4 oktober Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Frans Marianne - WaarBenJij.nu 4 oktober Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

4 oktober Seoul

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

04 Oktober 2014 | Zuid-Korea, Seoel

4 oktober Seoul

De ronde van Zuid Korea is bijna gedaan! Wachtrij van meer dan 40 minuten, is dat 2-3 uur wachten? Je weet dat je weer in een grote stad bent als...ze je creditcard als deposit willen, ...als je niet weet welke kant de metro uitgaat, ...als de toiletzitting verwarmd is en het toilet automatisch doorspoelt.

Vandaag Werelddierendag! De oproep van Josine en anderen om vandaag geen vlees te eten is helaas mislukt, maar we hebben deze vakantie al erg veel vlees-en visloze dagen gehad als dat t kan goedmaken! En op deze plaats ook even een heel groot "Dankjewel!!" voor onze poezenoppassers die zo goed voor onze poezen zorgen! Guus en met name Roosje doen het prima-;)!

Op ons gemakje ontbeten, nu met lopend buffet en in gezelschap van 50-60 koreanen, hoe snel kan het hier veranderen! Ook het weer is omgeslagen, bewolkt en beetje fris, hebben we gisteren maar geboft! We kunnen klokslag 10 uur met de bus naar de busterminal en 10 minuten later in de expressbus naar Seoul. De chauffeur doet na 2 uurtjes een peukenpauze en wij een pot-stop. We rijden door groen bergachtig landschap met heel veel tunnels. De tunnels, merken we, zorgen ervoor dat de film stopt zodra de bus er in rijdt. Als de bus uit de tunnel komt, hervat de film. Er lijkt dus sprake van een film die gestreamd wordt, raar eigenlijk als daardoor de film zo vaak wordt onderbroken als er geen verbinding is! Niet dat we zitten te kijken, maar het valt wel op.

Als er tig flatgebouwen opdoemen weten we dat Seoul in zicht komt. Zo midden op de dag is het erg druk, we gaan met n gangetje van 20-40 km/uur schat ik. Komt natuurlijk ook door de feestdag vandaag ( en morgen). We duiken op goed gevoel de metro weer eens in, frunniken na een paar keer proberen een kaartje uit de automaat en wandelen een stukkie voor ons perron. Ook hier volle metrostellen maar we passen er toch nog wel in. Een keer overstappen, de juiste uitgang in een keer gevonden en we zijn bij ons hotel. Een baliemedewerker -in opleiding- wil ons formeel inchecken, dus of ik een voucher heb? Is de hele vakantie nog niet naar gevraagd! Maar heb ik natuurlijk. En of hij een kopie van mn creditcard mag maken? Als n deposit, huuh!? Omdat het de vorige keer niet gevraagd was en 'maar' n een verzoek is, stribbel ik tegen. Hij schrikt volgens mij en schiet zijn collega aan. Een kort overleg en hij laat het er bij -;).

We kleden ons om en gaan het Namsan park verkennen, bij ons hotel om de hoek. Mooi aangelegd, op een grote groene heuvel, met her en der standbeelden van heren die een rol van betekenis hebben gespeeld tegen de bezettingen van buitenaf, een observatorium (je mag zelf invullen wat ze kunnen observeren !), en met als hoogtepunt de Seoul Tower, een Euromast geval met tv en radiozenders. Lekker hoog -237 meter en staat op n heuvel van 243 meter- en op deze zonnige middag een fantastisch uitzicht van 360 graden op Seoul en omgeving. Dat willen er meer zien, en ze komen bij bosjes, of met de kabelbaan, of zoals wij, te voet, een bijna 250 meter omhoog via trappen. Het is "best wel druk ja". En boven gaan wij dus niet 40 minuten of meer in de rij wachten! Aan de basis van de toren en op een apart fotoplatfom zijn eigenlijk al genoeg mogelijkheden voor al magnifieke uitzichten, dus we kijken onze ogen uit! Voor de "lovers" zijn er hekken waar stelletjes een slot aan kunnen bevestigen en een eeuwige belofte kunnen achterlaten. Sommige stukken mogen niet meer voorzien worden van sloten, het gewicht is zo groot door al dat metaal dat de constructies hier onder bezwijken, onlangs is dat in juni in Parijs nog gebeurd! We kuieren in de late middagzon terug, doen in de vroege avond nog n maaltijd om de hoek en gaan vroeg naar bed. Morgen excursie grens met Noord-Korea! Ben benieuwd!