Dag 4 Broek op langedijk - Reisverslag uit Broek op Langedijk, Nederland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dag 4 Broek op langedijk - Reisverslag uit Broek op Langedijk, Nederland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Dag 4 Broek op langedijk

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

07 Oktober 2020 | Nederland, Broek op Langedijk

Een Bijzondere veiling;

Een klein half uurtje boven, pardon ten noorden van Alkmaar lag lang geleden een groot moeras. Moerassen zoals je vroeger in het westen van Nederland veel zag, kijk maar eens op oude kaarten van Nederland. Toen dat gebied bewoond werd en de bevolking groeide, gingen de monikken de landbouw stimuleren. Maar hoe het gebrek aan land te compenseren? Droogmalen was er nog niet bij. Dan maar de prut en modder uitbaggerren (met het handje en een schop) en op de stroken moerasland opwerpen totdat de -vruchtbare-grond boven het waterpeil kwam en  bewerkt kon worden. Zo ontstond stilaan het Rijk der 1000 eilanden. Er was blijkbaar een foutje in het telraam geslopen want er waren uiteindelijk ca 15.000 stroken land (akkertjes)  ontstaan, allen gescheiden door smalle of brede sloten moeraswater. Man, vrouw en kinderen ploeterden daar in arre moede voor aardappels en  kolen. Spitse, witte, chinese, bloem en rode kolen, die groeiden er goed, heel goed. De oogst werd op de bootjes geladen. De verkopenen gingen nooit gemakkelijk en de opbrengsten waren onzeker. Tot de boeren zich verenigden en de veiling uitvonden. Met hun boten, autoos doen het niet goed op al het water tussen de talloze eilanden, voeren ze naar Broek op Langedijk (7 km lang, dus de naam was 100%correct) en voila, daar stond het anno 2020 goed bewaarde houten veilinghuis! Midden in het water, zo konden de boeren  hun boot met oogst droog parkeren en achter elkaar voeren ze door het afslaghuis, een kanaal een boot smal, met aan weerszijden 50 bankjes in rijen van vier. Daar zaten de handelaren te wachten op de oogst die ze wilden kopen. De veilingmeester begon met een hoog bedrag, de veilingklok telde af in guldens tot iemand MIJN riep.  Die kocht daarmee de handel op. Later werd het geroep  vervangen door een electrisch systeem. Als niemand drukte, dan was de prijs onder wat de kostprijs was en was de handel hiermee doorgedraaid en waardeloos. De oogst werd dan vernietigd, door deze te verbranden of chemisch te behandelen om te voorkomen dat de handel illegaal op de markt kwam en zo het veilingsysteen onderMIJNden. Nou begrijp ik in ieder geval waar dat woord vandaan komt! Om kort te gaan, dat was ons uitje vandaag.  En tot op het laatste moment waren we ook de enigen die er waren! Gelukkig kwamen twee Bossche dames ons gezelschap houden dus werd het een Brabants uitje in Noord Holland. Na de videootjes in het museumpje, de veiling is al lang geleden gestopt vanwege modernere technieken, voer kapitein Jan ons door een klein overgebleven gebied met eilandjes. Van de oorspronkelijke 50 vierkante kilometer zijn er nog 2 km2 overgebleven, nu beschermd natuurgebied. De rest is verkaveld, sloten zijn gedempt en geasfalteerd en wat geen landbouwgrond was, werd aan projektontwikkelaaars verkocht voor huizen en villa's. Om de sfeer te proeven werd er nog een paar aardappels, bananen, broccoli geveild voor de grope toeristen, we waren numet zessen al! Marianne bood op de wortels, die even later hun weg vonden bij Bram en Betsie, twee enorme varkens die daar héérlijk lagen te knorren in het zonnetje. Jawel, we hadden zon vandaag! En nauwelijks regen, dus eindelijk droge voeten -;)). Of we dat morgen ook hebben?   Wad ever, we kunnen er toch niets aan veranderen! En weet je waar Overtoom vandaan komt trouwens? (Tuut tuut, dat is snel, ja die Overtoom)

• 08 Oktober 2020 - 17:14

Francis:

Jullie zijn weer lekker op pad, fijne vakantie in NL en hopelijk ook nog in DE.

• 09 Oktober 2020 - 08:00

Frans:

Hoi Francis, dankje! DE zal t niet worden nu ook Brabant code rood heeft gekregen.