Eindhoven-Dublin-Tinahely - Reisverslag uit Tinahely, Ierland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Eindhoven-Dublin-Tinahely - Reisverslag uit Tinahely, Ierland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Eindhoven-Dublin-Tinahely

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

23 Juni 2019 | Ierland, Tinahely

Voor wie het nog niet weet, we hebben een week wandelen in ierland gepland eind juni 2019. SNP biedt een leuke reis aan, inclusief bagagevervoer tussen de pensions en B en B. Een vlucht bieden ze ook aan, maar die vertrekt uit Amsterdam en is bijna 5 zo duur als Ryanair die uit Eindhoven vertrekt. Onze keus is snel gemaakt maar we moeten wachten op de hotelbevestigingen. Dat duurt best wel lang, een dag of tien (zo gaat dat in Ierland zegt mn collega, daar gaat het heel wat rustiger aan dan hier) en de vroege vluchten zijn volgeboekt als we daar naar kijken. Alleen vluchten om 1630 uur zijn nog beschikbaar. De gratis handbagage die mee mag, mag 40 x 25 x 20 cm zijn. Onze rolkoffertjes zijn zeker 50-55 cm dus we moeten wat anders. Omdat goedkoop de uitdaging is komen we via speurwerk op internet uit bij de Big Bazaar. Twee rugzakjes, met voorvakje,! voor 8 euro per stuk! Priority boeken (en grotere koffertjes meenemen) bij Ryanair is misschien net wat goedkoper maar ik had al n grote koffer van 20 kg bijgeboekt en aan refunds doen ze bij Ryanair niet! Enfin, met de hittegolf voor de deur, zijn wij, dankzij Francis, binnen 10 minuten bij Airport Eindhoven, wordt het Kiss and Fly en gaan we vlot door de vlieghavenroutines. In de rij voor de paspoortcontrole probeert een ierse gladjakker voor te dringen in de rij. Omdat hij het volgens Marianne zo lief vraagt ( please my plane is boarding:-(?), mag hij voor. De dame voor ons heeft er geen boodschap aan, maar hij meent t serieus en probeert een andere rij en hij weet weer een paar plaatsen op te schuiven. Mijn rij duurt voor mn gevoel te lang en ik wissel. Niet moeten doen natuurlijk! Een oosteuropees koppel staat voor me. Zij komt snel door de douane, hij niet. Hij -groot, breed en tattoo en stoere bink- meent met wat me een rijbewijs lijkt, door de douane te komen. Na discussie en ondanks inzet van zijn knappe frele vriendin -die een te kort truitje heeft maar n leuk naveltje- moet hij aan de kant. Ik heb geen hulp nodig en mag doorlopen. Gladjakker is me al voor zie ik, mmhh! We hebben nog wat tijd voordat we in de rij gaan staan om te boarden. De priority laan is erg druk, moeten ze toch ook nog wachten:-)). Vier plekken áchter me zie ik de Gladjakkker, verrek, zit in het zelfde toestel als wij! Weer een knauw in de zogenaamde oprechtheid van mooi praters! En wie zie ik nog meer? Leuk naveltje! Maar nu met een sip snaveltje! Haar sporttas is te groot voor de gratis handbaggage! Ze probeert het linksom, rechtsom, dwars, op zijn kop, maar hij past niet in de maathouder. Een vluchthavenassistent rebbelt vlot in haar taal dat ze mag bijbetalen. De mondhoeken zakken, het naveltje wordt een smalle streep en ze gluurt eens in haar blingblingbeurs. En verrek, zie ik ze bijna denken, waar is die vent van me toch!? Er wordt gebeld, gesproken en opgehangen. Zie ik ze nog terug? Een kwartier te laat mogen we door, buiten lopen we als mak vee langs de stalen hekken naar ons vliegtuig. We hebben geen stoelen gereserveerd en ik zit achterin, Marianne zit voorin. Iedereen zit wat met zijn bagage te klooien, ja ook Leuk Naveltje en haar Stoere Bink. Ze hebben toch wat geregeld. En óók Gladjakker, ik heb de neiging om hem op zijn plek te zetten, maar ach hij doet het zelf wel-;). De Ryanair routines komen langs, zwemvest aandoen, vluchtroutes aanwijzen, taxfree aanbiedingen, dan nog n lotery aanprijzen welja, en dan nog een melding dat ze te laat zijn voor hun tijdslot en 20-30 minuten moeten wachten. Gaat goed, die Ryanair! De verwachte hittegolf is binnen in de Boeing 737-800 al aan de gang, de airco aandoen kost zeker te veel brandstof! Drie kwartier te laat mogen we toch vertrekken. Een blik op ons huis is me niet gegund, ik zit aan de verkeerde kant. Maar hopen dat er vandaag geen melding van geluidsoverlast van ons vliegtuig is! Even een plek opschuiven want de stoel naast me is niet bezet en bedenk dat me dat een tientje had kunnen kosten. Een knabbeltje doen van eigen biscuitjes, een dutje, nog n dutje en we zijn er! Nu ons vervolg bedenken. Met de bus naar het treinstation in Dublin heeft na deze vertraging geen zin denken we. De laatste trein die ons nabij ons eindstation brengt, halen we niet. Een taxi kost meer dan de vliegtocht want ons einddoel ligt te ver weg, ca 60 km. De bus brengt ons tot driekwart, daarna moeten we misschien met een taxi. We hebben na enig rondvragen de goede bus te pakken, peuzelen aan ons stokbroodje en bellen even de ierse touroperator Theresa, om te melden dat we laat aankomen. Als we ons langs de dubliner stoplichten wurmen begrijpen we waarom het met de bus 2x zo lang duurt als met de auto. En dan hebben we nog weinig bushalte stops. We komen langs statige wijken, veel groen, en allengs wordt het landelijker. Theresa heeft nog even gebeld en komt met een prima idee. We moeten iets eerder uitstappen, in Ashford. Daar iets eten bij Chester Beatty hotel want daar is de keuken nog tot 21 uur open. In Kyle farmhouse,ons eerste B&B, is niets te krijgen. En de eigenaresse Margaretha van Kyle komt ons daar ophalen. Is that OK with you? jaa, keigoed idee natuurlijk! In Ashford de eerste Wolf, een Wicklow wolf, streekbiertje met n aparte kruidsmaak. Na een prima maaltijd met vis en vlees was de instructie om Margaretha te bellen. Hoe lang het duurt om naar ons te komen? Wel, dat binnen 3 seconden, want ze zit, met haar man, een tafel verder op ons te wachten. Ze komen net uit Dublin, hebben daar ook wat gegeten en kunnen ons nu verder meenemen. Toch nog 45 minuten rijden waarschuwt ze. Dat de binnenwegen smal zijn en de auto breder dan vroeger vertelt ze er niet bij als haar man zijn suv langs de hoge groene bomen en hagen stuurt. We worden verwelkomt door n border collie die het daar zonder schapen moet doen. Wat kippen en een paar oude schuren. Het woonhuis zelf is prima, groot, kruipdoor sluipdoor en vol ierse prullaria. De eetkamer is klein en met metselwerkbehang en een potkachel die als buffettafel fungeert, gedecoreerd. Een mooie fotoshoot van het paar en hun kinderen leukt het op.Nog snel de kamer wijzen en we zijn er! En met bagage, dat wil met Ryanair ook wel eens misgaan.
Conclusie, eerste horde vandaag goed genomen! Morgen zien we verder!

• 23 Juni 2019 - 18:36

Sas:

Leuk! Weer verhaaltjes voor t slapen gaan!

En door de uitgebreide proza bijna geen foto’s nodig voor de beeldvorming

• 23 Juni 2019 - 19:32

Marianne:

We lezen mee! Fijne tijd samen en wandel ze.

• 24 Juni 2019 - 08:04

Marianne:

Hallo Frans en Marian,

Fijn dat eea toch gelukt is. Wij wensen jullie een fijne wandelvakantie.
    Wij gaan 7 juli naar Ierland. Maar wij blijven in Dublin.

Groetjes,

B&M

• 24 Juni 2019 - 09:03

Petra:

Wat fijn, weer mee mogen lezen met jullie avonturen!
    Fijne vakantie!

• 25 Juni 2019 - 05:36

Sandra:

Hoi Frans en Marian,

Ook wij lezen weer met veel plezier mee.
    Fijne vakantie!

Groetjes Sandra en Ali