Dublin - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Dublin - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Dublin

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

28 Juni 2019 | Ierland, Dublin

Een dagje Dublin is geen straf. Volop bezienswaardigheden, gemoedelijke sfeer, wel druk verkeer maar niet te. Lekker weertje vandaag met 22-23 graden en niet onbelangrijk, de bezienswaardiigheden zijn beloopbaar. Als je tenminste nog energie hebt voor een kilometertje of 15. Dat lukt maar net, mede omdat het lekker vlak is hier. We stijgen /dalen hooguit 10 meter! Het Dublin kasteel ligt het verst weg , daar beginnen we. Nou moet je van dat kasteel niet veel voorstellen is mijn ervaring. Veel is verwoest, nog meer is er aan gebouwd en je ziet heel veel verschillende stijlen, zelfs tot het bespottelijke toe met felle kleuren als groen, blauw en roze. Rondleidingen volgen kan, maar we volgen liever ons gevoel. Een deel van het complex is gratis te bezichtigen, dat is de biliotheek van Chester Beatty. Ja, we aten de eerste avond in een gelijknamig restaurant. Nu weten we wie hij is. Gestorven in 1968 op 93 jarige leeftijd en in zijn werkzame leven als mijnmagnaat grote rijkdom vergaard. Hij ging postzegels verzamelen op jonge leeftijd (ik ook n beetje) maar dat mondde uit in een schat aan eeuwenoude boeken, manuscripten, relikwieen, snuifdozen uit vooral Azie. (het oudste ding wat ik heb is mezelf-;)). Enfin, niet teveel tijd binnenbesteden en lekker buiten wandelen, mensen kijken in parken en bij oude kroegen. Want daar staan ze in drommen voor op de stoep, alles blokkerend en een hoop kabaal veroorzakend. Maar het is de vrijdagmiddag- borrel, dat verklaart wellicht het een en ander. We lopen even door naar het Guinness complex. Meneer Guinness vond zijn bier uit (type stout bier, dus donker. Niet zwart maar bij het juiste lichte ruby red). Een vooruitsrevend man met betrekking tot sociale zaken. Hij betaalde zijn mensen 20-30% meer loon dan standaard, gaf ze vakantiedagen (hoeveel weet ik niet, maardat was eiegenlijk nognooit vertoond), er was gratis gezondheidszorg en educatie. Hats off! We lopen langs de St Patrick kathedraal. De binnenkant laten we voor wat het is en missen zo het graf van Jonathan Swift. Ja die man die Gullivers reizen schreef. Wist je dat hij in Dublin kapelaan was en dat hij veel kritische geschriten schreef over de toestanden in zijn tijd? En dat Gullivers reizen ook een aanklacht is? Ik ook niet, toch dat boek nog maar eens lezen!? Ja en als je het over meer Ieren hebt die bekend beroemd zijn, wat denk je van Bram Stoker? Hij schreef o. a. de Dracula boeken. Ieren kunnen goed zingen, zij wonnen de meeste Eurosong festivals zeggen ze, 7 keer! Pierce Brosnan a la James Bond, Rory Callager, Sineda O' Connor, Van Morrison, Oscar Wild, Yeats, Enya en Etcetera. En dat Ierland anderhalf keer zo groot is als Nederland en ca 5 miljoen mensen telt. Dat er ca 85 miljoen! mensen zijn van Ierse afkomst en veel daarvan in de USA leven? Er ca 10% van de Ieren roodharig is, de Schotten het beter doen met 15 % en dat er in Nederland slechts 2% roodharigen zijn? Nou nog een paar weetjes dan. Halloween is in Ierland ontstaan. Nationaal symbool is een harp (ook van Guinness en die heeft de oudste rechten) en er zijn geen wilde slangen in Ierland. Er ook een Noord Ierland bestaat waar je niet met euroos maar met ponden betaalt en dat er heel geschreven is over de conflocten met de Engelsen en Ira en dat je dat beter zelf een keer kunt opzoeken-;). Laat ik ophouden met deze trivia lijst en memoreren dat we ternauwernood het Irish Whisky museum aandeden, vooral voor de shop-;). En dat we nu afgesleten benen hebben en morgen om 5.30 uur met een taxi en vliegtuig weer terug in Nederland komen. Tot de volgende keer!

• 28 Juni 2019 - 19:40

Wil:

Hmmm over dat laatste ... dan zal ik jouw shopping basket maar eens komen inspecteren. ..

• 30 Juni 2019 - 08:22

Marianne:

Goede reis terug. Was leuk om mee te lezen. Ik denk niet dat ik ooit in mijn leven 40.000 stappen heb gezet op 1 dag. Chapeau!

Tags: Dublin, ierland