Coimbra - Reisverslag uit Coimbrã, Portugal van Frans Marianne - WaarBenJij.nu Coimbra - Reisverslag uit Coimbrã, Portugal van Frans Marianne - WaarBenJij.nu

Coimbra

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

07 Oktober 2011 | Portugal, Coimbrã

Na een hete lente, een zeer heet China en een natte zomer, willen we nog een week weg in oktober. Het wordt Portugal, we willen nu het noorden bezoeken nadat we ca 5-6 jaar geleden de Algarve bezocht hebben. de keus valt op Coimbra, een eeuwenoude stad met een rijk universiteitsverleden, fado muziek en strategisch (volgens mij) gelegen tussen Porto, lissabon, de kust en het binnenland. We vinden een pensao Residentia Antunes dat nog plaats heeft en lekker centraal ligt, tevens een p-plek heeft voor onze Hertz auto. Ryanair vliegt ons op 7 oktober naar Porto, een korte vlucht van ca twee uur. In het vliegtuig een gesprekje met een Fries aangeknoopt die zijn meisje voor een weekend gaat bezoeken. (hij groot, stekelhaar, baardje en oorbel in linkeroor. Vertelt ons dat Ryanair piloten vaak piloten io zijn en onder begeleiding van een ervaren piloot hun vlieguren maken en slechts een kleine onkostenvergoeding krijgen. De landing bewijst het een en ander ;-)) We laden met een vrij harde klap, een metertje te hoog ingeschat denk ik .we lopen naar de hertz balie. niet bemand, wel behept met een telefoon die na oppakken meldt dat we in het gele hertz busje moeten stappen dat zich net buiten het gebouw bevindt. Geen geel busje , wel een groen busje en als de dame vraagt of we een reservering hebben, knikken we braaf ja, krijgen een volgnummer en kunnen inladen en instappen. In 3 min zijn we bij een Europcar gebouw en ik denk nog, die regelen ook onze hertz zaken. Na 15 min wachten op andere klanten, legt de vriendelijke dame ons uit dat we toch echt naar het hertz gebouw moeten. Een medewerker is zo aardig om ons daar naar toe te rijden, ook 2-3 minuten verderop. Daar kunnen we snel onze reservering omzetten in de ontvangst van een Hyundai i20, kleine benzine auto zonder Pk's.Maar goed, alles werkt, de tank zit vol en nadat we met een misschien onnodige verzekering de handtekening zetten kunnen we op weg. De Mio ingeschakeld die ons vrij snel de goede kant op wijst. omdat we er net zeker van zijn, draaien we een paar keer verkeerd, maar komen uiteindelijk toch op de snelweg terecht en door een bosrijkeomgeving rijden we in een anderhalf twee uur naar coimbra. Mio zet ons keurig voor de deur af en marianne schiet snel het pension binnne om te vragen waar we kunnen parkeren. Dat is aan de overkant en na inchecken en een kwartiertje rust gaan de wandelschoenen aan en verkennen we de stad. Via een terrasje voor de eerste dorstlesser, de avenue, de mercado (die nu dicht is) belanden we in het oude centrum. we dwalen wat rond, doen een bliksembezoek aan de kerk, santa cruz met fraaie blauwe tegels en een ingepakt orgel. door de nauwe straatjes lopen we, schieten nabij de rivier een supermarkt binnen voor wat eten en drinken (geen flessen wijn met schroefdop te ontdekken op een fles rose na, niet gekocht). Eten en drinken is merken we vrij snel goedkoop, de diesel en benzine echter flink duur, nederlandse prijzen en de diesel zelfs 10 cent duurder. we doen een drankje bij cafe santa cruz (ober leert dar fotoos maken van toeristen). Later zoeken we een eettent, maar het is laagseizoen en nog vroeg dus uiteindelijk bij een snackbar vis , aardappels en groente gegegen, samen met de drank voor 15 euro. Dan terug naar pensao, drinken nog een lekker sterke, maar zachte koffie op het pleintje voor de botanische tuin , tis dan 21 uur, nog 20 graden en we hebben weer het zomergevoel terug ;-)), daar was het wel een beetje om te doen ;-)).

Actie heelnederland fietst: Oce fiets aan kop mbt de bedrijvenpoel!
na 4 dagen al ruim 4200 km gefietst en nr 2 "slecht" 1700! MBGO zal de honneurs waarnemen op 13 oktober bij de prijsuitreiking in utrecht.