2022 Verano - Reisverslag uit Verona, Italië van Frans Marianne - WaarBenJij.nu 2022 Verano - Reisverslag uit Verona, Italië van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

2022 Verano

Blijf op de hoogte en volg Frans

29 September 2022 | Italië, Verona

De zon schijnt als we op staan! Alhoewel het fris is, kunnen we toch in dat zonnetje buiten een ontbijtje doen.

Alles inpakken, afvalweg brengen, toiletcassette legen en afrekenen. Ook nog een fles Adblue of zo kopen voor de toiletcassette. In het dorp nog wat boodschappen doen en tanken. Hier treffen we nog een tankstation met een bediende, die de auto voor je aftankt.Full, vraagt ie? Nee, 15 liter is voldoende antwoord ik, en dan naar Verona. We moeten van 1200 meter naar ongeveer zeeniveau (59 meter) en van het dorpje San Vigilio naar bijna een kwart miljoen, das wel anders! We nemen de autostrada, dus dat is is tol betalen, in Italië kennen ze geen vignet zoals Oostenrijk of Zwitserland. Tot aan Trento gaan we, dan van de snelweg af voor toilet en nogmaals tanken, maar dan 20 cent per liter goedkoper dan in de bergen. Als je een goede app zoekt voor goedkope brandstof in Italie, probeer dan Prezzi Benzina. We besluiten verder landelijk langs de bergen te gaan, met aan onze rechterkant de bergen die ons scheiden van het Garda meer. Het weer is nog steeds goed, maar op het einde van de middag zijn er toch een paar stevige buien. Maakt ons niet uit ;-)! Omdat we landelijk gaan is het maar eenbaans, maar het is er rustig, soms erg rustig, dus we kunnen goed de voorbijkomende dorpen bekijken. Grote vierkante huizen met balkons, een tentdak met overstek, een kerkje en heeeel veel wijngaarden. Wolken om de bergtoppen, mistflarden en soms wat zon, het weer is nog niet erg stabiel, maar beter dan we verwachtten. Tegen vieren naderen we Verano, en vanwege de landelijke route moeten we door Verano naar de zuidkant om bij onze camping te komen. Het zal wel spits zijn want het is druk, dus het duurt even. De camping laat zich makkelijk vinden en ziet er erg ruim en goed uit. Alleen ingericht voor campers en caravans, er is vlot plek voor een paar honderd plekken. Wegen en weggetjes hebben allemaal namen (Aida en zo). Enig "minpuntje" is dat de camping vrij nieuw is en nog geen schaduw van grote bomen heeft. Maar dat is in dit seizoen geen enkele bezwaar. Hier krijgen we op 4 cm² papier de inlogcodes voor de wifi, een voor elke gast, beetje kneuterig. Ik ben ook al na 5 minuten een papiertje kwijt;-). Maar een paar extra codes vragen is weer geen probleem. We doen een drankje en bedenken even wat we doen. Hier afschakelen en een late siësta doen of toch maar even op de fiets naar de stad, 6 km verderop? Het wordt het laatste. De receptionist adviseert ons om niet de drukke weg naar het centrum te pakken, maar biedt een omleiding. Onder de snelweg door, achter langs het ziekenhuis en dan je neus volgen. Zo gezegd zo gedaan en er zijn zelfs stukken met goede fietspaden met smetteloos asfalt. Buiten dat zijn de wegen vaak toch een lappendeken en liggen putten soms 5-10 lager en maken we een smak(je). Verkeerslichten met een groene golf lijken ze niet te kennen. Ik heb de navigator op de fiets geprogrammeerd op de Piazza Citadella en het lijkt wel of alle wegen naar die Piazza leiden! Op het plein aangekomen zie we een grote drukte en de evenknie van het Colosseum in Rome, de Arena van Verona. Een 20 eeuwen oud amfitheater dat er imposant uitziet en nog steeds in gebruik is. Voor vanavond is er iets groots gepland, dat zien we aan de vele stewards, geleide paden, checkpoints en carabinieri en ambulances (6 stuks, wat verwachten ze wel niet?). Het concert is van Luciano Ligabue die al sinds 2005 albums maakt en optreedt (zegt wiki) en waar wij nog noooooit van gehoord hebben;-)! De Arena heeft liefst 5 avonden op een rij voor hem gereserveerd, is hij de Italiaanse Guus Meeuwis soms? De Arena wordt ook veel gebruikt voor de opera's als Aida, Carmen, de Barbier van Sevilla en dergelijke. Dat kennen we dan weer wel! Verona heeft vast nog meer te bieden, maar dat gaan we morgen bekijken.

Tags: Verano