Dag 3 Alkmaar - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dag 3 Alkmaar - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Dag 3 Alkmaar

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

06 Oktober 2020 | Nederland, Alkmaar

Leuke stadswandeling door Alkmaar; Wéér eens  iets kwijt; Wat doet een ooievaar mrt een ambtsketting om? Hoe heette de nederlanse Da Vinci? Deze dag was qua weer best redelijk. Nogmaals de Rijp.

Met de verwarming op tien waren mijn schoenen vanmorgen zo droog, die van Marianne waren dat niet. Zij had de schoenen onder de verwarming gezet, ik erop. Ik weet dat dat niet mort, maar de dag mrt natte schoenen beginnen is niet aan mij besteed. Tussen de buien door vertrokken we na t ontbijt weer naar de stad, om een stadswandeling te starten bij de Molen van Piet. Al generaties in het bezit van de familie Piet. Nee, niet de voornaam maar de achternaam dus. De molen is al sinds jaren niet meer in bedrijf maar wel de enige stadsmolen van de 10 die Alkmaar eens rijk was. Er loopt een soort gracht rondom het oude centrum, met een beetje goede wil ontdek je een stervorm, het is vroeger een vestingstad geweest. Alkmaar bestaat sinds de 10e eeuw en heeft anno 2020 400 rijksmonumenten en nog veel meer gemeentelijk beschermde huizen en panden. Met nog flink wat grachten en mooie wit geverfde ophaalbruggen, hofjes, cultuur, musea en tattooshops, heeft de stad zich uitgeroepen tot de mooiste stad van Noord-Holland. Bezwaren uit Amsterdam ben ik nog niet tegengekomen, maar wellicht zijn de Amsterdammers een beetje doof.....We vergapen ons om de 20-30-100 meter om fraaie panden, soms fris geelgroen geverfd, deftig zwart of stemmig donkergroen. Natuurlijk leuke gevel-stenen en, uit de brochure, gedenkwaardige anekdotes of wetenswaardigheden. Meneer Leeuwenburgh liet 4 eeuwen geleden een fraai herenhuis bouwen, compleet met grote leeuwen op de gevel. De gemeente keurde echter na vier keer pas zijn bouwvergunning goed en meneer Leeuwenburgh was pissed. What's new? De twee leeuwen die om het gemeentewapen moesten, liet hij met de kont tegen het wapen aanleunen, lekker puh!  En wat hebben een kwikthermostaat, de eerste samengestelde microscoop en een onderzeeboot en een perpetuum mobile gemeen? Een echte Alkmaarse Cornelius Dfebbel, een hollandse Leonardo da Vinci! De engelse koning James I  ontbood hem speciaal naar Engeland vanwege zijn uitvindingen met als opdracht een duikboot te ontwerpen!  De naam? Cornelius Drebbel. Inderdaad, had ik ook nog nooit van gehoord. Er gaat ook een verhaal dat hij een soort airco heeft uitgevonden. Op de natte straten van Alkmaar staan teams klaar om fietsers te manen af te stappen in voetgangersgebied, aardige jongelui, geen politie, die wekt misschien wat ongewenst gedrag op. Een vader met zoontje van 7 komen aan fietsen. Pa fietst stug door ondanks het verzoek af te stappen, zoontje stapt af. Wat zou die man bezielen denk je? Bij de VVV vragen we vanwege de te verwachte museabezoeken de -tijdelijke-museumkaart aan. Als we eind van de middag in ons hotel aankomen, zijn de twee witte enveloppen nergens te bekennen! Uil! Laten liggen bij cafe de Buren! Een telefoontje later horen we dat de enveloppen inderdaad gevonden zijn, pppfff! Tis weer eens gelukt! Ik raak niet makkelijk echt iets kwijt, t komt altijd terug -;))).
De kaaskoppen, zo noemen ze hier de Alkmaarders, hebben hun show seizoen met de kazen al gehad, daar moeten we een keer voor terugkomen op een vrijdag. Dan kunnen we Paps zien, de leider van de kaasdragers. En als er een kaas van de draagbaar valt, mag men niet vloeken en roept Paps heel hard Uil!!!
De vismarkt had vroeger n bijzondere figuur in officiele dienst, beter gezegd een ooievaar! Dat beest liep met een ambtsketting om en had als taak om het visafval op te ruimen, slim! Hij werd flink gekortwiekt om te voorkomen dat hij wegvloog, maar zeg eens eerlijk, waarom zou dat beest weg gaan van zo' n plek? Er is nog meer over Alkmaar te vertellen, zoals het beleg van de Spanjaarden en het bezoek van Napoleon, maar dat sla ik over -;).
Tegen drieen is onze wandeling rond en besluiten we om nog snel even naar de Rijp te gaan, misschien is het droog en een beetje zonnig voor wat leukere foto's. Dat lukt gelukkig best aardig, de zwaardere buien treffen we in de auto of als we binnen zitten. Morgen eerst naar een bijzondere veiling en steken we over naar Texel.