las vegas 1 - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Frans Marianne - WaarBenJij.nu las vegas 1 - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

las vegas 1

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

03 Oktober 2017 | Verenigde Staten, Las Vegas

Het is wel even moeilijk om met een weblog te beginnen als je net pas weet dat er 7 mijl verderop gisteren een vreselijke aanslag is geweest met tot nu toe 59 doden, 527 gewonden, de grootste in omvang in de USA in de moderne tijd, zo lees ik net op internetnieuws. Met minstens tien automatische wapens vanuit de 32e verdieping op een menigte schieten, wat bezielt zo iemand?? En, vraag ik me af, hoe krijg je die wapens zo het hotel in? Maar ja, de staat Nevada waar deze man vandaan kwam, is nogal soepel met wapens lees ik hier. Je mag er zelfs een wapen een casino mee naar binnen nemen! De man kwam uit Mesquito, warempel een plaatsje waar we een paar dagen geleden nog doorheen of langs zijn gekomen! Als ik dit schrijf cirkelt er een helikopter boven ons gebied. We zitten op een heel grote RV camping (bijna 400 plekken en "only for Adults" dus ik twijfelde in het begin even of we daar wel naar toe moesten) en ze özoeken nog naar de echtgenote van de schutter. Die zich natuurlijk best op een rv camping schuil zou kunnen houden .....Ik kijk even later op internetnieuws en lees dat de vrouw op dat moment op de Filipijnen zou zijn.

We zitten momenteel (maandag 15 uur) dus in Las Vegas. Vanochtend zijn we vertrokken uit het natuurpark Valley of Fire om daar het tweede deel te doen. Om ca 8 uur zijn we op route, het mooiste licht van de zonsopkomst hebben dan helaas al gemist, maar we zijn in ieder geval de meute toeristen voor als we wederom bij de White Domes aankomen. Nu kunnen we daar teminste de rondwandeling doen, ca een uurtje door de kloven en over de stenen. Lekker temperatuurtje, koel windje, geen mens te zien, prima zo! De bergen liggen er nog net zo bij als gisteren dus die beschrijving? Die sla ik over, maar was wel weer heel fraai! We doen nog een paar andere uitkijkpunten aan, doen ons fotoding en zijn tegen 11 uur wel een beetje "stoned" om zo maar te zeggen -;)). Nabij onze camping doen we een koffietje. Een grote bus arriveert, snel rennen (min of meer en meer min dan meer) de mensen de trap op,- honderd meter verderop- die je een paar petrogliefen laat zien. Knip knip en ze lopen al weer naar de bus terug. Maar...! Er staan een paar Duitsers met twee grote Harleys op de parkeerplek en die trekken -met hun petro~leum- echt veel meer en langer de belangstelling! Ik bekijk het van een afstand en zie dat er volop gepraat wordt en dan, ja ook zij, gaat er alras iemand tegen, bij, over de motoren staan en worden er fotoos genomen, met of zonder de eigenaar er bij (spijkerbroek, zwart hemd met rauwe print en een zwarte bandana om het hoofd). Het blijft niet bij een persoon, er zijn er zeker een stuk of 5-6, en man en vrouw he? We zetten na de koffie nu echt koers naar Las Vegas, 50 mijl verderop. Las Vegas beschrijven gaat me een dag kosten en ik heb er eigenlijk nog niet echt iets van gezien behalve wat snelwegen, veel verkeer, winkels en hotels en casino's aan de wegkant. Het centrum, de Strip geheten, dat schijnt een kakofonie te zijn van entertainment, bijna een "natuurpark" dat zijn weerga niet kent! Of we dat gaan zien, ik weet het nog niet. Misschien is dat gebied wel even verboden gebied? Straks eens navragen! Overdag is er in Las vegas niet echt veel bijzonders te doen zeggen de reisgidsen, daarom maar eens overwegen of we een excursie naar de Hooverdam doen, 45 minuten buiten Las Vegas, dat schijnt een bijzonder stukje engineerwerk te zijn!
Ohja, onze camping is ook wel een "fraai amerikaans voorbeeld" van hoe een "gezellige" camping in een stad van ca 600.000 inwoners er uit ziet. Gelegen aan een grote boulevard, rij je het terrein op. Bij een wachterhuisje zijn twee banen, een voor personenauto's en een voor rv's. Een dame komt tevoorschijn en vraagt of we een reservering hebben, zo ja, dan mag je doorrijden en parkeren en je melden bij de receptie. Eenmaal geregistreerd, moet ik me melden bij de boy met het golfkarretje, die zal ons vehikel escorteren (dus toch ??) naar onze plek. Hij (boy van 55+) was al met Marianne aan het kletsen, tis een Canadees die hier met zijn vrouw woont. Hę, zegt ie, je spreekt goed engels, kom je uit Texas? Ik zal wel een wat knauwerige uitspraak hebben? Bijna goed, zeg ik, we komen uit Nederland-;)! Ohja, zegt hij, jullie voetbaltean is uitgeschakeld he? Ik vind hem meteen wat minder leuk (maar niet heus hoor!). Ik reposteer met ons Oranje vrouwenelftal dat Europees kampioen is geworden, ze zullen het hier weten!! Aardige vent wel hoor! Alles op deze camping is asfalt en grint, het enige groen is van de palmbomen met van die waaierbladeren. De schaduwopbrengst daarvan is zero, nada, nul! En het lijkt wel uitgestorven hier, nauwelijks mensen te zien. Zitten ze allemaal binnen? Je hoort bij veel rv's continue de airco zoemen. Heel af en toe zoeft er een golfkarretje langs (Robin, klandizie!!) en stopt vlakbij ons. Alweer escortservice? Ja, maar dan voor de honden! We zitten tegen het hondenuitlaatveld aan, en mevrouw of meneer stapt thuis bij zijn XXL moterhome in het karretje om de hond daarvoor naar het veldje te brengen, (beweging is goed voor dier en mens hoor!-;)). De honden hebben nauwelijks belangstelling voor de veronderstelde behoefte en ruiken meer onder elkaars staart dan de staart boven het wc gat te houden! Ik ga er maar vanuit dat het Adult honden zijn! We doen dus de middag lekker relaxed, lezen en schrijven. Straks even de buurt verkennen, wat eten en eventueel naar de Strip, we kunnen een gratis shuttlebus gebruiken, handig!

De shuttlebus is gelegen achter het hotelcasino Sam's Town, ca 15 minuten verderop. We zien een enorm gebouw met de naam erop, maar ohnee, dat is alleen maar de parking! Volgens de receptie van de camping moeten we eerst het casino door, dan door het Food departement en achterin is een wijzer naar de shuttelbus, daar naar buiten en instappen en gaan, waren de aanwijzingen.Ik kan vast verklappen dat we niet met de shuttlebus weg zijn gekomen, geen tijd voor -;)! De Strip was troiwens inmiddels ook al weer gedeeltelijk opengesteld hoorde ik van de portier bij onze camping. We naderen het hotel casino en zien on-uitnodigende zwarte glazen deuren die we aarzelend opentrekken (alle deuren in amerika trek je open als je van buiten naar binnen wil en omgekeerd).Onze blik valt meteen op tientallen speelkasten, links en rechts van ons. De receptie van het hotel is nauwelijks te onderscheiden in dat geheel. Het is wel redelijk rustig qua bezetting en geluid bij de speelkasten. We zien opvallend veel vrouwen spelen, meestal al wat ouder. De rijen strekken zich links en rechts makkelijk 50-75 meter uit! Het is dan ook een joekel van een hotelcasino. We lopen langs de hotelreceptie en zien een enorme open ruimte die omringd wordt door de vleugels van het hotel, 7-8 etages hoog. Glazen dak er op met neonverlichting en onderin is de begane grond omgetoverd tot een soort -vochtige en naar chloor ruikende- jungle met vijvers, waterval, kunstmatige beren en bevers die mechanisch mee bewegen, veel groen met ook verlichting, paadjes met stoelen en banken. Aan linkerzijde winkels met giftshop en prullaria. Rechts zijn de food departments, holy jezus!, wat grooot!! We zien al diverse counters met merken als McDonalds, Subway, een mexicaanse fastfood en nog een paar. We willen echter een beetje chiquer eten en zien een Fireflight buffet voor 16 dollar pp. We begrijpen even later aan de counter dat we best met de VISA kunnen betalen, maar dat we met een gratis pasje, te verkrijgen bij de klerk, zomaar 6 dollar korting pp krijgen. Gaan we doen natuurlijk he!? Maar dan eerst terug door de gokkastenhal en we zien iets wat op een klerk lijkt, een receptie bediend door twee dames. We zijn aan de beurt en ja hoor, mag ik u even registreren als gast (yes ma'am) en dan krijgen we, als de reumatische vingers de nodige muisklikken hebben verricht, een Ruby pasje, easy as cake! Ruby is hier de kleur van de basis pas. We begrijpen dat als je hier in deze tent flink wat vergokt, dat je kaart opgewaardeerd wordt en dat je nog meer korting op het eten en andere actie krijgt. Klantenbinding! Wij gaan terug naar de kassa, we mogen nu elk voor 11 dollar zoveel eten als we willen van het buffet. Buffetten zeg maar!! Er zijn 4 soorten keukens, Amerikaans, Mexicaans, Italiaans, Aziatisch. Dan zijn er buffetten voor taarten en cake, voor ijs, voor salades. Serveersters brengen je frisdranken en je mag zo vaak gaan halen als je wil. Zo snel, zo veel en zo goedkoop hebben we nog nooit gegeten als we voor het eerst in een vreemde stad kwamen! Enige restrictie is dat je binnen 90 minuten weer weg moet zijn -;). Daarna was er geen tijd meer voor de shuttelbus naar de Strip dus dat doen we morgen. Dan wordt de volgende weblog een Strip-verhaal ....zonder plaatjes!

Tags: las vegas