Dag 14 Deventer - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dag 14 Deventer - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Dag 14 Deventer

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

21 Juni 2020 | Nederland, Deventer

Ben je net thuis van een actieve en ontspannen vakantie in de noordelijke provincies van Nederland en denk je dat je klaar bent met alle indrukken, de was en een plan om de dichtgegroeide tuin aan te pakken in een halve zondag, bedenk ik dat ik nog een laatste verslag af te maken heb! Daar gaatie dan, iets langer dan gebruikelijk, maar vergeet niet dat we in het najaar pas weer weg gaan.
Deze week (of later) volgt nog een melding van Waarbenjijnu met een link naar het fotoalbum (als je de puf hebt), dan is het weblog compleet.

Onze laatste dag, die eindigt in Deventer. We hebben een giga mooie Bed & Breakfast, Boutique de Worp! Het stel, al gepensioneerd denk ik, runt de B&B die nog ingericht is zoals zijn grootmoeder die achterliet. Het huis dateert van 1928 en staat vol met brocante en antiquiteiten, veelal victoriaans aandoend. Schilderijen, boeken, beelden, hoeden, jassen, opgezette koppen van dieren (dat mocht toen nog), je kijkt je open uit! Het ontbijt is al even overdonderend, in een passende setting met piano, oude lijsten met spiegel, draperieën, is de tafel gedekt met gekleurd servies. Warme broodjes, krentenbrood, beschuit, verse aardbeien, zwarte bessen, druiven, kaas en vlees soorten, gekleurde hagelslag, eitje, verse jus, wat wil je nog meer? Ik zei, Deventer koek natuurlijk! Ohja, dat hebben we ook hoor, lachte de eigenaresse, maar wij hadden ons buikje al vol. De koek halen we wel op de Brink, het marktplein in Deventer. Ben je nog nooit in Deventer geweest? Ohjee, moet je een keer doen, echt waar! Die stad is er al vanaf 768 na Christus, en heeft nog heel veel historische panden, kerken, leuke straatjes met dito winkeltjes. Het winkelcentrum met de moderne modezaken ligt apart en kunt je ook het best apart laten liggen. Omdat we er maar een dag zijn, nemen we een stadswandeling met gids. Om 11 uur start de gids met ons groepje van 10 man/vrouw. We horen al snel dat hij geen Deventenaar is, het is een rasechte Limburger die hier al 55 jaar woont. En komt uit Maastricht! Toch ‘n goede stap gedaan aldus hemzelf ;-). Hij leidt ons langs de panden en gebouwen en heeft diverse anekdotes en de trip is met anderhalf uur eigenlijk te kort. Op de Brink, waar we gisteren al een laat avondmaal hadden, zijn veel horecazaken gevestigd, ik tel er via Google Maps al snel een stuk of dertig. En allemaal met terras en het zat gisteren tjokvol! Maar geen kluwens mensen bij elkaar, alles redelijk op afstand en iedereen meldde zich aan de voorzijde van het terras en werd naar een tafeltje geleid. Ik denk 90% jeugd, studenten en dertigers, wij vielen met onze grijze lokken een beetje in de oudste categorieën van de statistieken. Een jong blond meisje ging dan weer wel met haar oma (met rollator) aan de witte wijn. Ze rijdt even over mijn vest heen met haar rollator, maar ik mag ‘m gerust naar de stomerij brengen zegt ze verontschuldigend. Tis net te krap tussen de tafeltjes voor haar mobiel. Nou ja, het vest moest toch al de was in, dat stoffige wieltje maakt niet uit! Waar was ik? Ohja, de rondleiding, na afloop zakken we neder bij de enige koekwinkel , J. Bussink. Het menu heeft diverse koeken en ook de winkel ligt vol met lekkers. Met koffie er bij kunnen we mooi de voorbijgangers bekijken! Want het is nu ook markt, dus volk zat. Ze komen allemaal (op ‘n enkeling na) netjes vanuit een richting, de handhavers regelen dit goed. Het zonnetje schijnt, prima weertje!
Na de koffie nog wat door de straatjes struinen en dan nog even fruit en groenten op de markt kopen, onze voorraad thuis is op. Als we met de zakken in onze handen de stad uit lopen, attendeert een vrouw ons op de rabarber stengel die half uit de tas hangt. Er ontstaat ineens een geanimeerd gesprek dat zich voornamelijk tussen de dames afspeelt. Het gaat weer eens over eten, recepten met rabarber natuurlijk en is ze is helemaal verwonderd als Marianne een stel recepten zo uit haar mouw schudt. Dat gaat eigenlijk niet zo makkelijk want ze heeft twee handen vol met tassen. En dat maakt het ook moeilijk voor haar om ons afgesproken teken te gebruiken als we een gesprek willen kappen ;-))! Ik zag ze al bijna de email adressen uitwisselen! Alternatief teken; Met de ogen rollen, tong uitsteken? Oren flapperen? Wie heeft er goede suggesties?
We nemen de veerpont naar de overkant waar onze auto staat en gaan nog even terug langs de B&B want ik heb weer eens iets laten liggen! Mijn vest! Die hangt keurig over een bankje buiten in de tuin en kunnen we zo meepikken. Tis weer gelukt hahaha! Terugkijkend op deze dag kunnen we alleen maar aanbevelen om Deventer eens te bezoeken!
Tja, dan rest alleen de tocht (120 km, niet eens zo ver) terug naar Eindhoven, niks spannends aan helaas.

Dan nog wat losse eindjes van mijn weblog de afgelopen dagen.

Is Meppel wat?
De wateren die door het centrum van Meppel voeren worden grachten genoemd. Mede vanwege de namen Heerengracht, Keizersgracht en Prinsengracht wordt de stad ook weleens het Mokum van het Noorden genoemd. Ook om andere redenen wordt Meppel met Amsterdam vergeleken. Zo zijn er al eeuwenlang banden tussen beide steden en was de Joodse gemeenschap voor de Tweede Wereldoorlog rijkelijk vertegenwoordigd in Meppel. Dat zie je ook aan straatnamen als Synagogestraat . De inwoners van Meppel worden ook wel "Meppeler muggen" of muggenspuiters genoemd, naar aanleiding van een volksverhaal, dat over meerdere plaatsen in de wereld bekend is. Het verhaal gaat dat op een nacht sommige inwoners dachten dat de kerktoren in brand stond, omdat er een rookwolk om de Meppeler toren hing, maar het bleek een zwerm vuurvliegen of muggen te zijn. Muggenzifters ;-))

Ons thema van de vakantie was velerlei ;-)
Maar opvallend was dat we veel vestingsteden op de route hadden. Kijk maar op wiki en vestingsteden. Wat ik niet wist dat we er heel veel van hebben (gehad) in Nederland, 159! De meeste in Gelderland (26), de minste in Utrecht (12). En er waren altijd molens en kerken. In Groningen en Friesland barst het van de kerkjes en ze hebben vaak aparte torenspitsen die ik dan ook vaak gefotografeerd heb. Onderweg door het platteland zagen we al van verre de torentjes en we sloegen dan vaak voor een minuutje of 5-10 van de route af om even naar het kerkje te kijken. Vergeleken met de kerktorens in Brabant zijn ze veel leuker om te zien.

Dan rest nog een rits opvallende namen van dorpen en gehuchten, buurtschappen. In Groningen en Friesland zagen we Ballast, Poppenhave, Nieuwe krim, Zwartschaap, Bosje (sorry Ron),
Kostverloren, Tussenklapper, Lula (gelukkig geen Lulo), Het Waar, Kopaf, Schaapsbulten, Uiteinde, Lutjerijp, Doodstil, Valom, Gaarkeuken, Moddergat (al gememoreerd),
Foudgum, Visbuurt, Vrouwenparochie (al Friesland), Zwarte Haan, Slappeterp, Boer, Zurich (stond 4x op GoogleMaps; als plaats, afslagnummer en twee maal knooppunt vermelding),
Nieuw Amerika (Moest Trump eens weten!), Baard, Harich, Drogekam, Oostindie, Blauw en Moespot. Nooitgedacht, Amen.

Mooiste provincie? Dat is lastig te zeggen, want ze verschillen qua aard en het is maar wat je zoekt. Ik persoonlijk vond Friesland het aantrekkelijkst deze vakantie. Marianne vond de Achterhoek zeer aantrekkelijk. Smaken verschillen gelukkig. Een Quest uitgave uit 2018 heeft eens alle provincies in Nederland vergeleken op diverse aspecten als veiligste, vrolijkste, meest trotse, rustigste, sportiefste, rijkste, muzikaalste, meest toeristische, grootste, langstlevende, slimste en smakelijkste provincie. De winnaar was verrassend Zeeland !

Allen op een rijtje:
9. Overijssel 72 punten
10. Limburg 72 punten
11. Gelderland 70 punten
12. Flevopolder 31 punten

Zoals altijd, lijstjes zijn discutabel en maar een van de vele manieren om te vergelijken!

In ieder geval, bedankt weer voor het meelezen en de reacties !!

• 21 Juni 2020 - 14:05

Marianne:

Was leuk om jullie reis te volgen. Zo te lezen een echte aanrader voor een vakantie in nederland. Nu weer genieten van thuis en jullie tuin. Tot gauw.

• 21 Juni 2020 - 22:14

Dion:

Erg gezellig om mee te lezen over jullie vakantie in eigen land! Dank!