Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Door: Frans van Eijk

Blijf op de hoogte en volg Frans

03 Oktober 2015 | Duitsland, Berlijn

Berlijn

Het plan was om een week naar Schotland te gaan. Samen met Brigit en Loek, zus en zwager. De laatste keer dat ik met hun op vakantie ben geweest was ergens in de vorige eeuw (1980 of zo) en dat was op Mallorca, zeg maar een jaartje of 35 geleden. Je kunt wel zeggen dat er in die tijd het en en ander veranderd is in de wereld! Zo ook het plan om naar Schotland te gaan. Dat bleek niet goed te passen in de agenda's en werd het daarom een kortere trip, en wel naar Berlijn. Vertrek uit Eindhoven bleek niet mogelijk daarom kozen we voor Amsterdam. Omdat we de dagen volledig wilden benutten, boekten we de heenvlucht om 7uur morgens en de terugvlucht om ca 20 uur. Gevolg was dat de wekker vanmorgen om 2.45 uur al afliep, nou niet de meest favoriete wakker-wordtijd! Afijn, Loek en Brigit haalden ons op, heel fijn! En over een bijna uitgestorven A2, -ook heel fijn én zeldzaam- waren we om rond 5 uur op Schiphol. Inchecken was niet nodig dus we hadden even tijd voor een koffie van de Starbucks. Eenmaal in de lucht deelden onze stewardessen (ook wel bediensters genoemd door Loek) nog snel even wat broodjes uit en zagen we na een paar slokken thee en wat brood wegslikken Berlijn al liggen! Wat een groene stad! Je ziet hele stukken met grote flats en de open ruimtes tussen de flats staan vol met bomen! Na de douane kopen we de Berlijn Welcome Card waarmee we van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken en korting kunnen krijgen bij diverse musea. De baliemedewerker die de kaartjes verkocht legde ons droogkomisch uit hoe we bij ons hotel konden en na een uurtje stonden we voor ons hotel. Daar nam de receptioniste onze bagage aan en maakten we een plan. Belangrijk...ontbijt! We stemmen unaniem voor een terrasje dat in de warme herfstzon moet liggen en waar we uitzicht hebben. Na een 20-30 minuten wandelen zien we 'ons' terrasje liggen! Een stukje terug van de weg en met een antiquariaat er bij, oftewel binnen en buiten staan rekken met boeken waar mensen staan te snuffelen. Vrolijke rode bankje en tafeltjes staan buiten, kleedje erbij voor de koukleumen en magere billetjes, helemaal goed. Ook nog bio voedsel (kost n beetje, duurt wat langer) en vier rijkelijk gevulde borden met van alles en nog wat,inclusief fruit, hoemoes, etc. De mussen (talrijk) profiteren een beetje mee en zijn sneller dan de duiven die tevergeefs proberen de mussen te verjagen of de kruimels af te pakken. We vervolgen onze wandeling westwaarts richting centrum en constateren onderweg dat veel Duitsers inderdaad koukleumen zijn. Veel mensen hebben een jas aan, een sjaal zie je ook vaak, vrouwen en meisjes hebben lange mouwen en verstoppen hun handen in de mouwen. En wij lopen in T shirt met korte mouwen en puffen het af in de zon! Tis toch bijna 20 graden hoor!
We komen uit op Alexanderplatz waar het aardig druk is. Onderweg was ons ook opgevallen dat het rustig is op straat, niet echt veel verkeer voor een stad van 3,4miljoen inwoners. Later horen we dat Berlijn qua oppervlakte de grootse hoofdstad van Europa is en relatief weinig inwoners heeft. Parijs en Londen hebben veel meer inwoners en leven op een kleiner oppervlak. Dat zou de relatieve rust wel eens kunnen verklaren, maar gecontroleerd heb ik dat niet. De dames scoren hun eerste punt, een lekker ijsje, hoort er helemaal bij op zo'n dag! We proberen niet duizelig te worden als we onder de hoge TV zendermast omhoog staan te kijken. De rij om naar boven te gaan is aardig lang en we bewaren die attractie maar even voor een andere dag. Langs diverse oude gebouwen (we kenen de namen nog niet goed) en veel onder de schaduw van lindebomen wandelend komen we uit bij de Brandenburgertor, de laatste overgebleven stadspoort. Het is er druk en achteraan zien we allerlei tenten en podia. Het zijn voorbereidingen voor het feest op 3 oktober als de 25-jarige oost-west hereniging gevierd gaat worden, wel een bijzonder moment om mee te maken denk ik! Een spierwitte stretched Hummer draait er vast al warm en de paardenrijtuigjes maken de sfeer compleet. Nog completer wordt het als we neerzijgen op een stoel en we even kunnen uitrusten. De dames hebben besloten dat de stoeltjes op een rondvaartboot moeten staan dus laten we ons het komende uur lekker rondvaren over de Spree, de rivier die Berlijn doorkruist. We zien alvast een hoop gebouwen die we de komende dagen vast beter gaan zien, dus namen en zo sla ik nu even over. Tis nu al een eindje middag, we voelen dat we vanmorgen vroeg op waren en dorstig, dus we strijken op een terrasje neer en mijn schoenen gaan snel even uit! We maken wat grapjes met Heike, een wat volle dame met een gulle lach en ik weet niet meer wat ik zei maar het beviel haar wel en aaide me over mn bol en voelde allerlei zachte dingen tegen me aan. Berlijnse bollen? Het is lekker relaxen zo en als we in de schaduw komen en het wat koeler wordt, nemen we de metro naar ons hotel. Wel even nog een maaltijd op het binnenplein achter ons hotel tot ons nemen en dan de sleutel en de bagage ophalen, we zijn moe en verlangen naar een bed!
Morgen weer een dag, misschien fietsen of een citytour doen, of allebei misschien, ik zal het morgen weten te vertellen!