Hof - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Hof - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Hof

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

27 Juni 2015 | IJsland, Höfn

27 juni 2015 Hof

Het weer slaat weer om, de gletsjers blijven gewoon liggen, wij doen het rustig aan.

Zo guur als het gisteren was, zo mooi werd het vandaag toch weer, met misschien wel de warmste dag tot nu toe. Langs de belangrijke wegen staan regelmatig meldpanelen die iets zeggen over temperatuur, windsnelheid. We noteerden vanmiddag 17 graden! Zouden de IJslanders dat een zomerse dag noemen? We zagen al jonge gasten met ontbloot bovenlijf lopen, dus wie weet? We zitten vandaag ook nog in het gebied van de gletsjers en aangezien we te laat waren voor een excursie naar een klif met veel vogels, hebben we vandaag weer veel ijs gezien. Jammer dat ze hier geen ijsvogels hebben trouwens, die zouden er veel kunnen zitten! Na een kort bezoek aan een kleine gletsjertong gaan we door naar een natuurpark met groot informatiecentrum en zelfs met twee grote parkeervelden, camping, picknickveld etc. Het is er ook behoorlijk druk, grote bussen rijden af en aan. Ook dit park is vlak naast de hoofdweg gelegen en dus makkelijk te bezoeken. We nemen eerst een makkelijk pad naar boven voor een waterval, de Svartifoss. Mooi hieraan is het gesteente waar die vanaf komt, verticale kolommen basalt die op een kerkorgel doen lijken. Hier wordt het al zo warm dat we snel onze kleding afpellen en bijna in T-shirt naar boven lopen. Bovenaan is het winderig en het uitzicht gigantisch! Zo'n mooi gezicht over diverse gletsjertongen en enorm ver kunnen kijken, dat kom je niet vaak tegen! Met dit weer denk je al snel aan de mooie dingen van de natuur, maar dat de natuur in IJsland zich ook van de gevaarlijkste kant laat zien hoef je de IJslanders niet te vertellen. In deze streek komen geweldige overstromingen voor, vooral als een heel gletsjerpak bijvoorbeeld ineens smelt als een eronder gelegen vulkaan wat heetgebakerd wordt. Al dat smeltwater komt dan ineens in een enorme vloed naar beneden en vernielt alles wat die tegenkomt. De IJslanders zijn zich dan ook bewust van hun kwetsbaarheid ten opzichte van transport en verkeer, want die hoofdweg ligt daar precies onder en zomaar even omrijden gaat gewoon niet! Om continuïteit te waarborgen zetten ze dan soms grote amfibievoertuigen in. Nu gebruiken ze die om toeristen te vervoeren over gletsjers en of in de gletsjermeren, duurzaam gebruik zullen we maar denken -;). Na onze wandeling vinden we een lekker plekje in de zon, we lunchen en bekijken ondertussen de voorbijkomende stroom toeristen die de berg nog op willen, het is net een terrasje! Dan begint het te schudden en schrik ik, wakker gemaakt door Marianne -;). Ben zomaar een siësta in gesukkeld! Het duurt even voordat ik in de benen ben en dan rijden we nog n stukje naar het westen, een lange brug op die over een grote delta loopt. Deze delta is dus eens overspoeld door zo'n smeltwater-vloedgolf en de restanten van wat brugdelen zijn daar blijven liggen en zijn nu een informatiebron over deze gebeurtenis. Dan terug en we stoppen nog even bij een bijzonder fraai bloemenveld vol met blauwe lupines. Geen veldje van 50 of 100 meter, nee, dat veld is enkele kilometers lang en loopt vanaf de weg het binnenland in, helemaal de hellingen op! Zo mooi!!!
Dan terug naar ons hotel, weer naar het oosten waar we donkere wolken zien liggen. Gaat het dan toch nog regenen. Gelukkig houdt de bergflank waar ons hotel achter ligt de bui tegen en komen we droog binnen. 's Avonds nog even verder op wat eten, bij de wedstrijd damesvoetbal Australië - Japan en we sluiten de dag af in de lobby van het hotel. Morgen gaan we een heel stuk richting Reykjavik rijden, het einde van de vakantie komt in zicht!

Moment van de dag: De lupinevelden (of toch het dropijsje?)