Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Door: Frans van Eijk

Blijf op de hoogte en volg Frans

02 Oktober 2015 | Duitsland, Berlijn

Dag 2
Ondanks dat we vroeg in bed lagen (zo rond 21-21.30 uur) hebben we goed doorgeslapen en konden we frisgewassen naar de ontbijtzaal. Wat
n drukte! Geen tafeltje vrij!? Schijnt dat er een hele bus
lading toeristen tegelijkertijd aan het ontbijt zit en zodoende de tafels bezet houdt. Even later is het toch zover en kunnen we plaats nemen. Er is een uitgebreid ontbijt buffet en merken dat het gemak de mens dient. De vruchtensapkan met sinaasappels bovenop suggereert vers sinaasappelsap maar het kraantje onderaan verraadt dat het een plastic zal met sap is. Het brood dat de serveerster brengt is, dampt nog maar als Marianne er een snee vanaf snijdt stuit ze in het midden op een bevroren kern. Aha, dus geen vers brood, maar opgewarmd brood uit de oven! Ook wat fruitdeeltjes in de yoghurt zijn nog bevroren.
We gaan wandelen door Friederichshain, een oude wijk met oude en jonge bevolking van punkers, arbeiders maar nu met kleine winkels en hippe moderne mensen die uit de ontwerpers hoek komen. De huizen zijn groot, vaak grauw, bruinig maar niet perse mistroostig. Je ziet bloembakken en soms ook gekleurd pleisterwerk en daarbij is er veel groen op straat, met de herfstbladeren en het zonnetje geeft dat toch n vriendelijk gezicht. En er zijn ook veel huizen opgeknapt en voorzien van nieuw fris wit pleisterwerk. We lopen voorbij een slagerij als we zien dat de tentoongestelde vleeswaren van gebreide stof zijn! Knuffelworst zegt ons reisboek -;)). Heel apart en levensecht! We zien een begraafplaats en kijken even rond. Een mooie laan met grote oude bomen waaronder de graven staan. Een verwilderde begraafplaats war vel onkruid groeit. 4-5mannen zijn bezig met opruimen, zelfs de graven worden geruimd. Langs een muur liggen enkele tientallen oude grafstenen met stickers er op dat de. Rechten vervallen zijn. We slingerwandelen door de wijk, langs leuke winkels en gaan richting de Spree. Daar staat de East Side gallery, een stuk oude Muur die volledig met graffitti is bedekt. Graffitti die er goed en kleurrijk uit ziet en talloze verwijzingen heeft naar oorlog en vrede. De galerij stat bij een oud kampement waar allerlei kunstvolk een intrek heft, het ziet er wat rauw en wild uit en langs de kant van de brug ligt veel zwerfafval. De zwervers zelf ontbreken ook niet. De brug is weer een prachtig overblijfsel uit vroegere riddertijden, twee fraaie torens sieren de brug. Ook moderne gebouwen trekken de aandacht, bv het hypermoderne gebouw van Mercedes Benz. We eten ons zelf gekochte muffins uit het eerste muffinwinkeltje in Berlijn (mooie kunstwerkjes ook) en genieten van de warme zon en passanten. We wandelen verder richting centrum en lunchen met curryworst (zeg maar frikandel met wit vlees) en friet in historische Mitte bij Nicolai kerk. Paarden met rijtuigen komen gezellig langs gereden. Ik ontdek dat mn spijkerbroek op de knie gescheurd is, goede reden om de duitse C&A te bezoeken. Er is wat te vieren want men biedt champagne aan en een jungfrau swingt er op los met haar sax. De dames ontfermen zich over mijn maten en spitten de rekken door naar de juiste maat, kleur en model. Ik heb natuurlijk wel eisen! Het wordt model "straight & classic"en billig -;). Ik doe er twee en neem zelfs initiatief voor een paar overhemden met korte mouwen. Zo, daar ben ik voorlopig vanaf!! Loek kijkt nog even naar schoenen maar kan niet slagen. We gaan via de Kerstmarkt cq Oktoberfestmarkt naar ons adresje waar we de eerste dag ontbeten, maar de keuken is al dicht. We zoeken iets anders, het eerste restaurant rechts is n Italiaan, goed en gezellig. We gaan voor 4 enorme rijk belegde pizza's met een lekker toetje toe. We lopen de laatste kilometer van de dag, gaan nog eventjes met de voetjes in het koude water en ploffen daarna op bed