Dag 16 Spreewald - Lubbenau - Reisverslag uit Lübbenau, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dag 16 Spreewald - Lubbenau - Reisverslag uit Lübbenau, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Dag 16 Spreewald - Lubbenau

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

04 Oktober 2021 | Duitsland, Lübbenau

Spreewald, het Venetie van het Noorden ( of is dat toch Giethoorn?) We laten de steden nu een beetje achter ons. We trekken noordwaarts, en zoeken wat meer de natuur op. Eerste doel is het Spreewald gebied. Dat ligt op ca 100 km van Dresden, met de snelweg ruim een uur per auto. Op de navi blokkeren we het gebruik van autowegen zodat we landelijk kunnen rijden. Dat gaat prima, maar natuurlijk wel wat langzamer. Op de route komen we veel dorpen tegen, soms om de 2-5 km waardoor we om de haverklap van 70 km per uur zakken naar 50 en 30 km per uur. Het is weer een zacht golvend landschap, soms met slingerende wegen door bossen met naaldbomen, dan grote graslanden, maar ook zien we volop mais geoogst worden.Veeteelt zien we niet. De dorpen zijn klein, met grote los staande huizen en vaak is de pleisterlaag gekleurd in zachtroze, oranje, lichtblauw of zacht limoengroen. Zachte kleuren overheersen. Mogelijk heeft dat een link met de klederdracht van de vorige bewoners, de Sorben? Later meer hierover. Tegen elf uur maken we een korte stop bij een Lidl voor inkopen. Tegen half twee arriveren we in Lubbenau, waar we hopen op een plekje op een populaire camping. Telefonisch reserveren doen ze niet en online boekingen kan pas vanaf drie dagen. Wij gaan waarschijnlijk voor twee nachten, dus is het op de gok dat we aankomen. Maar we hebben geluk, er is plaats. Weliswaar worden we in een hoekje een beetje 'weggemoffeld' maar dat drukt de pret niet, zeker als we later smiddags een dikke rij campers voor de poort zien staan wachten... ;-) En we staan mooi gelegen aan een water met zicht op rietbossen en een parklandschap achter ons van het Schloss Lubbenau. (stukje tekst van internet geplukt, met dank aan www.berlijn-blog.nl!) We zijn nu dus in Spreewald, op slechts een uur treinen bij Berlijn (en Dresden) vandaan ligt het prachtige natuurgebied Spreewald, dat bekend staat om schattige dorpjes, idyllische waterwegen en goddelijke Spreewalder augurken. Geen wonder dat het waterrijke moeras- en veenweidenlandschap één van de meest geliefde vakantiebestemmingen in de deelstaat Brandenburg. Spreewald ontstond tijdens de laatste ijstijd, toen de rivier de Spree veel smeltwater te verwerken kreeg. Het grondgebied was echter te hard om de rivier op natuurlijke wijze te laten verbreden of verdiepen en zodoende ontstonden er vele kleine aftakkingen van de rivier. Op sommige stukken van de Spree tot wel 300. Samen vormden ze een enorm rivierdelta met extreem smalle waterwegen, aftakkingen zo breed als de Overijsselse Vecht en alle afmetingen daartussen. Door het natuurverschijnsel ontstond een uniek landschap aan rivierduinen, moerassen en veenstroken. De eilanden die door de aftakkingen werden gevormd, zorgden niet alleen voor een prachtige leefomgeving voor wild en vissen, ook voor vluchtelingen tijdens de dertigjarige oorlog (1618 – 1648) was dit het uitstekende toevluchtsoord om van soldaten onontdekt te blijven. De Sorben die zich in het natuurgebied vestigden, hebben als aanvulling op de natuurlijke waterwegen kanalen gebouwd, die als belangrijkste transportwegen in het gebied golden. De belangrijkste dorpsweg was de Spree en inmiddels staan er ongeveer zoveel huizen als dat het gebied eilanden telt en worden de kanalen nog altijd als transportweg voor buurtbewoners en postbodes gebruikt. De meest populaire activiteit in het Spreewald is varen. Je hebt de keuze uit een rondvaart met een traditionele Spreewaldkahn met of je huurt een kajak of kano voor één of meerdere personen. Dat willen we morgen graag doen, echter houden we wel angstvallig het weer in de gaten. De zon van gisteren is nu verscholen achter de wolken en we voelen heeeel lichte regenspetters als we smiddags door het dorp wandelen. En voor morgen is er regen voorspeld....Traditionele rondvaarten zoals in Giethoorn zijn er ook, ook al liggen er nu veel boten afgedekt vanwege het einde van het seizoen. Hie zien we nog geen Japanners of Chinezen! De boten zijn uitgerust met eiken tafels en banken en dikke kleden en bosjes bloemen, het moet wel comfortabel he!? En we zien dat er bier aan boord is, dus dat komt goed! De Spreewaldkähne worden met de hand aangedreven en terwijl de schippers de houten schuiten met lange stokken vooruit duwen, vertellen ze de bezoekers van alles over het natuurgebied en de cultuur in het Spreewald. De schuiten werden voor het massatoerisme al door de jagers en vissers in het gebied gebruikt en vormen nog altijd een belangrijke vorm van transport voor de bewoners Al bij aankomst op het station -en als je de kaart leest- valt op dat het gebied tweetalig is. Naast Lübbenau (Spreewald), prijkt er namelijk ook Lubnjow (Błota) op het perron. Naast Duits wordt er in de streek ook nog het lokale dialect van de Sorben gesproken en de borden en menukaarten in de streek zijn tweetalig. In het Freilandmuseum der sorbischen Kultur in Lehde kun je meer te weten komen over de Sorbische cultuur. Ik zag wat foto's van de klederdracht hier, hier ook de zachte pastelkleuren zoals ik beschreef bij de huizen. Wat ook opvalt zijn de grote kappen die de vrouwen dragen, sommige doen denken aan de grote poffers uit Noord Brabant maar dan wat strakker uitgevoerd. De favoriete delicatesse van de regio zijn augurken. Deze worden ingelegd in azijn met smaakmakers als knoflook, dille, peper en/of andere kruiden. Het is een must om in ieder geval één keer augurken te eten in het Spreewald, ze staan bij ieder restaurant op de kaart en in sommige dorpen staan ook stalletjes langs het water waar je een heel vat kunt kopen. Marianne is al van plan om een voorraadje aan te leggen! Je kunt uiteraard ook een echt Gurkenmuseum bezoeken of de Gurkenradweg fietsen. In tuinen en voor de ramen zie je allerlei Au-gurken mannekes en vrouwkes. Zuur kijken doen ze niet, jaarlijks zorgen de vele toeristen voor goede inkomsten! Het grote verschil met Giethoorn en Spreewald is dat je het in Spreewald meer moet hebben van de natuur waar de honderden kanalen door voeren. Het is ook veel groter, ca 400 km2 en daardoor rustiger. Giethoorn heeft dan meer de pittoreske bruggen en de - in mijn ogen- mooiere boerderijen. Plan voor morgen is varen, of met de kajak (zelf werken) of met een rondvaart boot (voor je laten werken) en als het kan nog een stuk fietsen.