China dag 7 vervolg - Reisverslag uit Huangshan, China van Frans Marianne - WaarBenJij.nu China dag 7 vervolg - Reisverslag uit Huangshan, China van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

China dag 7 vervolg

Door: Frans van Eijk

Blijf op de hoogte en volg Frans

11 Oktober 2016 | China, Huangshan

Over de kledij van de  Chinezen kun je stellen dat men graag in felle kleuren rondloopt, liefst in combinaties die voor ons westerlingen niet zo bij elkaar passen. Ook helemal zwart is regelmatig te zien, mijn indruk is dat dat iets chiquer is of lijkt. Soms draagt men heel chique jassen, voornamelijk door dames. Hagelwitte jassen, soms handschoentjes aan, allemaal heel keurig met sjaaltje en zo. En dan soms een honkbalpetje erboven en gympen of sneakers eronder. Ik ben niet erg modegevoelig maar dit valt zelfs mij op -;)). Naast deze beschrijvingen toch ook wat accenten die getuigen van een gevoelige aard, bijvoorbeeld oudere paren die elkaar ondersteunen, extra gesteund door de pelgrimsstokken die ze in de winkeltjes van hotels bij bosjes aanbieden,  of een meisje dat met een takje voorzichtig een rupsje aan de kant doet zodat die niet vertrapt wordt. Een teleurstelling is er ook (maar niet heus), we hoeven vandaag met niemand op de  foto! Wel zijn er gelukkig diverse begroetingen van tegenliggers als Hello,  naistomietjoe,  hefanaisetrip etc. Of er verder nog wat te zien was? Heel veel bergen, bomen en stenen, en ja op het eind van de dag kwam de mist opzetten. Kijk straks maar naar de foto's,  daar kan geen weblog tegenop! De reisgidsen beschrijven die mist als mysterieus, ik zou zeggen, koud,  kil en klammig! Verder doen we nog een extra kabelbaantje naar boven. We wilden wel naar boven klimmen maar die weg was afgesloten. Een goede reden om die af te sluiten is dat men dan bijna verplicht met de kabelbaan naar boven moet.  Je kunt dan rustig 100 yuan vragen voor een enkeltje (13 euro) van 6-7 minuten. 60 man per gondel, elke 5 minuten, tel uit je winst! Of je gaat via dezelfde knieën killer afdaling naar boven terug.....Dat doen er heel weinig denk ik. Om je knieën kapot te krijgen hoef te trouwens niet zo moeilijk te doen, Marianne mist op het eind van de dag  twee maal een laatste trede en komt onzacht in aanraking met de betonnen treden, auw! Het lijkt gelukkig mee te vallen en ze kan na een grimas en een traan  gewoon verder. Tsja,  met 15.000 treden  wordt de kans groter dat je een keer een treedje mist-:((. Ons laatste optreden vindt plaats in het restaurant, er is hier bovenop de berg geen ruime keus uit restaurantjes dus we kunnen kiezen uit hotel 1of hotel 2.  Of dat uitmaakt? ze hebben beiden een chinees restaurant-;)!
Morgenochtend misschien nog een stuk wandelen, dat hangt af van de knieën natuurlijk. Na de lunch gaan we terug naar de voet van de berg,  daar wacht onze chauffeur die ons naar Hongchun brengt, een mooi plattelandsdorp dat werelderfgoed is.

• 12 Oktober 2016 - 08:43

Diana:

Nu al een memorabele reis Frans! Leuk je reisverslag, ik doe mijn ogen dicht en loop met jullie mee! Sterkte voor Marianne....Vanuit het kouderwordend Venlo een hartelijke groet en ik mis mijn kamergenoot! Enjoy! Diana

• 12 Oktober 2016 - 10:37

Irmadevisser:

wat een leuk verslag, ik zie het allemaal voor me. het beste met de knie Marian. Veel plezier.

gr.irma

• 12 Oktober 2016 - 18:16

Saskia:

Oei marianne! Kusje erop ?!

Verslag uit: China, Huangshan

China rondreis 2016

Voorbereiding reis naar China

Na een 'paar' avonden zoek- en denkwerk waren we er uit. Het werd dit jaar of de west-kust van de USA, of de grote buurman aan de overkant, de oostkust van China. De doorslag gaf het Chinese eten, daar kan geen (ham) burger tegenop! In China zijn 8 verschillende keukens, de USA kent misschien wel meer verschillende hamburgers maar dat kunnen nauwelijks verrassingen zijn, toch? In China zijn WEL heel aparte verrassingen mogelijk bij het eten zeggen ze. Nou ja, in beide landen vindt je geen hond in de pot, alhoewel...in China eten ze toch ook hond?! Anyway, we gaan dit jaar naar China!
Omdat we er al enkele malen geweest zijn en we niet graag dingen dubbel doen, gaan we op zoek naar een leuke route. De reisgidsen loodsen ons langs de grote toppers als de Verboden stad, de Muur,
het Terracotta leger, Tiger Leaping gorge, de kalksteenformaties en rijstvelden van Guilin, de traditionele dorpen als Lijiang, Pingyao, en Dunhuang (zijderoute), maar ja, die hebben we al gezien/gedaan.
Dan valt Marianne's oog op een reis-aanbod langs de Witte dorpen aan de oostkust en op nog meer dorpjes met karakteristieke bouwstijlen, nog uit de ouwe goeie Mao-tijd en ouder. Dat lijkt ons wel wat, wat meer platteland en zo.
We zoeken er toch maar een paar afwisselende reiselementen bij zoals een grote stad. En zowaar, Shanghai ligt in de buurt en is nog wel de derde grootste metropool ter wereld met ca 31 miljoen inwoners (wiki info)! Tis maar waar je de grens van de gemeente legt ! Nummer twee hebben we trouwens ook al gedaan, Tokyo met afgerond 40 miljoen!! Enig idee wie nummer een is? Jakarta, Delhi, Seoul? Nee, ook een metropool in China, namelijk Guangzhou oftewel het vroegere Kanton en omstreken, een slordige 47.7 miljoen inwoners!! Ik kan me er echt he-le-maal niets bij voorstellen ;-)), zoveeeeel mensen! Wat gaan we nog meer doen, gaan we terug naar de kust?
Jaaa, want we hebben nog nooit echt een chinese kustplaats gedaan. Ons oog valt op Xiamen. een dorpke van 2 miljoen inwoners, tegenover Taiwan gelegen. Een havenstad waar de Portugezen, Britten, Fransen en Nederlanders in de 16-17-18e eeuw een voet aan de grond probeerden te zetten. De Britten forceerden daar uiteindelijk de toegang en de Opiumoorlog was een feit. Wat, zijn hier ook leuke dorpjes in de buurt? Gaan we ook doen, vooral als ze een leuke naam hebben ;-)), zoals Yongding! Nog een snufje natuur zouden we wel willen. Het top-natuurpark (Jiuzhaigou) ligt echter wel een eindje verder, in Tibetaanse invloedssferen, een uurtje of 3-4 vliegen verder naar het westen. En he, daar heb je ook het reuzenpanda fokcentrum liggen. Misschien kunnen we bij terugkomst de Drenthenaren al wat tips geven, er komen namelijk twee van die beren (geeeen panda's!) naar Nederland. Er schijnt trouwens iets te bestaan als panda-porno, uhhh, dat wil ik zien ;-)). Nou, dat moeten genoeg ingredienten zijn voor een drieweekse trip toch?! Goed, nou nog aan een visum zien te komen. We hebben wel eens makkelijker visum bekomen, daarover later meer. Nu een paar dagen vrij om te pakken en zo, het huis en tuin goed achter te laten en de oppas voor de poezen te regelen.

Ohja, in China zijn niet alle websites zomaar te gebruiken, Facebook en Gmail kunnen geblokkeerd zijn/geraken. Mocht je willen mailen, doe dat dan naar (ook) frans.v.eijkATkpnplanet.nl. Hopelijk werkt de site van Waarbenjinu.nl wel goed. En ben je de dagelijkse weblogs van me beu, dan kun je je uitschrijven natuurlijk;-)).

Ohja, we vertrekken 4 oktober!

Groetjes, Marianne en Frans