21september Boseong - Reisverslag uit Gwangju, Zuid-Korea van Frans Marianne - WaarBenJij.nu 21september Boseong - Reisverslag uit Gwangju, Zuid-Korea van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

21september Boseong

Blijf op de hoogte en volg Frans

21 September 2014 | Zuid-Korea, Gwangju

Een dag aan het strand, luieren, lezen, ijsje eten, koffie drinken, wat wil n mens nog meer op vakantie?

21september, Boseong
Een rustdag en nog wel op zondag! Met een slaperige kop zaten we om half acht al aan de rijst en koude groenten, over van gisteren denk ik. Veel trek hadden we nog niet en de witte kool met sambal had nog geen aantrekkingskracht. Van andere toeristen hoorden we dat net het nabijgelegen strand bij Julpo wel leuk was, er was een haventje en een spa waar je je kon onderdompelen in groene thee, tevens was daar een massage mogelijk, zoals al gezegd, in je natural state. We konden nog net de bus van 10 uur halen en zaten om half elf aan het lege strand. Waar waren al die Koreanen? in de kerk? De winkels waren bijna allemaal dicht, en ook de enige koffieshop. Na enig ronddwalen belandden we bij de haven, vonden een koffieautomaat en trokken een vies gezicht, koffie met melk en suiker smaakt echt niet als je alleen maar zwarte koffie gewend bent! Het werd een dagje van luieren, veel lezen aan het strand. Gelukkig stonden er tamelijk wat dennenbomen die veel schaduw gaven en waren er bankjes waar we op konden zitten, ....of liggen. Af en toe een drankje, soms een donut of twee, geen verkeerd plekje. Allengs werd het wel wat drukker maar al met al was het maar stil. Tegen enen zochten we debushalte weer op, doodden de wachttijd met een ijsje en bezochten de grotere plaats Boseong, een half uurtje verderop. Hier was het nog stiller dan in Julpo! De markt was gesloten, er hingen in de hete middagzon alleen wat mensen rond op het centrale station. Ons plan is dan zoals gewoonlijk om wat fruit en drank te kopen en een parkje op te zoeken, liefst met schaduw en een ligplek. Dat was zo geregeld, ook hier niemand te bekennen en de fontein stond voor nop te spuiten.In de namiddag terug naar het station, Marianne schoot een net geopende kleding zaak binnen en kwam met een -betaalde- zwarte broek naar buiten, die was wat luchtiger dan degene die ze bij zich had. We wisselden vandaag de rijst eens af met een heuse pizza en een bord kippepootjes, toch ook wel lekker-;)). We bekeken en beluisterden tenslotte op het station nog even hoe wat lokale mensen zich muzikaal en met een dansoptreden uitten, er was een heus podium neergezet met muziekinstallatie en speakers die pretendeerden een heel olympisch stadion om zich heen te hebben. Enkele mannen, waarvan er een duidelijk een manco had, pompten enthousiast onze armen en handen en wilden weten waar we vandaan kwamen. Ne-de-lande, en dat verstaan ze prima!
De bus terug naar ons guesthouse en alvast een taxi geregeld voor morgenvroeg. We moeten morgen namelijk met de trein van 8 uur mee naar onze volgende bestemming, nabij Suncheon. Daar willen we de bagage droppen en dan met het openbaar vervoer verder naar Yeosu, een grotere plaats waar in 2012 een wereldexpo was. Tevens is daar een museum van die Hendrik Hamel, die ik al eens eerder memoreerde. Een in Korea beroemde Nederlander, die hooguit in Gorinchem ook enige beroemdheid heeft gekregen, maar niet eerder dan pas n jaar of 10. Hoe dat kwam, dat vertel ik later natuurlijk, alles op zijn tijd!
De avond sloten we nog af met een kop koffie aan de overkant van de weg. Op de terugweg zagen we nog een kleine rood geringe slang aan de kant van de weg kronkelen, helaas gewond.

• 22 September 2014 - 16:07

Thea Van Eijk:

Lees ik dat je in Zuid-Korea zit; wauw. Dat wist ik niet; een late beslissing?
    Laat weten als je terug bent in Acht. Ik wil graag je boeken terugbrengen en onze reiservaringen uitwisselen.
    Nog heel veel reisplezier.
    Groetjes Thea (ben net terug uit Xinjiang en Kirgizië.