Colmar - Reisverslag uit Colmar, Luxemburg van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Colmar - Reisverslag uit Colmar, Luxemburg van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Colmar

Blijf op de hoogte en volg Frans

19 September 2022 | Luxemburg, Colmar

Het vorige verslag had nog een paar open eindjes. zoals de overeenkomsten -naast de Romeinse geschiedenis- tussen Xanten en Trier.In beide steden is niet zo lang geleden in elke stad een chauffeur met zijn wagen op een terras ingereden. Met doden en gewonden als resultaat, details die je eigenlijk liever niet wil weten.Trier heeft net als Xanten fraaie Romeinse resten. Beroemd in Trier is de Porta Negra, een ca 30meter hoge en lange stadspoort die nog erg goed bewaard is. Hij is onderdeel geweest van een 6 km lange stadsmuur, en zwart geworden door de eeuwenlange vervuiling. Je ziet de poort met afgesleten stenen en versiersels, er is geen poging gedaan om alles tot in details te restaureren. Ook is er een fraaie kathedraal. Het amfitheater is nauwelijks herkenbaar helaas, in tegenstelling tot dat in Xanten. Wat opvalt in Trier is dat er erg weinig vakwerkhuizen zijn. De verklaring is vrij eenvoudig als je weet dat alle stenen van stadsmuren, amfitheater en andere gebouwen gebruikt zijn om huizen te bouwen, dat was veel makkelijker, sterker en goedkoper! En dat ene cafe? Op zich was er niets bijzonder aan het cafe zelf, wel aan de mensen die ze Rauchers noemen. Maakt me niet uit, maar wel als ze stinken ;-((. Zeg ik als ex-roker! Gauw even gekeken wat de tabakswet in Duitsland zegt: In principe is roken in cafe's verboden maar er zijn uitzonderingen. Ik dacht dat de Nederlandse uitbaters creatief waren,maar die Duitsers kunnen het ook! Een cafe werd een kunstzinnige stichting waar de gasten het roken van sigaretten naspelen van voor het verbod op roken! En op t laatste moment werd roken nog toegestaan in tenten,want stel dat dat niet mocht en de Oktoberfesten kwamen er aan,dan zouden de tenten leeg blijven, net als alle pullen bier....Met als gevolg dat er bijna overal in cafes' en zo nog gerookt wordt... En niet zo'n beetje. Het percentage rokers was voor corona ca 27% (al bijna 6 procent meer dan in NL), na corona is het stegen naar ruim 35%! We zijn gisteren in het donker terug gefietst naar onze camper en ik ben op de onverlichte paden nog nooit zo blij geweest met mijn fietslamp. Effe reclame maken voor de Action hoor, daar koop je voor 7 euro een LED fiets lamp die je makkelijk op je stuur zet, die geeft me toch licht, net een schijnwerper! Je moet er nog twee AA batterijtjes bij kopen, vooruit dan.... Ook makkelijk als zaklamp trouwens.Te gebruiken om te kijken welke spookgeluiden worden gemaakt bovenop onze camper die nacht.Want het bonste, kraste en kwam steeds onverwacht. Bleek later dat we onder een eikenboom (welke anders?) stonden waarvan de takken door bogen onder trossen eikels die, toen het effe flink geregend had, zo zwaar waren dat ze in de wind op het dak van de camper bonkten. En misschien liepen er nog wat eekhoorntjes mee in die dansparade...maar toen sliepen we al, dromend over bv de kapitale huizen in Trier....Zou Karl Marx, inwoner van Trier, hierdoor op het idee gekomen zijn om zijn boek de titel Das Kapital mee te geven?

Sprongetje naar vandaag (mooi weer), we gaan richting Colmar, een aardig grote stad midden in de Elzas en temidden van de hellingen met duizenden wijnranken,honderden druivenplukkers en miljoenen? trossen druiven die ze nu aan het plukken zijn. Feest alom! En dat weten we, want een camperplaats is zonder reservering niet te vinden in 10-15 km rondom Colmar. Er zijn nog oude middeleeuwse aandoende dorpjes (Riquewihr) in het golvende groen landschap, met groene bossen, gele maisvelden en donkerbruine zonnebloemen die er verdroogd en moedeloos bijstaan. Waar het barst van de toeristen,we zien zelfs al weer aantallen Chinezen/Japanners, dat was de afgelopen jaren wel anders! Als Marianne het rondjes draaien om de "caves en rotondes"  beu is, en het zoveelste bordje Complet opduikt bij de ingang, gaan we beetje murw naar Aire Wolfhof, er is een parking met grint, alleen electriciteit, maar ook een aardige eigenaar, die bijna niets rekent voor de overnachting. Meevallertje, tis op 2 km fietsen van het centrum. Dat doen we dan maar en gaan vast bedenken waar we onze toiletcassette straks moeten legen, die begint bijna over te lopen;-((.

Colmar heeft het dan wel weer, de vakwerkhuizen. Heeeel veel! En met elk huis in een zachte pastelkleur geverfd, veel bloemen aan de balkons met allerlei decoratieve kabouters, bloemstukjes en heel veel hartjes. Zoveel dat ze er de brugrailings er mee vol hangen...Veel gezellige terrasjes en ook kanalen die tussen de huizen (vaak schots, scheef, schuin, staand) door lopen en waar ranke / plompe bootjes voort geboomd worden.Tegen betaling uiteraard, en de toeristen krijgen uitgelegd dat ze in Klein Venetie zijn. Voordat we de dag afsluiten toch maar even een camping gereserveerd, een paar kilometer verder, cassette van de camper goed leegmaken (en onze darmcassette).

Morgen verder met het Vrijheidsbeeld, wat doet dat hier in Colmar?

• 20 September 2022 - 09:05

Martina:

Toen ik in Xanten was, vond ik het heel leuk wat er alles stond, helaas, behalve de overdakte gedeelte, is alles nep.
    In Beieren( omdat ik daar vaker ben) is roken alleen buiten toegestaan, Biertenten zoals Kermis/oktoberfeest mag niet binnen gerookt worden, alleen buiten op de terras.

Tags: Elzas, Colmar