Dag 18 Rostock - Reisverslag uit Rostock, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dag 18 Rostock - Reisverslag uit Rostock, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Dag 18 Rostock

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

06 Oktober 2021 | Duitsland, Rostock

Een flinke rit noordwaarts naar Rostock. Never trust the guide! De navigator is ingesteld en we gaan ruim 300 km naar het noorden. Met een koud-blauwe lucht en stralende zon eerst langs de bakker en door Berlijn. Hoe snel dat gaat is afhankelijk van het aantal Baustellen en oponthoud. Dan nog ruim 200 naar Rostock aan de Oostzee. Vanwege de grote afstand kosten B-wegen 2-3 uur extra reistijd, dus kiezen we voor de Autobaan. Naar Berijn toe is het druk, maar niet overdreven. Wel zien we al snel dat er 30-60 minuten extra reistijd nodig is vanwege wegwerkzaamheden. De navigator stelt om de tien minuten een andere route voor die dan weer 10, dan weer 30 minuten minder reistijd kost. Vanwege dat zwalkend beleid (waar ken ik dat toch van?) kiezen we gewoon voor de route rechtdoor. Dan is de echte file daar. Alle vrachtwagens staan rechts (zo ongeveer stil), personenauto's gaan links door met ca 50-60 km per uur. De borden langs de weg reppen niet over campers die rechts moeten blijven, dus we kiezen voor links, ja toch!? Het oponthoud kost ons zo hooguit een kwartiertje. Net na Berlijn volgt de eerst stop voor de WC en een lekkere koek van de bakker. Toch in de verleiding gekomen om een geadviseerde omleiding van de navigator te volgen, komen we in een klein stadje met wel het allerslechtste wegdek wat we tot nu toe gehad hebben! Ik doe er een wedje om dat het meest gebruikte verkeersbord in Oost Duitsland Strasse Schade is! Het wordt nog erger als de navigator de blokkering in het dorp helemaal niet kent en we teruggeleid worden naar de snelweg. Over net zo miserabele keienwegen, met een lappendeken van asfaltreparaties. De camper krijgt een echte stresstest. Het resultaat valt gelukkig niet tegen, er is slechts een olijfoliefles gevallen.....met de dop dicht ;-)). We komen in een gebied dat een beetje doet denken aan Zweden,Finland. Veel dennenbossen en een weg er door heen. Later volgen er meren bij Muritz. Omdat we aan een lunch toe zijn, slaan we af bij een toepasselijk dorpje, Petershof;-). Het dorpje telt 5-6 straten maar heeft wel een beeldentuin en een Zentrum fur Psychotherapie. We lopen even naar het meer en een rondje om. Marianne scoort een potje jam dat aan straat wordt verkocht. Ze zijn hier te geodert rouw, ze had ook het geldkistje mee kunnen nemen. Een kudde eenden en kippen denken dat ze gescout worden voor fotomodel als ik ze op de foto zet, zo hard komen ze aanrennen! Nog 60 km tot aan Alte Sievert waar we een stelplaats gereserveerd hebben. ik draai d e camper het terrein op, passeer links en rechts 10-20 garageboxen en zie een box openstaan met reclame van Zundapp. In de box een hoop zooi en net als ik weg wil lopen zie ik een figuur uit de schaduw omhoog komen. Een Alter Man, met groenbruine tuinbroek, een zwart jack er over, en een baseballpetje. Ohja, ook schoenen aan ;-). Hij wijst me de weg over het terrein wat bij een hotel behoort. Er kunnen maar tien campers staan en de uitleg over de 2 toiletten en douches, het water en de electra en afval is voorbij voordat Marianne om de camper is gelopen;-). Deregistratie stelt ook al niet veel voor en het bord aan het hek wat om een Corona test vraagt wordt weggewuifd. Dat is er voor de controle van de overheid zegt ie. Jullie zijn gezond en inge-ent? Jazeker! Dat is voldoende zegt hij als hij onze blauwe ogen ziet! Alleen wel even oppassen bij het rijden op het gras, dat is nat en kwetsbaar. Die lui daar - hij wijst naar een goednieuwe XL camper- wilden even laten zien hoeveel PK ze hebben en hebben nu een heel spoor door het gras geploegd ;-(. Meneer Hartmann, zo heet hij, lees ik op het briefje bij de toiletten, tipt ons nog voor een restaurant in het volgende dorp, Gute Launen oftwel Goeie Zin heet het restaurant -;). Ligt anderhalve kilometer van hier, zegt ie. Dat kunnen we wel lopen, zeggen we. Meneer Hartmann vergat er echter bij te zeggen dat het anderhalve kilometer Per Been is! Dus ipv 20 minuten worden er dat toch 40. En moeten we dat stuk nog terug! We zijn al halfweg als we dat constateren en besluiten toch maar door te lopen. Voor de terugweg over het donkere fietspad hebben we gelukkig een goede lamp bij ons, anders was het een taxi geworden! Het eten is voortreffelijk, dus sluiten we toch af met Guten Launen -;). Morgen Rostock ontdekken. Wat is er meer dan een haven en ruim 200.000 inwoners?

Tags: Rostock