Blonduos - Reisverslag uit Blönduós, IJsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Blonduos - Reisverslag uit Blönduós, IJsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Blonduos

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

21 Juni 2015 | IJsland, Blönduós

21juni 2015 Blonduos

We worden weer aangenaam verrast, en wij verrassen de vogels. We maken kilometers en de receptioniste een beetje nerveus. En wat doen Polen in IJsland?

Er is weer eens geen zonsopkomst! De zon blijft maar schijnen en ditmaal zonder enig wolkje aan de lucht, een aangename verrassing! We dragen de stoeltjes de veranda op en genieten van de zon. Wel n beetje uit de wind blijven maar dan is het al snel lekker warm. Helaas moeten we op n gegeven moment toch gaan ontbijten, dus naar binnen. Na een redelijk ontbijtbuffet rijden we langs het tankstation en moeten een keuze maken uit twee acties. A)We beklimmen een van de heilige bergen hier in IJsland, heilig omdat hier de hoofd-elfen geacht worden te wonen. Elfen? Een grap zeker? Neehoor, veel IJslanders (50%) geloven of vinden het waarschijnlijk dat er elfen en zo bestaan! Ze bouwen ook huisjes voor hen (stapels stenen). Ik meen ook gelezen te hebben dat 30% van de IJslanders een universitaire opleiding heeft....Volgens mij wonen er ook duizenden goedgelovige elfjes in Nederland die hun geld op IJslandse banken stalden....B) we rijden 15 km naar Reykholar en gaan daar vogels spotten. We geloven, dus we gaan vogels spotten! De zondag is nog pril, het dorpje stil en de enige zeewierfabriek van Ijsland ligt stil. We lopen een pad naar de kust af en verrassen daar de populatie tureluurs, regenwulpen en plevieren. Ze maken een kabaal van jewelste als we voorbij komen en alarmeren zo de buurman verderop die ook weer begint te kwetteren. Dat gaat echt zo 45 minuten door tot we bij het strand zijn. De kust is daar bezaaid met tientallen stukjes land of rots waar veel vogels kunnen zitten. We zien er namelijk weinig. Wel wat eenden die allang van de oevers af zijn en nu met hun kroost en eindje verderop tussen het wier drijven. Toch spotten we nog twee nieuwe soorten, een skua (grote jager) en twee phalaropes. De skua is een soort roofvogel en de phalarope, een klein driftig rondpikkend rondzwemmend vogeltje dat geen schrik vertoont. Nederlandse naam moet ik vanavond even opzoeken. We kuieren terug, onder luid kabaal wederom. We rijden zuidwaarts en volgen de kust van de Breidafjord die we al eerder verkenden toen we met de veerbot naar het noorden reisden, alweer een week of zo geleden. Dan maken we een doorsteek naar het oosten bij Budardalur. Een vrij vlak deel met wat verspreid staande boerderijen en een rustige weg. We bereiken weer een kist van een fjord, zakken weer zuidwaarts af en gaan dan weer sterk noordwaarts. Ondertussen lunchen we ergens in een weiland bij een rivier. Wel zitten we in de luwte van de auto want hier waait het behoorlijk. In de verte zien we wolken opdoemen! En daar moeten we naar toe! De wolken vertonen echter eigenaardig gedrag. Als we er naar toe rijden lossen ze op en komt de zon tevoorschijn, niet verkeerd-;). We rijden verder, zien nu veel meer paarden in de weilanden dan schapen, en zelfs enige koeien! We gaan nu een schiereiland op wat bekend staat om zijn zeehonden. We zijn wel een beetje verwend en kijken niet meer op van 20-30 zeehonden dus veel stops maken we niet. Wel een uitgebreide stop bij enkele kliffen met mooie zwarte stranden en waar een eenzame grote rots met een gat in het water staat, altijd leuk voor een foto. We pakken nog een weggetje helemaal binnendoor en komen langs een mooi meer met fraai uitzicht en doen een paar hellinkjes van 18% maar de auto maalt daar niet om! We komen uit op de Ringweg nr 1 en het lijkt wel druk, zowaar ook enkele vrachtwagens die we tot nu toe zelden gezien hebben. De bevoorrading ligt hier denk ik wel in een iets ander tempo dan in Europa! We rijden wolken in en uit en eindigen in de volle zon in Blonduos, onze eindbestemming voor vandaag. Het hotel is zo gevonden maar een kamer niet! De dame achter de receptie, meer een kamermeisje dat de klanten inschrijft, raakt een beetje nerveus als we geen voucher kunnen tonen. We reizen namelijk met een hotellijst waar een nummer opstaat dat als voucher moet dienen. Gisteren gaf dat ook wat vreemde ogen bij het inchecken maar was er geen probleem. Nu echter moet en zal ze toch iets van papier hebben! Ze moet dan even bellen met de eigenaar. Wij hebben niets anders, dus opperen we dat ze een kopie maakt. Oei, dat gaat niet, er is geen printer in het hotel (huh?). Of wij misschien morgenvroeg in t stadje een kopie kunnen laten maken en dat afgeven? (huh huh!?). Ze belt andermaal met de eigenaar... Die komt om ca 20 uur naar het hotel en zal een kopie van onze lijst maken en ons het origineel teruggeven, of dat goed is? Jahoor, geen probleem! Dan zal ze nu ons de kamer laten zien. Uh, wij hadden een guesthouse oftewel weer een soort houten hutje besteld! Oei, weer een probleem en weer bellen met de baas. Sorry, zegt ze, de hut kan niet meer, het is omgeboekt door de baas maar de kamers hier zijn veel beter dan de kamers in de hut hoor! Of we de kamer dan mogen zien? Tuurlijk, maar dan weer een oei, ze kan de sleutel niet vinden. We wachten geduldig en een beetje geamuseerd, we zullen vannacht best ergens slapen! Daar is ze weer en doet kamer negen open. Ziet er heel keurig uit, mooi geverfd en fraaie douche. Ik wil net zeggen dat het prima is als ze kucht en timide zegt dat het de verkeerde kamer is, het moet kamer twee zijn! Achja, lachen we, ook goed toch? Wel, ietsje minder luxe, bedden nu uit elkaar stand en wat minder vierkante meters maar we doen het ervoor. Wel even luchten zegt ze nog want het is wat bedompt omdat de kamer al een tijdje niet gebruikt is. Tsja, als je reclame wil maken....We laden de auto uit en gaan bij de buren op bezoek, die runnen een restaurant, het zijn wel Polen zegt ze nog en ik weet niet hoe het eten er is..... Nou, dat willen we dan wel eens ervaren! De Polen zijn blijkbaar populair want alle tafels zijn bezet maar als we 20-30 minuten willen wachten? Jahoor, geef maar een drankje dan wachten we even, kan ik mn dagboek vast bijwerken! Ohja, er is vandaag geen hamburger zegt de jongedame, nou komt dat goed uit -;), die wilde ik vandaag toch al niet! Nog even wachten op de cola die Marianne bestelde maar die blijkt op en er komt na enige navragen iets anders. Maar het eten smaakt goed, het bier en de koffie met chocoladetaart ook!
Dan zit deze dag er ook weer op. De sleutel die we meekregen voor de voordeur blijkt de goede te zijn en de kopie van de hotellijst ontbreekt, net als de wat oudere jongedame van de receptie. Morgen nieuwe kansen denken we maar, ik heb nog altijd de digitale versie. Morgen verder naar het oosten via de noordkust, misschien eens een walvis gaan bekijken!

Vogel van de dag; de pharalope of de rosse franjepoot
Ohja, als je een website wilt bekijken met de door mij genoemde vogels, kijk dan eens op http://www.iceland-nh.net/birds/znl-index.html. Want footos uploaden op deze sie via een Ipad werkt tergend slecht, met Sinterklaas maar eens iets anders vragen !