28 en 29 mei Omgeving Vik en Reykjavik - Reisverslag uit Fludir, IJsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu 28 en 29 mei Omgeving Vik en Reykjavik - Reisverslag uit Fludir, IJsland van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

28 en 29 mei Omgeving Vik en Reykjavik

Blijf op de hoogte en volg Frans

29 Mei 2014 | IJsland, Fludir

28 mei woensdag, omgeving Vik en 29 mei donderdag Reykjavik
De dag begint met aardig wat zon en voor de verandering blijft dat bijna d eheke dag! Graadje of 15, voelt goed aan. We pakken de rondweg nr 1 op en gaan richting Vik. Alles ziet er nu vriendelijker uit en als we bij de Seljaland waterval komen is het er druk. Het smeltwater van de vulkaan erboven, de beruchte Eyafjallajokull van 2010, valt hier van 60-70 meter hoogte en niet slechts op 1 plaats maar echt vanaf vele plaatsen valt het water naar beneden. De Seljaland waggner al is en van d ebekdste, want hier kun je voa een breed pad achterdoor de waterval lopen. Vanzelfsprekend de capauchon en en er wordt volop geposeerd vor de camera. We wandelen wat langs de kliffen vai groene veldlen met wild stromendne beekjes die vol staan met vrolijke gele boterbloemen, een welkomem afwisseling van de duizenden vrolijke gele paardenbloemen. Even verderop is een smalle ondiepe kloof van 20-30 meter hoog en diep waar ook water maar beneden stort. De schooljeugd vindt het ook prachtig en we staan op heel wat groepsfoto's. We doen tenslotte een beker koffie en gaan verder met de vw polo langs de kliffen. Ervoor liggen mooie groene weides en boerderijen in het zonlicht. We rijden tot we niet verder mogen omdat we geen 4x4 voertuig hebben en keren om, met nu rechts ons een enorm brede rivierbedding waar nu maar gedeeltelijk water door stroomt. In 2010 stroomde hier een gigantische stroom puin en ijs door die van de erboven gelegen vulkaan kwam. De vulkaan die toen uitbarstte legde bijna het hele vliegverkeer van Europa lam. Interessant is om te weten dat deze vulkaan ook in 1780 of zo uitbarstte die zoveel as uitbraakte dat het jarenlang het klimaat ongunstig beïnvloedde. Hierdoor mislukten de oogsten volledig, kwam er hongersnood en stierven er veel mensen en dieren. Tot in Frankrijk toe was dat klimaat merkbaar en ook daar mislukten oogsten. Men denkt dat dit mede de aanleiding was dat het franse volk meer en meer ontevredener werd op hun regering en dat de franse revolutie daardoor pas echt goed losbarstte. Ruim 200 jaar later rijden wij tesamen met tientallen andere toeristen vrolijk langs deze onruststoker en bedenken we wat we nu willen gaan zien. Even verderop was een afslag naar de ferry die naar de Westman eilanden gaat. We besluiten daar een kijkje te nemen maar we moeten anderhalf uur wachten op de ferry. Dat vinden we wat te lang. We slenteren nog even de pier op, bewonderen het zwarte vulkanisch zand aan de kust en gaan weer terug naar de hoofdweg. We gaan veder oostwaarts en schieten even het Vulkaan centrum binnen, dat is daar opgericht na de uitbarsting in 2010. We kijken een film met spectaculaire beelden van die uitbarsting en het verhaal van een boerenfamilie die aan de voet van de vulkaan leeft en hun ervaringen. Gelukkig hebben ze het er goed vanaf gebracht en staat de boerderij er nog steeds, volop in bedrijf. We rijden door en komen weer bij een waterval, ditmaal is het een watervallen traject (Skogarfoss) van maar liefst 25 km lang, helemaal tot aan de top. Alhoewel we best fit zijn, gaan we dat toch niet helemaal doen-;). Eerst ca 100 meter stijl omhoog via een goede trap en pad, dan vrij vlak door voor een uurtje, dat zit er nog wel in vandaag. We zien wilde woeste watervallen en een fraai panorama naar beneden. Weer beneden pakken we de laatste zonnestralen mee van vandaag, er komt weer veel bewolking aan. We rijden weer richting westen, huiswaarts en doen een stop bij een truckersrestaurant cq hotel. Ik probeer een IJslandse paardenbiefstuk en moet zeggen dat die erg lekker is, sorry paardenliefhebbers!
Tegen half negen zijn we weer bij het hotel en komen wat bij in de hete tobbe, dat hebben we wel weer verdiend vinden we.

Ik sluit hierbij het dagboek af met een kort relaas van de volgende dag, onze laatste dag in Reykjavik. Die start met het inleveren van de inmiddels aardig schoongeregende Polo want we hebben even flink wat regen gehad onderweg. De dame van de Avis checkt de km stand, en na 10 minuten kunnen we met de shuttle naar ons guesthouse. Daar verrassen we de receptionist en kamermeisje want die zijn nog bezig met de schoonmaak. Geen punt, we laten de koffers achter, wisselen schoenen en trekken de stad in. We doen nog een kreeftensoepje aan de haven en struinen wat door de historische kern met de oude gebouwen, kletsen een tijdje met een galeriehoudster over de overeenkomsten tussen de nederlandse en ijslandse taal - je moet toch een beetje aan cultuuruitwisseling doen nietwaar? -, bezoeken het imposante Harpa gebouw wat uit veel glas en staal is gebouwd en waar we ons per ongeluk door veel congresgangers mengen. We klimmen even de toren van de bijzondere kathedraal in voor een mooi uitzicht over Reykjavik en zoeken een koffietentje op. We hadden ingeschat dat er in IJsland geen files zouden zijn, mar constateren dat deze in Reykjavik wel voorkomen in het centrum, daar zijn de straten erg smal en iedereen wil daar doorheen terwijl er een grote vierbaansring door Reykjavik loopt. Showtime misschien? We bezoeken ook nog een kleine tentoonstelling die over de komst en bewoning van de eerste Vikingen gaat en dan is het wel genoeg vinden we. We zijn terug bij ons guesthouse en doen een middagslaapje. Straks nog een eettentje vinden, en vroeg naar bed. We worden geacht om 04.00 klaar te staan om naar het Vliegveld gebracht te worden zodat we om 7.40 uur kunnen vertrekken. Aankomst in Brussel is omstreeks 12 uur.
Einde van een leuke kennismaking met IJsland. De volgende keer wordt het in ieder geval een toer met de 4x4 auto zodat we bij alle andere mooie plekken kunnen komen!