Valley of Fire - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Valley of Fire - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Valley of Fire

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

02 Oktober 2017 | Verenigde Staten, Las Vegas

(Las Vegas aanslag: Met ons alles Ok!)

Eerste en/ of laatste keer? Welk park is het mooist?
We gaan naar het laatste natuurpark deze vakantie, aangeraden door een babe met grijs haar, paardenstaartje (dat is wél altijd leuk -;)) en twee pekineesjes. Valley of Fire heet het en ligt vlakbij Las Vegas (40-50 mijlen). Het komt goed uit dat we nu al dichtbij zijn, dan is de tocht er naar toe deze morgen kort en dat maakt de kans op een camperplek groter. Hier kun je namelijk niet reserveren. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt! Extra voordeel, we steken een staatsgrens over en komen in Nevada, waar de klok een uur vroeger staat. Ik check de tijd nog even bij de Walmart, we moeten daar een voorraadje tandpasta halen voor mijn zus in Nederland, die pasta is niet in Nederland te krijgen. Het is inderdaad een uur eerder. Hopelijk krijgt de douane geen argwaan! Ik weet niet hoeveel tandpasta je mag uit-of invoeren?! Mooi op tijd komen we aan in het park, je moet zelf de entree in een box stoppen, net als gisteren. Nu gaat het goed -;)). Maar meteen door naar de camping, we zien al meer rv's aankomen! Maar we zijn ruim op tijd, er is nog plek zat! Ik mag de box weer vullen en daarna gaan we de tijd vullen. Want het is inmiddels dan wel 10.30 uur, maar het is al bloedjeheet! Dan gaan wij dus mooi niet wandelen in dit woestijndeel met rood gesteente! Onze camp plek is uitgerust met metalen banken en tafel en metalen achaduwdak, dat laatste is erg fijn zul je begrijpen! Stoeltjes naar de schaduw, drankje erbij, beetje lezen, foto's kijken en weggooien wat weg kan. De luifel van de rv gaat neer (eerste keer), Marianne maakt een McMarianne burger (eerste keer) en gebruikt het broodrooster hierbij (eerste keer in gebruik). Tegen drieen check ik de thermometer, 36 graden in de schaduw, poepoeh!! Toch maar even wat afkoelen met water sprenkelen! Gelukkig waait het steeds wel een beetje en stoft het niet. Die bergen dan.... Hier bij de camping zijn ze eens een keer echt goed rood! Nouja, terra rood, of bruinrood of oranjeroodbruin, zoiets-;). Ze zijn niet hoog, 50-100 meter denk ik en lijken soms gestold, alsof ze zo uit de slagroomspuit zijn gekomen. Denk aan beetje ingezakte slagroom, beetje erosie er overheen en je krijgt grillige vormen en gaten. Fantasten hebben aan de bergen en rotsformaties in dit park namen aan proberen te geven, zoals Elephant Rock, Mouse tank en Seven Sisters. Morgen gaan we zien of de naamstellers gelijk hebben, een rode olifant ken ik niet, een muis op een tank is belachelijk en als je het over zeven zusters hebt, wil ik wel eens zien of ze familie van elkaar zijn! Maar vooruit, we moeten ze nog gaan zien. De thermometer is inmiddels onder de 30 graden celsius gezakt en we gaan op weg, het is ca 16.30 uur. We hebben dan tijd tot ongeveer 18.15 uur, dan is de zon onder en als je dan nog in het park wordt aangetroffen, ben je in overtreding en kun je een boete krijgen. Het aantal waargenomen verbodsborden on onze trip overtreft inmiddels ruimschoots het aantal politie agenten, ik denk dat de verhouding 1 op 1000 is! In deze namiddag doen we een scenic route vanaf de White Domes. He, witte koepels? Jawel, alleen maar rood is saai, dus doet Ons Moeder Natuur er wit doorheen. En bruin, donkerbruin, oranje en alles wat er tussen zit. Denk vandaag even aan pindarotsjes maar dan veeeul groter, chocoladevlokken -nee, geen hagelslag! - in rood, soms wit gestreept en gelaagd, vloeibare chocoladeflatsen die gestold zijn en waar bubbeltjes gas gaten in hebben achtergelaten, grove brokken witte chocolade, vegen witte room en chocoschaafsel, dat alles honderdduizend keer zo groot en met het zachte zonlicht er over van de ondergaande zon, dan heb je het sfeertje wel een beetje te pakken! Doe er nog drie chinese dames bij, een jonkie met heel veel navel, een oudere met heel veel kleren aan en een fotografe die samen denken dat ze de fotoshoot van hun leven maken. En misschien doen ze dat ook wel -;). Afgerond met drie Ferrari's, die doen nog steeds mee!
We hebben denk ik een derde van het park gezien; als we morgen héél vroeg opstaan, kunnen we het park bij zonsopgang bewonderen. Vanavond kunnen we nog mooi een tijdje genieten van de koele avondwind, een heldere hemel met een zeer heldere maan en uitzicht over de diverse camperplekken, met of zonder kampvuur. De vraag rijst welk park we nu het mooist vinden? We weten het bijna, maar morgen weten we het definitief! Maar de babe met grijs paardenstaartje heeft in ieder geval gelijk, Valley of Fire is mooier dan Arches tot nu toe!

P.S. We zijn net in Las Vegas aangekomen en lezen -na enige dagen zonder wifi en internet- dat er gisteren (?) een vreselijke aanslag was in Las Vegas. Wel geschrokken maar met ons is alles OK!