San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Frans Marianne - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

12 September 2017 | Verenigde Staten, San Francisco

San Francisco 2
De gevangenis in, een prive-fietstour, nog meer ontsnappingen.

In Nederland konden we nog ternauwernood een tour boeken voor een bezoek met de ferry aan de gevangenis op Alcatraz-eiland, een must-see in SF. Het lukte omdat het een combi was met een fietstocht door SF onder begeleiding van een gids. Waarschijnlijk werd die combi niet veel verkocht want wie wil er nou gaan fietsen in SF met al die steiIe heuvels? We kwamen er achter, enigzins te laat, dat we zelf om de precieze tijd van de ferry hadden moeten bellen, gevolg was dat de meneer aan het ticketbureau enigzins verwijtend opmerkte dat we te laat waren. Smoesje had ik al klaar, "sorry sir, we misscheduled our trip, can you reschedule us please?"  Nou vooruit, dat kon, maar we moesten in de aparte Standby-rij gaan staan. Blijkbaar hadden ze dit wel vaker meegemaakt. Zouden ze voor straf de parasols hier niet geplaatst hebben? De mensen die op tijd waren stonden gerieflijk onder parasols, het was weer eens zeer warm vandaag ( een unicum en zelfs een eeuw record hoorden we later).Twintig minuten later konden we samen met nog 6 andere Standbyers aan sluiten achter de meute. Een kwartiertje later stonden we op het eiland van een paar honderd meter lang en breed en iets minder hoog. Tsja, wat moet je vertellen over een van de beruchtste gevangenissen allertijde? Dat de ca 300 cellen 2 x 3 meter waren, een stalen kruk en stalen tafeltje aan  de muur bevatte , met nog een porseleinen wc pot en dat je naar de eetzaal mocht om te eten? En als je je keurig gedroeg, had je het verdiend om eens in de zoveel tijd gelucht te worden? De bijbehorende audiotour met verhalen van gevangenen die over( hun leven (en hel) vertelden, maakte de tour wel erg levendig. We konden op tijd ontsnappen en terug op het vasteland constateerden we dat de meneer van het ticketburo onze voucher van de fietstour achter gehouden moest hebben, met daarop het adres waar we ons moesten melden. Via via navragen kwam ik te weten hoe ik de firma moest bellen. Het schijnt dat je in de USA dat op wel drie manieren kunt of moet doen, afhankelijk van de staat en/ of  plaats waar je je bevindt. Ga ik hier niet uitleggen hoor, dat zoek je zelf maar even op.San Francisco 2b.
Halverwege de middag betrok het, het ging hard waaien (normaal in SF) en het werd zelfs mistig (normaal voor SF, maar niet in de midddag) en kil. Na de laatse klimmetjes en colletjes was de tour ten einde, de fooi verstrekt en meneer bedankt voor de leuke rondleiding. De afsluiter leek gedaan maar schijn bedriegt! We ontsnapten nog uiteindelijk aan de trein en ik aan een kleine blamage, maar we sloten goed af met een reserving in Yosemite park.
Die trein ja, we zouden er ca 1 uur en 15 minuten over moeten doen van SF centrum tot aan hotel, maar vandaag ging het niet goed. Op het laatse stuk werden we door ontbreken van goede informatie en aanwezig zijn  van verkeerde informatie van servicepersoneel heen en weer geslingerd tussen divese stationnetjes die 8-10 km uit elkaar lagen. Waren we op station Millbrae, moesten we terug naar het vorige station, overstappen (take any train zei de een, nee , pak de SF airtrain  zei de ander). Dit enkele keren gedaan te hebben, waren we uiteindelijk toch bij het vliegveld waar we de shuttlebus terug moesten pakken. Ontsnapt aan de trein