Hof 1 - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Hof 1 - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Hof 1

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

26 Juni 2015 | IJsland, Höfn

Waarom twee sokken Marianne behoeden voor een blamage!
Vandaag de skua gezien, twee stuks. Off the road again! Het weer slaat om. Picnic in de sneeuw en wij in de hotpot.

Uh, waar sliepen we gisteren ook al weer? Ohja, in Hofn, bij dat chique hotel waar we niet konden eten. Het is wel een erg modern ingericht hotel, strak grijs beton en wit, licht houten design tafels en stoelen, ook in het restaurant waar we vanmorgen ontbeten. Onze kamer was ook modern. Een aparte wc annex wastafel met spiegel en biven de wc ook nog een grote spiegel, de functionele zin zag ik niet, mogelijk om het kamertje wat groter te lijken. Melkwitte glazen deuren. Een inloopdouche ook met melkwitte galzen deur. In de kamer, net tegenover de douche een vrijstaand langwerpig eiland met wasbak en jawel weer een spiegel, twee lege lades en een lade met fohn, nog een handdoekstang en een kruk met opstapbeugel om aan het blad te kunnen zitten (in plaats van het obligate bureautje) dan weer wel twee bureaulampen op de rode plaatstalen Lvormige kasjes. Uiteraard bedden, van prima kwaliteit zoals overigens over waar we sliepen. En we hadden zelfs een balkon, met een uitzicht om U tegen te zeggen! Toen we de kamer net kregen hadden we al even op het balkon gestaan en riepen verrast tegen elkaar dat wij de enige in de rij waren met balkon! Goedmakertje van de receptionist misschien? Uitzicht over de weides tot aan de randen van de bergen met daar tussen dor de ijstongen van de gletsjers, prachtig! Het balkon is niet zomaar iets, nee de kanten zijn ook van glas. Geeft een vrij gevoel. Marianne kan het beamen. Vannacht was ze wakker geworden en dacht, ik maak nog even een foto van de gletsjer, de zon schijnt er zo mooi op! Ze loopt naar het meest rechte gedeelte van het balkon, maakt de foto en wil weer naar binnen stappen door de openstaande deur. Verhip, denkt ze, zwarte sokken in de deuropening? Wij hebben geen zwarte sokken bij ons en aan gehad? Oooh, denkt ze ineens, het balkon is zo lang dat er twee kamers op uitkomen, dat hadden we dus helemaal niet in de gaten gehad! Als de sokken er niet hadden gelegen, was ze misschien wel doorgelopen en in een ander bed gestapt!! Maar goed, tis goed afgelopen -;))! Of verder alles naar wens was geweest, vroeg de receptionist bij het uitchecken? Nou, een klein puntje van aandacht toch wel, het doucheputje zat vol met lange haren, en niet één haar maar wel een heel cluster! Oeps, zag je man denken, en oeps zag je de dame langs hem denken! Sorry en we maken er werk van!
Vandaag gaan we gletsjers bekijken, had je niet gedacht he? We denken dat we er dicht bij kunnen komen met onze auto en het is niet ver. Al na een paar kilometer slaan we af, een gravelpad op. We moeten door een stroompje water, geen probleem. Dan door een steenvlakte en dan nog even een bultje op en Oohh! Wat een mooi uitzicht op het gletsjermeer dat achter de bult verscholen lift. En er drijven allemaal ijsschotsen in, zoals pakijs een beetje, en met zwart grijs dooraderde schotsen. Want wit gletsjerijs hebben we geloof ik nog zelden gezien. Niet raar overigens want een gletsjer sleurt van alles met zich mee en woelt de grond onder en voor hem helemaal om, en dan wordt je een beetje vies ja! -;)). Een engels stel komt aanlopen en we kletsen er even mee, ze hebben hun huwelijksdag vandaag en de kinderen zijn lekker thuis gebleven! We zijn d enige vier hier, we hadden eigen veel meer mensen verwacht!? Maakt niet uit, we struinen wat over en langs de morenen en zijn een uurtje aan de wandel. Dan terug en we zoeken en afslag naar een gletsjer die alleen voor 4fd auto's te bereiken is. Dat duurt even maar dan kunnen we pas echt off the road rijden! 16 km het land in en vrijwel alleen maar stijgen, met veel bochten, soms haarspeldbochten en veel fraaie uitzichten op meren die in de hoogte verscholen liggen, wederom prachtig! Dan komen er sneeuwvelden, klein en groot, lag en hoog, tot en meter of twee langs de weg is geen uitzondering, en we zijn er nog steeds niet. Wel zagen we de tong van de gletsjer heel even maar verdwijnt dan weer. En dan, 20-30 sneeuwscooters op en rij en een sneeuwrupsbandvehicle, we kunnen niet verder! Maar er is niemand! Níemand om het weidse uitzicht over de gletsjer te delen die nu onder ons ligt en zich honderden meters uitstrekt, van links naar rechts en in de verte zien we het dal, de delta en de zee, hele apart! Het is bijna windstil hierboven en de zon schijnt af en toe en we maken er een bijzondere lunchplek van, dat nemen ze ons niet af! Marianne brengt de kar weer veilig naar beneden en we gaan naar een gletsjermeer kijken dat vlak aan het strand en de weg nr 1 ligt en waar je met een boot op kunt. Het weer is echter vrij plots omgeslagen, veel wind, harde wind en rukwinden, en de temperatuur daalt flink! Waterkoud! We kijken eens naar de rij die voor het ticketoffice staat te koukleumen, we kijken elkaar eens aan en bekijken het verder, geen boottocht voor ons! We gaan langs de oevers wandelen, bij het strand, verderop naar de gletsjertong, dat is ook echt heel fraai met al die witte, blauwe, kristallen schotsen in het water. Zowaar nog een zeehond! Dan zijn we wel uitgewaaid en opgefrist! We bekijken de derde gletsjertong vluchtig en gaan dan door naar ons hotel, ca 20 km verderop. Het begint te regen, we bedenken dat het al dagen geleden is dat we regen hebben gehad, dat was op de kliffen van Latrabargh, helemaal in de Westfjorden, we hebben dus al die tijd echt wel goed weer gehad vinden we! We vinden ons hotel makkelijk en gaan na het inchecken eens lekker naar de harde wind en regen luisteren vanuit een lekker warme tobbe die in een spa staat, goede combi denken we-;). Na het avondeten lekker rozig in de lounge zitten lezen en bloggen, we zouden wel eens vroeg naar bed kunnen deze avond!

Vogel van de dag: een klein zangvogeltje, de sneeuwgors.
Gisteren was het de vrouwtjeseend van de roodkopeend.