltje pleisters !;-). De Hanze was een samenwerkingsverband tussen handelaren en steden, waarmee ze hun handel probeerden te beschermen. Zo'n 200 steden waren /zijn lid van de Hanze. De universiteit werd al in 1419 gesticht is daarmee de oudste van Noord Europa. Er wonen nu zo'n 205.000 inwoners, het aantal toeristen is vele malen groter. Dat heeft het te danken aan het gezellige oude centrum met de kleurige gebouwen, aparte gevels van fraaie gebouwen. En de drie mooie kerken, waarvan een met astronomische klok en de Marienkerk waar om 12 en 24 uur 6 apostelbeelden naar buiten komen als de klok slaat! Helaas waren we daar geen getuige van. Voordat we al dit moois gingen bekijken hadden we er wel al flink wat kilometers met de fiets op zitten. We waren op aanraden van meneer Hartmann eerst -noordwaarts- naar de kust gefietst, dezelfde route als die we gisteren liepen naar Gute Launen. Bij de kust stopt het bos abrupt en zonder strand begint dan de Oostzee. We werden getrakteerd op een wolkenloze zonnige dag en met een diepblauwe zee voor ons waar we al veel bootjes op zagen. Het fietspad loopt paralel aan de kust en het leek wel of er een cruiseschip met fietsers was losgelaten, zo druk was het! We gingen nu verder oostwaarts naar Warnemunden, een soort Arnemuiden. Voorheen een vissersplaats, maar nu uitgegroeid tot een mondaine toeristendorp met grote hotels, restaurants, souvenir shops en dergelijke. Maar wel nu met een breed zandstrand dat druk werd bezocht. Omdat Warnemund ook de toegang tot de haven van Rostock is, komen hier ook grote boten voorbij.De Stena Line bijvoorbeeld, cruiseschepen, vrachtschepen en het kleine spul. Een oude fraaie vuurtoren staat er trots te staan maar doet verder geen dienst meer. In de smalle straatjes met aardige huisjes is het behoorlijk druk met toeristen. Met de fiets aan de hand komen we maar langzaam vooruit. Met een broodje Rostock bratworst gaan we nog langzamer ;-). Het is onderhand 14 uur en we willen het oude stadsdeel van Rostock nog zien, dus zetten we koers naar het zuiden. De navigator laat ons allerlei delen van Rostock zien die we anders nooit gezien zouden hebben. Sportvelden, parken, veel flatgebouwen die er allemaal mooi uitzien.Wit gepleisterd en met kleuren opgeleukt en ruim opgezet. Onze fietstocht duurt wel eventjes, die 13 kilometers kost ons 5 kwartier, maar goed,we zijn dan wel experts op die fietspaden geworden. De Straseschade is hier meer schade dan strasse! We zijn dan ook blij als we in het centrumaankomen bij de Petruskerk, bij de oude Markt. We verwachtten een marktplein met wel een paar terrasjes, maar er zijn er nul! Dan maar naar de kade terug via de hobbelwegen en komen in een hypermodern deel aan het water. Daar drinken we snel iets bij een jazzy tent en vernomen we dat we bij de Nieuwe Markt moeten zijn, maar 500 meter verderop. Dat is beter! We vallen meteen met de neus in de politieke boter, want de studenten zijn met een protest bezig over klimaat en politiek. Een paar busjes met politie zorgen ervoor dat het rustig is cq verloopt. Gelukkig gaat alles kalmpjes aan. We dwalen wat door de winkelstraten met fotogenieke gebouwen, een plein met fonteinen en een zanger met gitaar die hoopt op wat euro's in plaats van applausjes. IJsjeseters zie ook hier overal. Tegen zessen gaan de laatste gebouwen op de foto, het gerechtsgebouw, een paar poorten en torens en kunnen we, als we opschieten, nog een Italiaans restaurant binnen, want anderen hebben onze plaats gereserveerd om 19 uur. Nouja, in een uurtje moeten we wel gegeten en gedronken kunnen hebben, als de kok maar mee wil werken ;-). Onze tafelbediende, Felicia van 17-18 jaar, doet dat in ieder geval, want ze moet -net als haar collega's, elke paar minuten wel de trappen op en af. Ja, zegt ze, ik werk hier pas sinds een maand en in het begin was dat best wel heftig. Ik wist ineens dat mijn conditie wel wat beter kon. In een zeldzame bui van goedgevigheid geef ik ze maar een fooi ;-). We trappen onze laatste kilometers in de schering weer terug naar de camper.Ca 40 -45 km gefietst en nog wat gewandeld, dat was best wel weer actief. Zo actief dat Marianne om 21.30 uur het bed al heeft gevonden. Nu ik nog ;-))