10 juni Edinburgh 1 - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Frans Marianne - WaarBenJij.nu 10 juni Edinburgh 1 - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

10 juni Edinburgh 1

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

10 Juni 2016 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

10 juni Edinburgh

W-day (Whisky, waterwonder, welke chocolade, weer regen en warempel een file) met Het raadsel van het hoedje.

Onze landlady Sara is zo ongeveer continue in de  weer met haar hoed op. Ook of zelfs binnen. Eerst dacht ik nog, ze is een beetje excentriek, ze schildert immers (nee,we hebben het niet over haar of mijn schilderwerk gehad, het kwam er gewoon niet van). Maar vanochtend werd het me denk ik duidelijk. Stel je een pasgeboren kuikentje of poesje voor, moeder kip of moeder poes begint het jong droog te likken. (Uh, dat kan  niet bij een kip bedenk ik nu). Zo'n jong heeft kort piekerig haar dat slordig en gekreukt op de huid ligt. Hier en daar wat slierten haar die wat langer zijn. Een beurt bij de kapper is haar nodig als moederpoes dat niet weet op te lossen -;). Wel, zo ziet het kapsel bij Sarah er ook uit! Als ik haar was, zette ik zelfs mn hoed niet af als ik ging slapen!! Maar alla, ze is een lief mens  dat goed voor mn ontbijt zorgt, dus ze mag dr hoed wel even  af-;))). Een uurtje later nemen we afscheid van haar, onze koffers gaan in de achterbak en we gaan nog even het stadje verkennen en kijken we of we nog een pondje kwijt kunnen. Het best lukt dat via de portemonnaie. De whisky distilleerderij in Obam trekt steeds meer mn aandacht en al snel voeg ik wat extra smaken toe aan de bescheiden collectie. Nou maar hopen dat ik niet teveel whisky vrienden krijg -:))). Als EU lid mag je  tegenwoordig 10 liter sterke drank mee de grens overnemen, maar zo groot is mn koffer niet.
Er is ook een heus chocolade-fabriekje en Loek wil dat natuurlijk wel zien, wij trouwens ook! We zorgen dat Loek eind van de maand weer salaris krijgt ( voor de niet ingewijden, Loek werkt bij een chocoldefabrikant), dus we kopen volop chocolade. Hij verstevigt de zakelijke banden en maakt even een praatje met de chocolaterier, hetgeen erg gewaardeerd wordt. Dan nog een wandeling langs de pier met oude statige huizen. Blijkbaar is het hier armoe troef, alle huizen zijn veranderd in hotels en B&B! Nog een blik bij een oorlogsmonument waar een oude dame in haar eentje in een rolstoel naar de zee zit te staren, omdat.....?
Het wordt tijd om te gaan rijden. We rijden van de westkust naar de oostkust, iets van 120 mijl. De gemiddelde snelheid ligt niethoog, het is een tweebansweg door heuvelachtig, soms bergachtig gebeid met veel bochten dus inhalen kan vaak niet. Gelukkig is er niet veel vrachtverkeer. De enkele keren dat er ongehaald wordt, lat de Volvo wel blijken van een heel soepel trekkracht te hebben, daar zit veel horsepower in! En ook nog eens zuinig! Pas net voor Edinburgh moeten we voor het eerst tanken! Maar ik ga te snel, eerst bezoeken qe in Stirlinh het Stirling kasteel, een van de fraaiste in Scotland. Hoog op een berg gelegen, kantelen, tuinen, poorten, fraaie interieurs en zelfs interactieve zalen waar je kennis opdoet over de geschiedeinis. Als dat niet genoeg is, knoop je gewoon een gesprek aan met een in middeleeuwse kleren verklede man of vrouw, die een toepasselijk verhaal met je deelt over het hofleven, in ons geval zelfs in redelijk goed nederlands! De dame heeft in haar kinderjaren in Amsterdam gewoond en spreekt, zoals ze zelf zegt, nog een beetje nederlandse kindertaal, hetgeen aandoenlijk overkomt! Minder aandoenlijk is het weer, kil en motregen helaas vandaag. Eigenlijk wel goed dat we vandaag een rij-dag hebben! Halverwege de midagkomen we aan in Falkirk, bekend bij boten en kanalenliefhebbers vanwege het unieke sluizencomplex. Stel je een normaaal sluizencomplex voor. Makkelijk he? Maar hoe los je dan de laatse 25 meter op die je ineens omhoog moet? Hiervoor is een ingenieuze oplossing bedacht. Het schip vaart vanuit de sluis een soort bak met water in. Die bak wordt in een carrousselachtig gevaarte vertical de lucht in getild, wielen onder de bak en een cirkelvormig geraamte zorgen dat de boot horizontaal blijft,net als in een reuzenrad. Bovenaan gekomen, stopt de carrousel, maakt verbinding met het kanaal dat 25 meter hoger gelegen is en daar ook een sluis heeft en de boot kan verder varen!