Dag 15 Dresden - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dag 15 Dresden - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Dag 15 Dresden

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

03 Oktober 2021 | Duitsland, Dresden

Dresden: Florence van het Noorden- Centrum van Kunst en Wetenschap oftewel de overtreffende trap deze reis. Ter land, ter zee en in de lucht. Hoe begin je met skateboarden (volgens twee 11 jarige meiden?) De Frauenkirche is het helemaal! Wer sonst!? De ochtend lucht ziet er veel belovend uit, met veel zon! En een veelbelovendne stad die op ons ligt te wachten! Over Dresden hoor je heel veel mensen heel lovend praten, dus we zijn benieuwd! Ook omdat het vandaag 3 oktober is, de dag van Die Wende. West- en Oost Duitsland herenigd, dat was in 1990. En dat wordt vandaag ook uitgebreid gevierd in Dresden. We fietsen naar het centrum, alhoewel dat bijna nog makkelijker gedaan is dan gezegd! Alles bergaf en wind mee! Hopelijk hebben we vanavond nog puf over om terug te fietsen, de lange hellingen op en als we pech hebben, wind tegen! Tegen elven zien we tussen trams en fietsers al kerktorens en statige gebouwen. We parkeren de fietsen bij een Corona test-lokatie. Ook hier is het nog rustig. De terrassen die we voorbij lopen zijn veelal nog leeg. De Kleine Kirchegasse in en we staan al bij de Frauenkirche! De naam is -naturlich- gerelateerd aan de Maagd Maria, wer sonst!? Toen ik echter voor de eerste keer las over de Frauenkirche (ookwel onze Lieve Vrouwe kerk) verwachtte ik dat de meervoudsvorm meer suggereerde. Ik kan er echter niet achter komen of dat ook echt het geval is. Ik neem dan maar aan dat de Maagd Maria symbool is voor alle vrouwen. Iedereen is vol lof over deze kerk, ik zal het in het kort proberen uit te leggen. De meeste kerken gaan uit van een schipvorm, langwerpig dus. De Frauenkirche niet. Deze is rond van boven, bijna vierkant aan de basis en het altaar staat bijna in het midden. Er zijn rondom galerijen waar men naar beneden kijkt. Meest bijzondere is de koepel die voor die tijd enorm en gewaagd was, zonder enige ondersteuning. Te vergelijken met de koepel in het Vaticaan. Het interieur is grotendeels sober, maar het altaar en de decoraties met beelden en gouden versieringen er achter zijn fantastisch! Niet te weelderig zoals vaak in katholieke kerken. Het orgel er achter is na oplevering de eerste keer bespeeld door vriend Bach, wer sonst!? Hoe treurig dat alles vernietigd is! Na het bombardement van de geallieerden in de WW II en de brand in Dresden brandde deze fanatstische kerk nagenoeg helemaal af! Enkele muren en een enorme hoop stenen restten jarenlang als ruine. Lange tijd als symbool en tevens omdat er gewoon de miljoenen (ca130) niet waren voor de restauratie, zeg maar wederopbouw. De ruine heeft er tot 1994 gestaan.Toen was er genoeg geld beschikbaar gesteld door particulieren en onder andere van de destijds geallieerde landen nu wilden meehelpen aan de wederopbouw. In 2005 was het werk klaar. Er is ca 30-43 % van de oorspronkelijke stenen hergebruikt. Je kunt het verschil met de nieuwe stenen goed zien. Oude stenen zien zwart, door oxidatie van het ijzer bevattende zandsteen. Het zwart is dus Niet door vervuiling! Dresdenaren zeggen dat zo de verbinding tussen oud en nieuw en west/oost goed zichtbaar is. Op de koepel prijkt een nieuwe gouden kruis, gemaakt/geschonken door een zoon van een van de geallieerde piloten (wer sonst?) die Dresden bombardeerden. We kunnen pas vanmiddag even naar binnen, maar we krijgen al een fantastisch voorgerecht als de klokken voor de aankondiging van de dienst beginnen te luiden. Tjee, daar zit muziek in!! Van alle kanten klinkt gelui en het is zeker geen kakefonie! Zoek maar eens op Youtube, dan zul je horen wat ik bedoel. We dwalen rond tussen de pracht en praal, van dit Florence van het Noorden. Er zijn beelden, niet te tellen. Zeker honderden die gevels en daken decoreren. De terassen lopen al aardig vol. Vreemd om te constateren dat het enige terras dat lekker in de zon ligt, helemaal leeg is. Normaal gesproken slaan we een leeg terras over, maar deze keer niet, gewoon zitten! En bestellen kan ook nog ;-). Deze A-lokatie, die ligt tegenover de Frauenkirche, zal onze wel een lieve duit kostten. Dat valt meer voor de koffie, maar voor de cheese cake en brownie begint de teller pas bij 7 euro. Maakt niet uit, het wordt met zorg en aandacht geserveerd, gebrandde noten erbij, eigengemaakte confiture, een ananas-kers en suikerpoeder. Dat laatste zagen we nog net, want het waaide er best hard en de suikerpoeder werd gewoon van de toplaag geblazen! Onze aanwezigheid lokt uiteindelijk toch ook andere gasten, dus kunnen we met goed fatsoen de rekening vragen. Op naar de andere gebouwen. Eerst het Zwinger paleis, eerder drie palezien met elk een museum. Prachtige barok en een fraaie tuin, waarvan de helft helaas in groot onderhoud is. Je kunt er omheen lopen via de omloop om de eerste etages, heel mooi zo! Het geval wil dat er onlangs een Vermeer (wer sonst!?) is gerestaureerd waar na restauratie een verborgen deel-schilderij van onder tevoorschijn is gekomen. Voor 14 euro zijn we de man, dan kunnen we de drie musea bezoeken, zegt de portier. Dat zijn de Oude Meesters, het Porcelein museum en het Mathematisch-Physiek museum. De Vermeer tenstoonstelling is helaas uitverkocht! We hadden, ruim van te voren, kaartjes moeten boeken, maar dat is er helaas bij ingeschoten. We wisten trouwens ook niet welke dag we er zouden zijn. We steken de 14 euro weer in de zak en springen op de fiets. Naar de andere Seite. De Kanselarij en nog meer moois krijgen enige aandacht maar wat ons leuker lijkt is een fietstochtje langs de Elbe-wiesen, de Elbe weilanden die de mensen lokken voor een lunch, wandelen, fietsen of vliegers op laten. De warme zon doet ons goed en een plots vrijkomend bankje wordt snel door ons ingenomen. Er wordt hier ook veel geskate en zien we twee meiden die zich -zittend op het skate, met de handen afzettend- voortbewegen. Of dit een nieuw e sport is, vraag ik? Ze stoppen en we raken in gesprek. Of ze engels spreken? Nee, ze verstaan het wel maar ze beoefenen het niet genoeg.Dit is je kans zeg ik, maar ze vinden het maar moeilijk. Ze zijn elf jaar oud, en nichten van elkaar en zijn echt beginners voor het skaten. Ooooh, vandaar het zitten op de board !! Als we later doorrijden komen ze achter ons aan, maar nu liggend, lijkt wel op crawlen in het water! We tikken nog andere bezienswaardigheden af als het SemperOpera huis, Het koninklijk paeis, de Kunsthofpassade en het gouden standbeeld van August de Sterke. 's Middags schieten we dan even de Frauenkirche in voor de binnenbezichting.Toetje is dat er een orkest zit te repeteren en we pikken een muziekwerk mee van 5-10 minuten. We pikken ook een traditionele Bratwurst met mosterd mee en stellen ook nog vast dat de Dresdenaren tijdens een festival erg netjes zijn.Nergens papier, glaswerk of afval op de grond. Kom daar mee eens mee aan in Nederland!? Of het komt door de aanwezigheid van de politie die je toch wel duidelijk ziet? Ik geloof van niet, zij zijn meer bezorgd om onlusten of dwazen die met hun auto het pubiek in rijden. Dat idee wordt bevestigd als we rondom in de straten allemaal big bags zien staan, en er auto's gecontroleerd worden. Er is politie te voet, met de wagen, te water en helicopters in de lucht. Alleen politie te paard ontbreekt (en opde fiets trouwens). We hebben er aardig wat tijd en kilometers op zitten als we in een burgertent nog een hapje doen en energie verzamelen voor de trip naar huis.....Oohjaa, heuvel op en wind tegen! Niet gek dat we om 22 uur in bed liggen! Maar een prachige dag gehad in een prachtige sad, echt een aanrader! Morgen naar het Noord -oosten, terug naar de kust!?