Epiloog IJsland - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Epiloog IJsland - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Epiloog IJsland

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

06 Juli 2015 | Nederland, Eindhoven

Epiloog IJsland

Voor degenen die zo graag mijn verhaaltjes hebben gelezen, een epiloog. Met allereerst een dank aan degenen die zo leuk reageerden op mijn weblogs en me zelfs aanmoedigden om te gaan schrijven! Of zelfs al voor mij beslóten hadden dat ik dat maar moest gaan doen -;))! Waarop ik antwoordde dat ik toch al schrijf? Nee, ik moet het uitgeven! Oooh, is het goed als ik daar eens over nadenk? Ik moet ook nog werken, squashen, tuinieren, mijn familie en vrienden bezoeken, uitgaan en schilderen! En zijn we net bezig om de badkamer te verbouwen (waar ik na één dag ook alweer een weblog over kan schrijven maar dan moet ik teveel dingen vertellen die niet goed gegaan zijn dus maar even niet -;))

IJsland was dus geweldig! Het weer heeft hier een grote rol ingespeeld, we hadden maar twee van de twintig dagen slecht weer, de rest zon, met soms wat wolkenvelden, nooit veel wind, temperatuur prima om wat te ondernemen (10-17 graden) en heel veel licht. Wist je trouwens dat ze in Reykjavik over het jaar heen meer zonlichturen hebben dan in Miami, zelfs gerekend met die donkere wintermaanden? Grappig om te weten!

Ook de natuur is prachtig, zeker in juni. Dan bloeien de bloemen, zijn de talloze vogels druk en goed zichtbaar. Voor vogelaars een paradijs! En niet te vergeten die bergen, vulkanen, gletsjers, en geothermische activiteiten als stoom, geisers, modderpoelen, lavavelden etc. Jammer dat we de binnenlanden niet echt in konden. De winter heeft er een maand langer geduurd dan normaal en door het vele smeltwater nu, is het waterpeil in de rivieren te hoog, ook voor de 4wd auto die wij hadden.

Qua cultuur is deze reis misschien wat onderbelicht maar er zijn volop musea te zien, men is druk in de muziek en mode en ontwerp. Er wordt gezongen, gebreid en vergeet al die sportactiviteiten niet die je er kunt doen. Dat hoefde van ons dan niet zo, de knieën kraken tegenwoordig iets te veel of de enkels zwikken -;). Maar als je wil snorkelen of duiken kan dat ook. Wat is dan specialer om dat te doen in een ...gletsjer? Ja, kan echt! Hartstikke helder water en je kunt zo ver kijken!

En er is nog zoveel wat ik niet over IJsland verteld heb, bijvoorbeeld over het traditionele eten. De IJslanders hebben in de loop van de tijd slechts enige mogelijkheden benut om hun voedsel te bewaren om zo de winter door te komen. Ze hadden hun eigen bereidingswijzen waardoor er een eigen smaak ontstond. Vlees werd gerookt, gezout of in pickles ingelegd. Of liet men in wei staan voor 3-4 maanden lang. Vis werd gedroogd, gezouten, gehangen of gerookt. Bijna elk onderdeel van het dier werd gebruikt. Een paar van de IJslandse delicatessen zijn bloed en lever pudding, schapenkop, ramtestikels en gerookt lamsvlees. Gemarineerde haringen zijn ook populair. Haring in currysaus of mosterdsaus smaakt verbazend goed. Ik nam het geregeld bij het ontbijt.Verder vindt je in de supermarkten veel gedroogde vis, smaakt goed, ruikt minder. Het favoriete fastfood van IJsland is hotdog oftewel pylsa genaamd. Pizza's zijn ook overal te krijgen, net als hamburgers. Soms n chinees maar alleen in Reykjavik gezien. Als er geen restaurant te vinden is, ga dan naar een tankstation, dat is vaak tevens een truckers cafe waar ook eten te krijgen is , zoals bv de nationale soep, kjótsopa. Dat is lamsvlees in bouillon met groenten als wortel, ui, koolrabi. Groenten zie je echt weinig, meestal als n decoratie. Wel is er veel rabarber te koop in allerlei variaties, ook als jam. Als toetje eten de IJslanders hun skyr, een zuivelproduct met laag vet gehalte en hoog eiwitgehalte. Een soort dikke yoghurt. Het is er in allerlei smaken te koop, wij aten meestal de gewone versie zonder toevoegingen en vulden het aan met müsli en dergelijke.

De eerste gekwalificeerde schilders hebben in Kopenhagen hun opleiding gehad, vandaar dat veel kunstwerken een moderne uitstraling hebben, klassieke werken kennen ze niet. Er zijn veel artgaleries in Reykjavik. IJsland kent ook veel dichters en musici. Misschien dat de lange donkere wintermaanden hier toe aangezet hebben? En dat hierdoor vrouwen al vroeg kinderen krijgen?

IJslanders breien al eeuwen en is een gerespecteerde activiteit. Je ziet dan ook veel gebreide wolartikelen. Er is zelfs een nationale brei vereniging met honderden leden die exclusieve unieke producten breien van hoge kwaliteit. Rechtstreeks te koop bij de makers. De IJslanders verkopen ook grond, lavastenen, lava-as, bv verwerkt in glas, juwelen of kandelaars. Helemaal opportunistisch is dat je een blikje zuivere berglucht uit IJsland kunt kopen, ca 7,5 euro slechts! Alleen gebakken lucht is duurder!

E zit veel gratis warmte in de grond, gebruiken ze voor verwarming van huizen en hotels (tis daar altijd veel te warm voor ons) en voor de zwembaden of hete tobbes. Autos zijn modern en buiten Reykjavik groot, groter, groots. Vooral om makkelijk op de gravelwegen te rijden en door rivieren te komen en natuurlijk flink inkopen te doen. Je winkel zit vaak vele kilometers van je vandaan. En ik kan uitweiden over hoe de IJslanders hun namen aannemen en gebruiken of dat Reykjavik veel warmer is dan je denkt. En wat ze toch met die vikingen, elfen en trollen op hebben.

Nou, ik zit denk ik een goed reclameverhaal te maken voor IJsland -;). En als je t goed gelezen hebt, zul je wellicht wel denken dat we er voor een derde keer naar toe moeten gaan! Wel, met die gedachte zijn we het hartgrondig eens, dat doen we nog een keer! Maar dan zelf de hotels of guesthouses uitzoeken, nu waren het met wat teveel zakelijke hotels, wel goed maar niet altijd gezellig!

Ohja, ik zal deze week nog wat foto's online zetten, de Ipad en de weblog hadden tijdens de reis ruzie met elkaar. Het uploaden van foto's ging zelden goed. En ook het uploaden van zelfs tekst was geregeld lastig. Nou, dan hebben jullie nóg iets tegoed-;). En misschien een goede reden voor mij om eens naar een andere tablet te kijken trouwens!-;))

Frans

De volgende reis gaan we voor een week of zo naar Schotland, in september oktober zoiets, ja dit jaar nog! En dan hopelijk met nog minder typ-, spel- en taalfouten in de weblogs;-)) sorry about that!

• 07 Juli 2015 - 08:15

Günther:

Bedankt dat we mochten meegenieten van jullie vakantie belevenissen.
    Ik heb in ieder geval een heel andere (betere) kijk gekregen op IJsland

gr. Günther

• 07 Juli 2015 - 13:35

Paul Patist:

Bedankt dat ik mee mocht reizen.

• 08 Juli 2015 - 23:10

Frans En Marianne: