Dag 1 Egmond aan Zee, Alkmaar. - Reisverslag uit Cruquius, Nederland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dag 1 Egmond aan Zee, Alkmaar. - Reisverslag uit Cruquius, Nederland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Dag 1 Egmond aan Zee, Alkmaar.

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

04 Oktober 2020 | Nederland, Cruquius

Ohjeee, heel stout geweest, dat wordt drie dagen brommen in de gevangenis; hoelang laten ze ons luchten? Of blijven we gewoon binnen met al die regen? Wat krijg je als je achternaam Kruik in potjeslatijn vertaald?  Gaan we weer polderen, blijft water het hoofdthema en weten we waar de kaaskop woont.

Met deze korte samenvatting weet je het wel. We zijn weer onderweg! We blijven ook deze keer in Nederland, omdat het de vorige keer goed beviel en omdat we geen zin in gedoe hebben als corona onze (wereld) beleidsmakers noopt tot lastige, onmogelijke, onlogische en onontkombare maatregelen.
We wilden aanvankelijk naar Duitsland, de Harz of zo, maar besluiten éérst week 1 in Nederland te doen en gaandeweg te bekijken of Duitsland een haalbare kaart is. Ga je mee?
We starten met een bezoekje aan onze vrienden Gerda en Johan in Hillegom. Al lang geleden dat we hen bezochten, maar elkaar gelukkig wel recent nog gezien in onze eerste deel van de Nederland reis in mei-juni bij Bad Nieuweschans. Het wordt al na een uurtje rijden een puzzeltochtje door de Vinkeveense plassen en de Haarlemmermeer polder omdat we het zo nodig vinden weg van de snelweg te  gaan.  En Marianne wil rechtdoor waar ik links wil. Maarja, IK zit aan het stuur -;))). Gelukkig lijdt ons vakantiegevoel er niet onder! Als we aanbellen, zien we door het raam Johans hoofd op 40 cm van de vloer omhoog komen, die zagen we niet aankomen! Zit daar een trap naar een kelder dan? En komt Gerda ook nog omhoog? (Nee -;)).
Onder de lunch horen we hoe zij weken bezig zijn geweest om hun vloer van vloerverwarming te voorzien en dat Johan eindelijk eens tijd had om de plinten te maken, dat Gerda verse broodjes aan het halen was en ze het naar haar zin heeft op de biologische boerderij. Bio, logisch toch? Sneller dan we eigenlijk willen, nemen we alweer afscheid. Gerda pompt de ereader van Marianne nog even vol, en ik realiseer me dat ik alle oplaadsnoertjes vergeten ben. Straks even een Kruidvat of zoiets opzoeken. Anders ben ik snel klaar met mn dagboeken!  Onze eerste toeristische stop is Cruquius. Ik had er nog nooit van gehoord, maar inmiddels ben ik ervan overtuigd dat het in de nederlandse canon thuis hoort.  Nicolaas Kruik bedacht het plan om de Haarlemmermeer polder leeg te pompen. Drie gemalen zouden er nodig zijn, een daarvan in het dorp Cruquius nabij Haarlem, heeft een van de grootste stoomgemalen ter wereld en  nog steeds functioneel, maar dan wel voor toeristen. De imposante ronde toren met kanteelvormen lijkt op een fort. De gigantische pompende armen -er is net een korte demo aan de gang als we langs lopen- die uit de toren steken, gaan als ja-knikkers op en neer en pompen zo water weg.  Moet je gezien hebben!! Als je weet dat het vroeger, heeeeel vruger, mode was om je boerse hollandse naam wat meer cachet te geven door er een latijnse naam van te maken, dan bekijk je de Cruquius benaming ineens heeeeel anders. Want het is niets anders dan het gelatiniseerde woord voor Kruik, onze held die het plan van polders leegpompen bedacht!

Na Cruquius door naar Egmond aan zee. Het is inmiddels al einde middag dus erg druk is het niet meer. Toch lopen er nog genoeg mensen op het strand te wandelen, met honden van klein tot groot worden aangespoord flink te hollen terwijl de meeste bazen/bazinnen daar geen trek in hebben. Ook enkele buggies met traktorbanden zodat het wat lekkerder rolt. En veel kite surfers! We tellen er een 10-12, de vliegers lekker strak en schieten hoog en laag weg, de mannen eronder vortslepend door de best wilde zee. Er staat een flinke wind, schuimkoppen op de toppen, laagstuivend zand dat de ogen van hondjes striemt en bulderend zodat ik de windruisonderdrukker op mijn testhoorapparaten goed kan uitproberen. Krijgt n 9! Donkere luchten worden heel soms flink uitgelicht door een felle zonnestraal, een paar grote meeuwen lopen opportunistisch langs de vloedlijn om een snack mee te pikken. Wij pikken de draad op van onze trip naar de gevangenis. Want we zitten drie nachten in de nor, van Alkmaar!

De  voormalige gevangenis bestaat sinds 1884 en heeft diverse bestemmingen en uitbreidingen  gehad. Nu is het een hotel met 102 luxe kamers, diverse bars, een restaurant, firness etc. Jammer dat je niet te weten kan komen of je nu in een cel zit waar ooit Pistolen Paultje, heer Olivier of Willem Holleeder logeerden! De bedden van nu zijn vast wel beter!
Na het inchecken wandelen we via een mooie bomenlaan naar het centrum van Alkmaar. Het is rustig in de horeca en we strijken neer in een gezellig eetcafe de oude Bengel, die kan er nog wel twee bengels bij hebben-;). We melden ons in ons hotel op tijd voor de vrijwillige opsluiting en geven nog even door dat we met de shift van half negen willen ontbijten.  Dan valt de loodzware metalen deur van onze cel dicht en gaat het licht uit. Geen straf-;)).