Egilsstadir - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Egilsstadir - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Egilsstadir

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

24 Juni 2015 | IJsland, Egilsstaðir

24 juni 2015 Egilsstadir.

Hoe houdt mijn enkel zich? En, wat doen al die fietsers hier?

Een van mijn beste nachten (qua slaaprust bedoel ik natuurlijk !). Na de zwik gisteren na het avondeten gestart met Brufen tegen de pijn en zwelling en een strakke sok aangehouden, dat bleek goed te werken. Ben niet een keer wakker geweest! En werd wakker met een dunnere enkel. Nog wat stijfjes in het begin maar het lopen ging redelijk, mits ik een laag tempo aanhield. We werkten vandaag nog een paar activiteiten af die op onze route naar het oosten liggen, een bezoek aan het Myvatn meer om nog wat vogels te spotten en de Krafla omgeving bezoeken, om vervolgens nog n paar mooie watervallen te doen. Bij het Myvatnmeer, letterlijk muggenmeer genoemd in het IJslands!, voegen we weer een paar vogelsoorten toe aan het lijstje, de harlekijneend -gespot door Marianne, ik zag m niet- en de IJslandse brilduiker. Handig als je die laatste bij je hebt en tijdens het zwemmen je bril verliest-;)).
Verderop is nog een mooi vulkanisch gebied, Krafla genaamd, waar zoveel energie in de bodem zit dat ze er een energiecentrale op gezet hebben. Weliswaar geen aanwinst voor het landschap maar wel voor het verstandig gebruik van energie. Uit ca 18 boorgaten die tot wel 2 km diep kunnen gaan wordt daar stoom omgezet in elektriciteit, het is daarmee de grootste geothermische krachtcentrale van IJsland. In de omgeving liggen fraai gekleurde bergen en tevens een krater die met een meer gevuld is waarin nog n paar ijsschotsen drijven, het is hier nog aardig fris! Ik probeer voorzichtig wat pasjes uit en mijn enkel houdt zich gelukkig redelijk. Onze krachtcentrale op gewone benzine brengt ons verder en een 30 km verderop zijn twee erg fraaie watervallen te zien, de Dettifoss en de Selfoss. Het is er al druk met bussen en wagens. Uit de beschrijving van de wandelpaden blijkt dat het een eenvoudig en vlak pad is met soms wat hobbels. Ik ga het voorzichtig proberen en neem er de tijd voor. Om kort te gaan, ik kan beide watervallen bereiken en geniet van de mooie uitzichten. De Dettifos heeft een prachtige regenboog, het is al de hele dag zonnig en dat blijft het ook-;). De Selfoss is eveneens groots, heel lang en veeuul water! Ik kuier langzaam terug, tis genoeg geweest voor vandaag qua wandelen! Het valt me nu al 100% mee! We gaan terug naar de nr1 Highway en constateren dat een fietstocht op IJsland erg avontuurlijk klinkt maar langzamerhand wel door veel mensen gedaan, in ieder geval in deze periode. Bij mooi weer en met niet al te hoge bergen en heuvels moet het geen al te extreme inspanning zijn. Ik doe het uiteraard niet na, dus petje af in ieder geval, maar waar we de eerste week opkeken van een fietser met fietstassen, zien we er nu om het half uur wel 1 of 2. Waar we wel van opkijken is dat er ineens veel wielrenners op de weg zitten. Er zijn volgwagens lijkt het wel, met aanhangers vol met fietsen, allerlei sponsornamen schieten voorbij. Ikea, Voltaren, WOW, Nivea etc. Er wordt volop gewisseld van fiets, het lijkt wel n estafette?! En we zien mannen en vrouwen, jong en oud, wat is dit toch? Later 's avonds vind ik het antwoord, het is de WOW Cycloton, een jaarlijks wielerwedstrijd in drie dagen non stop rond IJsland. We zien ze de hele dag voor en achter ons. Omdat het een competitie is, voelen we ons niet altijd safe. Soms zwalken de renners, dan gaan ze inhalen of wisselen van fiets en rijden ook wel eens tegen de rijrichting terug. Je moet daarbij bedenken dat Highway nr 1 een gewone tweebaansweg is, op verhoogd talud, zonder wegrailing, met normaal auto en vrachtverkeer waar mensen op rijden die noodgedwongen met deze TOUR meedoen. Wel, een paar positieve dingen ook....we hebben vaak genoeg tijd om van et landschap te genieten, het schijnt voor een goed doel te zijn en het duurt maar drie dagen -;)). We rijden nu een heel stuk binnendoor, kale bergen maar met fraaie uitzichten, soms nog sneeuwvlaktes, soms vele kleine meertjes of delta's met prachtig blauw, diepblauw of soms zwart uitziend water. Er zijn weinig vogels want er groeit nagenoeg niets. Een paar groepen ganzen kan blijkbaar van de lucht leven en ook nog kleine gansjes voortbrengen, die zien we nog wel. We doen nog een stop bij een oude boerderij en klein minikerkje (ja dat is errug klein) voor een koffie op het zonneterras, het lijkt wel wintersportvakantie! Dan verder over de gravel tot we afdalen via wel groene hellingen en een grote rivier en dan in het oostelijk deel van IJsland uitkomen bij Egilsstadir, een grote hub hier met 2000 inwoners. Het zal er vandaag druk zijn want we zien hier veel wielerbusjes parkeren! Wij nemen onze intrek in ons hotel en gaan een keer buitenlands uit eten, een Italiaanse en een Indiase pizza -;)
Morgen de Oostfjorden verkennen.

Vogel van de dag: de IJslandse brilduiker

• 25 Juni 2015 - 10:31

Chil:

gelukkig dat het weer de goede kant op gaat met je enkel.