Arches - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Arches - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Arches

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

24 September 2017 | Verenigde Staten, Moab

Petje af voor de bogen bij een middelmatig park.

5 mijl van onze camping ligt het park Arches. Het is beroemd om de bogen van steen die door de natuur zijn gevormd en een gewilde attractie zijn. Waarom wij daar nu net op de zondag naar toe moeten weet ik nog steeds niet, we hadden dat ook morgen kunnen doen! Daarom staan we om 11 uur voor het eerst in de wachtrij voor de toegangsloketten, wat ons een half uurtje de tijd geeft om de file eens nader te bekijken. Laat ik eerlijk zijn, er is niets bijzonders aan, het zijn allemaal auto's met een of meer mensen erin -ik zag geen hond!- en paar rv's en 5 motorrijders. Betalen gaat zoals altijd bij poortjes, de een is er snel klaar mee (wij met onze America is Beautifull pas), de ander doet er vier keer zo lang over ( die andere 16 Jims and Staceys vóór ons!), oftewel we staan wéér eens in de verkeerde rij klaag ik (maar niet heus). Neuspeuteren doen ze tijdens mijn observatie hier niet in de file, zowiezo moeilijk voor bv moterrijders (of niet zo Jef? Francis?). We luisteren wat Amerikaanse radio, lekkere country muziek en hé, ook reclame! Love your live, love your mortgage(hypotheek) en een hartstochtelijk pleidooi voor dr. Sweet (echte naam! ) die de dame in kwestie zo fántástisch hielp met afvallen van 90 pond te veel naar nog maar 14 pond te veel! En  niemand die wist hoe ze aan de extra 90 pound was gekomen! We rijden het park in. Er zijn twee opties om te gaan wandelen, we kiezen voor Delicate Arch, 15 mijl verderop. Onderweg maken we al mooie fotostops om van de rood/geel gekleurde bergen en uitzichten te genieten. Marianne swingt de rv in een parkeerplek en we doen lekker burgerlijk een kopje koffie in onze stoeltjes voor de camper voordat we gaan wandelen. Meteen raak, we staan al op de foto van een fotografe die dat bijzonder vindt! De Ranger van het infocemtrum waarschuwt ons- ik luister niet echt meer- voor grote hitte, uitdroging en moeilijk terrein (wel 150 meter stijgen). Met een  middagzonnetje van 20-25 graden denk ik niet dat ik zijn advies van twéé liter water de man meenemen opvolg! Ok, we nemen uiteraard water mee, maar als we later terug zijn van de wandeling, hebben we geen dorst, genoeg spauw om in een straaltje te spugen en was de moeilijkheid voor ons te verwaarlozen. Lekker doorlopend enigzins steil omhoog en later op de terugweg had ik gewoon zin om de berg af te rennen (maar daß war einmal! zoals toen in Patagonie). Aan het eind van deze wandeling van ca 45 minuten bereiken we een soort komvormig deel (voor ca 60%) boven op de berg. De rest bestaat uit een stenen boog van 40-50 meter hoog op twee dunne pilaren van steen. Aan een zijde is de pilaar door erosie gevaarlijk  dun geworden en verkeert de boog eigenlijk in een delicaat evenwicht, vandaar de naam Delicate Arch. Petje af voor dit prachtige maaksel van moeder Natuur en de wind slaat onder mijn pet, hop, zo de steile diepte achter me in. Die is kwijt! Natuurlijk ligt mijn reserve pet in de rv en moet ik een paar keer extra smeren met zoonebrand. Op de terugweg nog een fotof*ck gedaan maar dat mag je niet hardop zeggen hoor! Op de grond gaan liggen , handjes om een steenrichel doen en de camera zo richten dat het op de foto lijkt alsof je aan een bergwand hangt, lache!
In de loop verder naar beneden word ik onverwacht door een blonde babe met bril, basebalpet en staartje aangesproken, hé man, I like you're t-shirt man! (Signalement: geel met fris neon groen als basis, blauw en zwart groene hawaiiblooemen). Ik wil nog naroepen of ze m wil kopen maar ze rent al 20 meter verder, jammer! We pikken de andere route op en houden pas op met fotos maken tot  mijn vinger zeer doet van het afdrukken, zo mooi hier! En dan te weten dat een andere babe (idem outfit daar grijs en wat rimpeltjes om de mondhoeken) en twee pekinees op schoot op onze parkeerplek me, ook vanuit het niets, toeriep; This is place is  mmmhh, at most mediocre man! (middelmatig) I have seen better, you should visit Valley of Fire, neer Las Vegas,  that's wow man! Thanks ma'am, we will keep it in  mind! Gezien het programma is er nog wel tijd voor.

• 27 September 2017 - 16:03

Eric:

Heb je al nieuwe mooie foto's ben erg benieuwd :)