20 september - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Frans Marianne - WaarBenJij.nu 20 september - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

20 september

Blijf op de hoogte en volg Frans

21 September 2013 | Argentinië, Salta

We willen t rustig aan doen deze dag, eerst uitslapen, dan ontbijten, terug naar de kathedraal, bankjes uitproberen, mensen kijken, terrasjes pakken, lunchen, terrasje, citytour maken met een busje, museum doen, uitrusten en weer eten. Als we dat schema maar halen! Het weer zit nu nog mee, ca 25 graden en onbewolkt. De dagen erna beloven echter weer een terugval naar 10-12 graden. Wie nu nog zegt dat dat alleen in Nederland kan, heeft het echt mis!

Wat vandaag opvalt in de stad is dat er veel meer volk op de been is dan normaal, heel veel schooljeugd, sommigen raar geschminkt of verkleed! Ook rijen kleine kindertjes, al of niet versierd of met een versierde fiets. Met moeders die maar lachen en foto's maken. Het lijkt wel een beetje een lokale feestdag maar we weten het niet. Ook veel meer bussen met dagjesmensen die zich vermaken. Verrassend weinig bedelaars hier. Ook weinig venters, ja ze zijn er wel, maar ze zijn niet opdringerig. Ze vragen je een keer wat, als je nee schudt, lopen ze door, zo hoort het! Ook veel politie op de been maar misschien komt dat omdat hier vlakbij het regionaal hoofdgebouw gevestigd is, in een voormalige koloniale gevangenis overigens. Ik opper het idee dat die agenten hier allemaal stage lopen en daarom elke hoek bezetten, overigens zonder opvallende wapens en meestal verkeer regelend.

Een beetje onverwacht word ik toch met mijn werk geconfronteerd. Op het plein staan twee kraampjes, we denken eerst dat het om promotie van politieke partijen gaat maar zie dan ook een bord met de melding dat je er je bloedsuiker en je bloeddruk kunt laten controleren. Net zo als het project waar ik in Venlo mee bezig ben. Goed bezig daar in Argentina!! Er lopen daar senors en senoras rond met een BMI die makkelijk 40 of 50 lijken te halen!

Ht museum dat ik bezoek - Marianne gaat wat eerder het hotelbed bezetten- is een naar zuidamerikaanse begrippen denk ik een goed museum. Er is airco en zelfs een vriescel voor een van de drie inca mummies die ze daar in de buurt hebben gevonden. In de hele Andes zijn er enkele tientallen gevonden, maar deze hier zijn met zijn drieën, waarvan er steeds maar een te zien is. Het meisje van ca 15 dat nu tentoongesteld wordt heeft wel iets bijzonders. Ze heeft daar honderden jaren op de top van de berg gestaan, zo'n 6139 meter hoog en is ooit door de bliksem getroffen waardoor er aparte beschadigingen te zien zijn. Haar gezicht is overigens nog gaaf, heel gaaf zelfs. De verlichting in het museum lijkt trouwens wel op de bon, het is er vrij donker dus details waren niet goed zichtbaar.

De citytour was aardig maar niet bijzonder. Wel zie je in ruim twee uur hoe de stad er uit ziet, ook nog even vanaf een hoogte, niet geheel toevallig bij een cafeetje waar we een 10 minuten stop doen. Op het laatst sjeest de chauffeur naar een uithoek van de stad om ons daar voor 20 minuten af te zetten bij een handnijverheidscentrumpje waar de toeristen geacht worden hun souvenirs te kopen. Wel aardig spul maar voor ons nog even niets.
Straks nog een hapje doen en dan vroeg naar bed, morgen gaan we verder. We worden om 7 uur opgehaald voor een trip verder het binnenland in.

• 21 September 2013 - 10:11

Monique:

Hoi Frans en Marianne,
    Gezellig dat ik met jullie mee mag op reis.....
    Ik wens jullie vele nieuwe indrukken en geniet.
    Groetjes en tot gauw
    Monique xx

• 22 September 2013 - 22:49

Ria:

Hoi vakantiegangers.
    Nu ik een mail doorgestuurd heb gekregen van Robin, kan ik meelezen in het vervolg van de reis.
    Tot nu al druk geweest heb ik net gelezen.
    Ik wens jullie heel veel plezier, mooi weer (is het hier nu in ieder geval wel) en ontzettend veel zien en genieten, XX Ria